DNV GL Fuel Fighter skal forhåpentligvis kunne kjøre en avstand tilsvarende Oslo_ Trondheim på energi tilsvarende 0,1 liten bensin. (Foto: Torleif Kvinnesland)

SHELL ECO-MARATHON

Denne bilen skal kunne kjøre Oslo - Trondheim på 0,1 liter bensin

Studenter forsøker å lage verdens mest drivstoffeffektive bil.

SHELL ECO-MARATHON

  • En internasjonal og innovativ konkurranse for studenter i regi av Shell.
  • Årets konkurranse er den 30. i rekken og finner sted i Rotterdam 22.-24. mai.
  • Konkurransen utfordrer både videregående- og universitetslag fra Amerika, Europa og Asia.
  • Den går ut på å komme lengst på minst mulig drivstoff
  • Målet for konkurransen er å inspirere unge ingeniører til å se og utvikle nye transportmuligheter.

For åttende gang bygger ingeniørstudenter en elbil som skal delta i den internasjonale konkurransen Shell Eco-marathon.

Studentene, som kommer fra NTNU og HiST, har brukt 10.000 timer på å bygge DNV GL Fuel Fighter, en bil som går på hydrogen.

Nå sikter de seg inn mot seier i den internasjonale studentkonkurransen.

Så lett som mulig  

Hemmeligheten i årets konkurransebidrag ligger i bilens "hjerte", som er en løsning der brenselsceller bruker hydrogen til drivstoff.

Studentene har et mål om å kunne kjøre en avstand tilsvarende fr a Oslo til Trondheim på en kWh, altså energi som tilsvarer rundt 0,1 liter bensin.

For å få til dette har det vært essensielt å redusere vekt alle steder det har vært mulig. Hele bilen er derfor laget av karbonfiber.

– For å spare noen overflødige gram, minimere luftmotstand og maksimere effekt kreves det millimeterpresisjon og grundige analyser med avansert programvare, sier lagmedlem Emely Sjøsåsen i DNV GL Fuel Fighter.

Les også: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

DNV GL Fuel Fighter
DNV GL Fuel Fighter Torleif Kvinnesland

Stadig forbedring

Analysene gjennomføres av studentene selv, som ved hjelp av GPS analyserer hver eneste kjøretur bilen er på.

– Vi har en masterstudent som overvåker alt fra GPS-posisjon, retning til bilen, effektforbruk og feilmeldinger som sendes via mobilnettet sånn at vi kan analysere hvordan vi kan kjøre bedre neste gang for å minke effekten, forklarer prosjektleder Myselie Nguyen.

Studentene har valgt å benytte seg av en elektrisk motor, men bruker brenselceller med hydrogen fremfor elektrisitet for å gjøre bilen enda mer miljøvennlig enn tidligere konkurransebidrag.

– Selv om elektrisitet er rent i Norge, er det ikke det i andre land. Vi ønsket å prøve noe nytt, og ville lage en bil som er like miljøvennlig i alle land den kjøres i, sier Nguyen.

Les også: For to år siden kostet denne 1,2 millioner kroner ny. Nå selges den for under halvparten.

Må likne en bil

Et viktig kriterium i konkurransen er at bilen skal ha karakteristikaene som vi kjenner igjen fra vanlige biler, som fire hjul, sittende sjåfør, bagasjerom og vindusviskere.

Disse egenskapene er komprimert i et en meter lavt og tre meter kort karosseri som med motor og hjul veier i underkant av 80 kilo.

Studenter fra elleve studier og fem ulike nasjonaliteter har jobbet nesten døgnkontinuerlig med å finstille design og teknikk.

DNV GL Fuel Fighter
Studenter fra elleve studier og fem ulike nasjonaliteter har jobbet sammen for å utvikle hydrogenbilen. Torleif Kvinnesland

Tredjeplass i fjor

Målet med Shell Eco-marathon er å bygge en bil som kommer lengst mulig på minst mulig drivstoff.

NTNU-studentene som deltok i fjor kom på tredjeplass. På én kWh energi gikk bilen 199 kilometer, noe som tilsier at bilen bruker én liter bensin på 1.800 kilometer.

Bilen som da stakk av med tredjeplassen veide 96 kilo, og kjører på batteri med solcellepanel i satelittklasse på taket.

Les også: Toyota: Mirai er framtidens bil