Sjåfør Khan Mujib gjør siste finpuss før en av de splitter nye biogassbussene settes i trafikk. (Bilde: Peder Qvale)

BUSSER I OSLO

Nå ruller 54 splitter nye busser ut i hovedstaden

Alle er utslippsgjerrige.

Skullerud: Gratis boller og kaffe gjorde at denne mandagen antageligvis ble litt mindre blå for en del busspassasjerer i Oslo. Sannsynligvis ble den også litt mindre blå for miljøet.

For med 54 nye biogass- og biodieselbusser på Oslos veier skal klimapåvirkningen fra Ruters 1100 busser i byen være litt mindre.

Førstnevnte kutter nemlig utslippene med opptil 90 prosent, mens biodieselbussene kutter utslippene med 50 prosent sammenlignet med ordinære dieselbusser.

Les også: Denne bilen skal kunne kjøre Oslo - Trondheim på 0,1 liter bensin

Flere større busser

De nye bussene er av merket Man, er produsert i Poznań i Polen og koster rundt to millioner kroner per stykk avhengig av størrelse.

De er fordelt slik:

  • 15 solobusser med plass til 86 passasjerer (biogass)
  • 11 leddbusser med plass til 150 passasjerer (biogass)
  • 28 leddbusser med plass til 152 passasjerer (biodiesel)

Alle har den siste motorteknologien i markedet, som betyr at de slipper ut mindre NOx-gasser enn mange av dagens busser.

Unibuss, selskapet som drifter bussene, opplyser i tillegg at de gir mindre svevestøv.

– Hovedstaden er i ferd med å få et av Europas mest miljøvennlige busstilbud, og det er vi svært stolte av, sier administrerende direktør Øystein Svendsen i Unibuss.

Les også: Ruter-sjefen om den utskjelte trikken, elbusser, leddbusser og biodrivstoff

Administrerende direktør Øystein Svendsen i Unibuss sier Oslo har et av Europas mest miljøvennlige busstilbud. Peder Qvale

På vei mot fossilfritt

Pernille Aga er prosjektleder for «Fossilfri 2020» i Ruter. Hun sier de er godt i gang med å gjøre bussflåten fossilfri med flere hydrogen- og hybridbusser, samt 150 biogassbusser.

Guri Melby, byråd for miljø- og samferdsel i Oslo, håper imidlertid det helelektriske alternativet snart blir en realitet i hovedstaden.

– Jeg er ganske sikker på at vi skal klare å kvitte oss med alle de tradisjonelle dieselbussene, men vi vet ikke hvordan miksen og fordelingen skal bli. Vi tror at vi om ti år kan ha en tilnærmet helektrisk bussflåte i Oslo. Det blir nok litt vanskelig å rekke det innen 2020, så vi må nok basere oss på biogass frem til det, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Kostet 1,2 millioner ny: For to år siden kostet denne 1,2 millioner kroner ny. Nå selges den for under halvparten.

Guri Melby, byråd for miljø- og samferdsel i Oslo, håper man klarer å gjøre hele bussflåten i hovedstaden elektrisk innen 2025. Peder Qvale

Håper å komme i gang med el-testing

Aga i Ruter sier at de skal prøve å sette i gang testingen av elektriske busser til neste år.

– Vi skal snart begynne byggingen av ladestolper rundt om i byen, men hvorvidt elektriske busser ruller rundt i 2016 tør jeg ikke si. Vi har en ganske ambisiøs utrullingsplan, så vi vil gjerne teste i storskala så fort som mulig, sier hun.

Etter all sannsynlighet blir det endestopplading i Oslos fremtidige elbuss-system, som betyr at man lader med pantografer på endestoppet.

Grunnen til det er at man da ikke trenger så store batterier som man ville trengt om man bruker busser som lades om natten.

– Utfordringen er ladestrukturen, det er mange usikre variabler der foreløpig. Hele systemet, og hele ladestrukturen er langt mer komplisert enn selve teknologien som brukes i elbussene, forteller Aga.

Volvo:Volvo: – Om 10 år er det slutt for dieselmotoren i byene