BYGG

Oslo og Akershus skal planlegge sammen

Vil lage felles areal- og transportplan.

Sørengutstikkeren har den største konsentrasjonen av boliger i Bjørvika i Oslo. Nesten 90 prosent av bygningsmassen her er satt av til boliger, men nå trenger byen - og områdene rundt - nye vekstområder.
Sørengutstikkeren har den største konsentrasjonen av boliger i Bjørvika i Oslo. Nesten 90 prosent av bygningsmassen her er satt av til boliger, men nå trenger byen - og områdene rundt - nye vekstområder. Bilde: NTB scanpix
12. okt. 2012 - 08:22

Akershus og Oslo skal utarbeide en felles areal- og transportplan på tvers av kommunegrensene for å avgjøre hvilke områder som skal få størst bosetningsvekst fram mot 2040.

Vekst

Prognoser fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at Akershus og Oslo vil få over 400.000 flere innbyggere fram mot 2040.

Samarbeidet som nå igangsettes, skal avgjøre hvilke bydeler i Oslo og hvilke byer og tettsteder i de 22 kommunene i Akershus som skal få den største veksten.

– Vi er ute etter gode bosteder og å få til en vekst som ivaretar folks behov, sier fylkesordfører Nils Aage Jegstad (H) i Akershus til Dagsavisen.

Les også:

Slik skal Sandvika bli kvitt motorveien

Slik blir Oslo en bedre by  

Nye byer

Planarbeidet skisserer tre hovedmodeller, samt etablering av to eller tre helt nye byer i Akershus.

De to tettstedene Minnesund og Sørumsand blir trukket fram som potensielle store fremtidige byer. Også Fetsund, Rånåsfoss i Sørum og Heggedal i Asker blir nevnt som nye bykandidater.

Innen 30 år kan to eller tre av disse tettstedene være like store som Drammen er i dag.

Les også:

Derfor tar det åtte år å bygge 10 kilometer jernbane

Disse tunnelene skal redde Oslo  

Fortetting

De tre hovedmodellene for øvrig går ut på videreføring av dagens kommuneplaner, med fremskrevet vekst av befolkning og arbeidsplasser fordelt på kommuneplanenes egne utbyggingsområder. Konsentrert utvikling til eksisterende byområder er en annen modell.

Det tredje punktet dreier seg om å fortette knutepunkter som ligger i kollektivnettet for buss eller tog.

I Oslo ser man for seg at utviklingen av indre by vokser inn i Groruddalen, hvor det i dage er industri- og næringslokaler, lagre og spedisjonsbygg.

Les også:

Oljebyen må vokse i høyden

– Det er lite bevissthet rundt hva vi bygger

Se Københavns nye bydel

Her får du betalt for å ha en vindmølle som nabo  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.