Gasstankene på dekk måtte kjøles ned til -163 grader med nitrogen før fylling av LNG kunne starte ved kai i Rotterdam onsdag. Ternsund var da det første havgående fartøy som bunkret LNG i den nederlandske havna. (Bilde: Terntank)

TERNSUND

Oljetanker ble først til å fylle LNG i Rotterdam

Det svenske skipet Ternsund på 15.000 dødvekttonn fikk æren av å være første havgående fartøy til å bunkre flytende naturgass (LNG) i Rotterdam onsdag.

Skipet ble levert fra Kina i slutten av juni og gikk direkte til Singapore for lasting.

Skipet har dual fuel-motorer og kan benytte både LNG og flytende drivstoff, men seilte til Europa på diesel.

Deler av lasten, olje og nafta, ble losset på Malta.

Ternsund ankom Rotterdam søndag der resten av lasten fra Singapore ble losset.

Tankskipet gikk så til en annen kai der LNG-tanken på dekk ble nedkjølt fra + 20 til -163 grader med flytende nitrogen.

Det tok 18 timer før fylling av LNG kunne starte. Fra Rotterdam går turen til Göteborg.

LNG-hub

Havnemyndighetene jobber for å gjøre Rotterdam til et LNG-nav i Europa og tilbyr 10 prosent lavere havneavgifter.

LNG skal også være 20 prosent billigere i Rotterdam sammenlignet med andre havner, ifølge Port of Rotterdam Authority.

Målet er å få enda flere fartøy, både havgående og kanalbåter, samt tunge kjøretøy, over på det mer miljøvennlige drivstoffet LNG.

Ternsund fikk LNG via tankbiler, men neste år vil Shell ha et eget LNG-bunkringsfartøy i havna.

Skip-til-skip bunkring

Terntank har ytterligere tre LNG-drevne tankere på 15.000 dvt. under bygging ved det samme verftet i Kina, Avic Dingheng Shipbuilding.

Skipene er 147 meter lange og 22 meter brede. Skrogene er designet av Rolls-Royce og de saktegående DF-motorene leveres av Wärtsilä. Hovedmotoren er Wärtsilä 5RT-flex 50 DF på 6 MW, som tilfredsstiller IMO Tier III-utslippskrav.

Terntank har leid ut sine LNG-drevne skip til North European Oil Trade (NEOT). Norske Skangass bygger nå et LNG-bunkringsfartøy som skal levere naturgass til NEOT-fartøyene.

Les også: Her er prosjektene som skal holde Norge i verdenstoppen på skipsfart

Miljøgevinst

Ved å benytte LNG i stedet for tungolje, reduseres CO2-utslippene med 25-30 prosent, mens NOx-utslipp er 80-85 prosent lavere.

Fra dual-fuel-motorer vil det være noe svovel og partikkelutslipp. Mengden avhenger av blandingsforhold gass/diesel/olje.

I DF-motorer benyttes diesel o.l. til å antenne gassen ved kompresjon.

DF-motorer kan gå på bare flytende drivstoff (bunkers/tungolje/marin diesel) eller blanding av flytende og gass. Rene gassmotorer (lean burn) antenner gassen med tennplugg, som i bensinmotorer.

Tre gassmotorprinsipper. Øverst: Mager gassmotor (lean burn). Gass antennes av tennplugg. I midten: Lavtrykks dual fuel-gassmotor (medium speed-motorer). Nederst: Høytrykks dual fuel-gassmotor (saktegående, som regel for store skip). DF-motorer antenner gass ved å komprimere en pilotstråle av diesel eller olje.
Tre gassmotorprinsipper. Øverst: Mager gassmotor (lean burn). Gass antennes av tennplugg. I midten: Lavtrykks dual fuel-gassmotor (medium speed-motorer). Nederst: Høytrykks dual fuel-gassmotor (saktegående, som regel for store skip). DF-motorer antenner gass ved å komprimere en pilotstråle av diesel eller olje. Foto: TU

Ifølge FN-organet IMO (International Maritime Organization) står skipsfart for ca. tre prosent av klimagassutslippene i verden. Skipsflåten øker i antall i takt med økt handel.

Dersom utslippene ikke skal øke, må nye skip ha mer miljøvennlige framdriftsløsninger, deriblant LNG.

DNV GL har tidligere spådd at 30 prosent av skipene i 2020 vil leveres med LNG-motorer.

Grønn kamp

Norge har gått i bresjen med innføring av LNG-motorer siden 2000 og hybride løsninger der batterier kan ta effekttopper.

Bilfergen Ampere, som krysser Sognefjorden på E39, er verdens første på ren batteridrift. Den ble satt inn i drift vinteren 2015.

Gjennom Grønt kystfartsprogram samarbeider hele den maritime klyngen, inkludert myndigheter, med å gjøre skipsfart enda mer miljøvennlig.

Det har også skapt misunnelse i utlandet.

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)