Boskalis har rundt 1000 fartøy og maskiner for alt fra tungløft og redning til mudringsoppgaver. Biodrivstoff skal testes på noen av dem. (Bilde: Boskalis/ van der Kloet Foto & Videoproducties BV)
Mudring krever mye energi. Boskalis har en rekke spesialfartøy med store dieselmotorer. (Bilde: Boslais/Alex van Wingerden)
Wärtsiläs testsenter i Vaasa i Finland med motoren som er satt opp for testing av ulike typer biodrivstoff. (Bilde: Wärtsilä)

BIODRIVSTOFF PÅ SKIP

Nytt samarbeid skal utvikle «dårlig» biodrivstoff til skip

Skal få fart på bruken.

Programpartnere

Wärtsilä: En av verdens største skipsmotorfabrikanter, hovedsakelig fire-takts. Ca. 4,8 milliarder euro (44 milliarder NOK) i omsetning i 2014 og rundt 17.700 ansatte i totalt 70 land.

Boskalis: Maritimt serviceselskap med mudring, utbygging av havneinfrastruktur, transport, subseaoppdrag samt tauing og redning via datterselskapet Smit. Boskalis har en flåte på 1000 store og små fartøy og utstyr. Det er ca. 8.500 ansatte fordelt på 75 land.

GoodFuels: Del av GoodNRG Group. Handler, selger og utvikler bærekraftig drivstoff, spesielt for skip og transport. Etablert av Dirk Kronemeijer som startet SkyNRG, ledende leverandør av biodrivstoff for fly.

Selskapene Wärtsilä, Boskalis og GoodFuels Marine har satt i gang et to-årig program for å utvikle det de håper blir et bærekraftig, skalerbart og godt drivstoffalternativ for shippingmarkedet.

Utviklingsprogrammet ledes av GoodFuels Marine.

– Vi tror at internasjonal shipping er klar for å omfavne og ta i bruk et virkelig bærekraftig alternativt drivstoff, forutsatt at det møter alle tekniske, økonomiske og miljømessige krav, sa Dirk Kronemeijer, administrerende direktør i GoodFuels Marine, da samarbeidet ble annonsert i forrige uke.

Dirk Kronemeijer sto bak SkyNRG, som har introdusert biodrivstoff til flyindustrien. Nå har han bestemt seg for at maritim sektor skal over på biobasert drivstoff.

Les også: Nå hagler det inn med forespørsler om den nye superkrana

Lab og reelle forsøk

Som en del av programmet skal det foretas forsøk og kjøring med ulike biodrivstoffkvaliteter ved Wärtsiläs testsenter i Vaasa i Finland. Deretter vil drivstoffet testes under reelle forhold om bord på noen av Boskalis’ fartøyer.

Målet er at programmet skal føre fram til bærekraftig drivstoff som innfrir alle tekniske krav og dermed sertifiseres.

De tre partene skal også ta initiativ til en studie og plan om hvordan det kan oppskaleres til storskalaproduksjon av biodrivstoff og hvordan et distribusjonsnettverk skal bygges opp.

Til studien inviteres rederier, universiteter, havner, organisasjoner og biodrivstoffleverandører.  

Vi har tro på marint biodrivstoff som en del av drivstoffmiksen og mener det kan bidra til en mer bærekraftig industri, sa Theo Baartmans fra Boskalis.

Les også: Fulgte magefølelsen, skiftet baug - og sparte masse drivstoff

Wärtsiläs testsenter i Vaasa i Finland med motoren som er satt opp for testing av ulike typer biodrivstoff.
Dårlig – men bedreWärtsiläs testsenter i Vaasa i Finland med motoren som er satt opp for testing av ulike typer biodrivstoff. Wärtsilä

Dårlig – men bedre

For at biodrivstoffet skal være konkurransedyktig, gjelder det å kunne bruke så «dårlig» råstoff som mulig.

Skip som i dag går på tungolje, er innstilt på å svelge unna drivstoff som knapt kan kalles drivstoff og under normal temperatur er så seig at man kan spasere på den.

Skal biodrivstoff være konkurransedyktig for skipsfart, må man finne de billigste råvarene og dermed ofte dem med dårligst kvalitet.

GoodFuels kaller biodrivstoffet «drop-in»-drivstoff. Det betyr at det skal kunne brukes uten store investeringer i ombygging eller motor eller drivstoffsystem.

GoodFuels Marine bruker nå fornybar diesel basert på biomasse, matoljerester, fiskeolje og tallolje fra papirindustrien.

Felles er at drivstoffet stammer fra fornybare kilder og har lavere utslipp av både svovel, nitrogenoksider og CO2.

Finske skoger

GoodFuels vil blant annet bruke diesel fra finske UPM, som i januar åpnet verdens første trebaserte bioraffineri for produksjon av fornybar diesel i Lappeenranta. Årlig produksjon ved UPM BioVerno vil bli på 120 millioner liter.

Råstoffet er tallolje, et biprodukt fra sulfatprosessen for celluloseproduksjon ved UPMs egne massefabrikker.

Ifølge UPM vil bruk av deres diesel innebære 80 prosent redusert drivhusgassutslipp sammenlignet med fossil diesel.

Zero-støtte

Kåre Gunnar Fløystad i miljøorganisasjonen Zero var til stede da programmet ble lansert.

– Dette er et veldig viktig initiativ. GoodFuels er opptatt av at det biobaserte drivstoffet skal være basert på bærekraftige alternativer, sier Fløystad til Teknisk Ukeblad.

GoodFuels har etablert et rådgivende organ med noen av verdens fremste eksperter på bærekraft. Zero er med i rådet.

GoodFuels er et kommersielt selskap, men regner ikke med å gå i pluss med det første, tror Fløystad.

– Dirk Kronemeijer startet opp den maritime virksomheten i januar i år. Nå er hovedfokus å få shipping over på biodrivstoff. Han får ting til å skje, men det vil ta tid å få lønnsomhet. Derfor et det et første skritt med toårsprogrammet for å finne biodrivstoff til konkurransedyktige priser, sier Fløystad.

Les også: Skrogvinge øker rekkevidden med 850 nautiske mil

Fjord1 først

I forrige uke ble det kjent at Fjord1 fra 1. januar skal bruke 2.-generasjons biodiesel på tre av sine ferger. Det blir verdens første ferger som går på kun fornybardiesel. Eco-1 skal importere biodrivstoffet fra Finland.

Fjord1 har gjort omfattende tester siden mars i år for å kvalifisere drivstoffet og justere motor og systemer for det nye drivstoffet.

Rederiet og Eco-1 har jobbet sammen med Mitsubishi og Gas & Diesel Power for å kjøre driftstestere og måle utslipp.

Eco-1 åpnet i forrige uke også landets første fyllestasjon for biodiesel til biler.

Lokalt bedre luft

Dieselen til skip er kalt 2G Marine og skal ha lengre holdbarhet enn fossil diesel, bedre vinteregenskaper og gi stor reduksjon i lokale utslipp av NOx og svovel.

Det betyr bedre luft og færre helseplager for dem som bor nær fergeleier og fjorder.

Fjord 1 skal bruke biodiesel på de tre fergene MF Sunnfjord, MF Selje og MF Lærdal som går på sambandet Halla-Dragsvik-Vangsnes i Sogn og Fjordane.

Ifølge Zero bruker fergene 1,5 millioner liter drivstoff årlig. Det tilsvarer ca. 4.000 tonn CO2.

Biodiesel som erstatning for fossil diesel skal være med og bidra til å spare en halv millioner tonn CO2 i fergesektoren, ifølge Eco-1.

Les også: Disse fem prosjektene skal gjøre norsk skipsfart mer miljøvennlig

Kvalitetsforskjell

– Det er ikke tvil om at biodrivstoffet Eco-1 skal levere til Fjord1 er av svært høy kvalitet. Det tilfredsstiller de strengeste motorkrav og godkjent for Volvo og Scanias Euro 5-motorer og snart Euro 6, sier Fløystad.

Rederiene er imidlertid ikke villig til å betale dyrt for fløte hvis de kan klare seg med skummet melk.

Les også: Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign - nå venter de bare på kundene