Finske ESL bestilte i november 2015 verdens to første bulkskip med gassframdrift. De blir på 25.600 dødvekttonn. Nå har koreanske Ilshin Logistics bestilt et bulkskip på 50.000 dwt med gassmotor. (Bilde: ESL Shipping)

BULKSKIP PÅ LNG

Nå bygges også bulkskip med gassframdrift

Det koreanske rederiet Ilshin har bestilt et bulkskip på 50.000 dødvekttonn som skal bruke gass som drivstoff.

Dermed er det tre bulkskip med gassframdrift under bygging i verden. Det kan innebære et trendskifte mot mer miljøvennlige bulkskip.

LNG i stedet for tungolje betyr vesentlig lavere utslipp av både klimagasser og helseskadelige stoffer. 

LNG-motorer har 25-30 prosent lavere CO2-utslipp, 80-85 prosent mindre NOx-utslipp og så å si ingen svovel- eller partikkelutslipp (avhengig av mix LNG/diesel).

Norge var første ute med LNG-drevne  ferger fra 2000 (MF Glutra) og deretter offshoreskip med LNG-motorer.

Eidesvik var først i 2003 med PSV-skipet Viking Energy. Deretter har det blitt rundt 50 norske skip med LNG-motorer. 

Norge har foreløpig i overkant av 50 prosent av verdens LNG-drevne flåte. Den posisjonen vil ryke ettersom stadig flere land hiver seg på og bestiller både passasjerferger, cruiseskip, oljetankere, containerskip og nå også bulkskip med gassmotorer.

Korea-ordre

Verdens første, store LNG-drevne bulkskip skal bygges av Hyundai Mipo Dockyard og leveres i fjerde kvartal 2017.

Skipet får en MAN B&W 6G50ME-CG.5-GI-motor, opplyser MAN Diesel & Turbo i en pressemelding. Det er en saktegående dual fuel-motor, det vil si at den også kan gå på flytende drivstoff.

Motoren og gassystem skal bygges på lisens og leveres av HHI-EMD. Skipet er leid inn av stålprodusenten POSCO for frakt av kalkstein.

Ny tanklegering

POSCO skal også levere LNG-tanken på 500 m3, som skal bygges med en mangan-stållegering og ikke den vanlige nikkel-stållegeringen eller aluminium.

Posco har fått godkjent sveiseprosesser og bygging av stål-mangan-tankene av Lloyd’s Register (LR) og andre sertifiseringsorgan til å være i henhold til den internasjonale gasskode (IGC). Tankene og utstyret skal tåle temperaturer på ned til -163 grader Celsius.

Ifølge LR og Posco kan mangan-ståltanker være et billigere alternativ enn en aluminium eller nikkel-stållegering (9 prosent nikkel). Det kan gjøre LNG mer attraktivt for nye skipssegment.

– Suksess med dette skipet kan være en trigger for andre. Blant annet kan bruk av stål-manganlegering i LNG-tanker i marine systemer være viktig. Denne kontrakten viser at det er gjort framskritt i å møte kostnader med nye tekniske framskritt, sier Lloyd’s Registers Korea-skef Jin-Tae Lee i en uttalelse på LRs nettsider. 

Finsk i førersetet

Finske ESL Shipping var først ute med å bestille verdens første LNG-drevne bulkskip.

I november 2015 bestilte rederiet to skip på 25.600 dødvekttonn fra Sinotrans & CSC Qingshan Shipyard i Kina.

De 160 meter lange skipene med isklasse Ice A1 skal frakte råvarer for SSAB i Østersjøen og Nordsjøen-området.

Levering er i første halvdel av 2018. Delta Marine har designet skipene.

Saktegående DF-motorer

 Ifølge ESL vil CO2-utslippene per transportert tonn gå ned med 50 prosent.

Skipene får de saktegående MAN-motorene 5G45ME-C9.5-GI  (dual fuel) med 7,250 MW effekt på propellakslingen.

Drivstofftanken er på 400 m3 på hvert skip. 

Skipene bygges med DNV GL-klassespesifikasjoner.

Det japanske verftet Oshima Shipbuilding har designet bulkskip med LNG-framdrift, men ingen ordrer er foreløpig bekreftet. Designet er godkjent av DNV GL. 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)