Invelox, forkortelse for “increasing the velocity of wind”, er en tubebasert turbin. Den minner litt om en gigantisk trakt plassert på toppen av et periskop. Tubesystemet er designet for å fange vind fra alle retninger, øke dens hastighet, for så å lede den gjennom en liten vindturbin på bakkenivå. (Bilde: Sheerwind)

SHEERWIND INVELOX

– Ny vindturbin produserer seks ganger så mye kraft

Amerikansk selskap mener deres traktsystem kan revolusjonere vindkraftbransjen.

Et fornybar-selskap fra Minnesota i USA, Sheerwind Inc., sier i en pressemelding at det nyutviklede systemet Invelox er i stand til å produsere hele 600 prosent mer kraft enn konvensjonelle vindturbiner.

Skeptisk

Selv om den gjennomsnittlige forbedringen under forsøkene viste 314 prosent, har selskapet fortsatt svært høye ambisjoner om at løsningen skal revolusjonere bransjen.

Invelox-designet fanger opp vinden, som så leder den inn i en trakt. Ved å gå gjennom en serie dyser og rør komprimeres luften, akselererer, og øker dermed den sin kinetiske energi. Dette brukes så til å produsere elektrisk energi i en liten turbingenerator på bakkenivå.

– Det høres ut som om det er litt for godt til å være sant, sier forskningsleder John Olav Tande ved Sintef Energi.

– Det minner om noe man har sett flere forsøk på tidligere. Man må så klart være åpen for at det kan være noe i dette, men erfaringsbasert er det sjelden at slike lovnader holder mål når et selskap dukker opp og lover gull og grønne skoger, sier Tande.

Les også: Lager strøm av vind uten en eneste bevegelig del

 «Game changer»?

Ifølge administrerende direktør i Sheerwind, Daryoush Allaei, har Fortune 500-selskaper, myndigheter, industrieksperter og andre vist stor interesse for Invelox-systemet.

– Fordi vi har fått til en så effektiv løsning som også kan brukes i områder som tradisjonelt sett ikke har kunnet utnytte vindkraft, er løsningen vår en «game changer», sier Allaei.

Energiproduksjonen skal Sheerwind ha greid å øke med hele 72 prosent.

Men også Tor Anders Nygaard ved Institutt for Energiteknikk (IFE) vedkjenner at han må stille seg noe skeptisk til lovnadene fra produsenten.

– All erfaring så langt tilsier at det er vanskelig å konkurrere på energikostnad med en åpen rotor med to til tre slanke blader som sveiper et like stort areal som hele traktkonstruksjonen, sier Nygaard.

Turbinen fra Sheerwind er blitt testet både med og uten Invelox-dekslet, og skal ifølge produsenten selv ha en økning mellom 81-660 prosent ved bruk av systemet, altså med en gjennomsnittlig forbedring på 314 prosent.

– Hvis det blir presentert uvanlig gode virkningsgrader, er det ofte fordi det er forvirring om hvilke arealer som benyttes; arealet av rotoren, trakta og så videre. En god propellerotor ligger tett opp mot det som er teoretisk mulig å få ut av vinden, sier Nygaard.

Les også: Tester ut vindkraft på Posthuset

Energisystemet Invelox fra Sheerwind fanger opp både vind og lett bris og fører så vinden gjennom en trakt som gjør at vinden akselererer og øker sin kinetiske energi.
Energisystemet Invelox fra Sheerwind fanger opp både vind og lett bris og fører så vinden gjennom en trakt som gjør at vinden akselererer og øker sin kinetiske energi. Sheerwind

Ingen tredjepart

Det er også leverandørens egen turbin som er blitt testet med og uten deres eget system, og tallene er derfor ikke sammenlignbare med systemer som finnes på markedet i dag. 

Systemet er også kun blitt testet internt. Det finnes ingen eksterne verifikasjoner å oppdrive, og selskapet har heller ikke åpnet opp for en slik tredjeparts verifikasjon.

– Jeg har ikke fått regnet på det selv, men jeg stiller meg litt skeptisk til dette når de ikke har fått systemet uavhengig verifisert, sier John Olav Tande.

Systemet fra Sheerwind er altså designet uten rotorblader, til glede for fugleelskere som stadig aksjonerer mot at vindturbiner skader fugler som skulle komme til å fly inn i rotorbladene på konvensjonelle vindmøller. Invelox er også betraktelig mindre enn tradisjonelle vindmøller.

Les også: Vil produsere hydrogen fra vindkraft

– Like billig som vannkraft

Sintef jobber på sin side med konvensjonelle vindmølle-design. For å optimalisere systemene forsker Sintef på superledende generatorer, smartere materialer i bladene, integrerte løsninger i tårn og understell og optimalisering av kontrollsystemer.

– Vi har mer tro på dette enn på å satse på at det skal dukke opp slike «wildcards» som dette, sier Tande.

Ved Sintef Energi, som for andre parter, er det overordnede målet med forskning og optimalisering å redusere kostnad per kilowattime.

Og også her mener Sheerwind at de skal revolusjonere og være lønnsomme uten subsidier.

Kostnader ved energiproduksjonen, inkludert installasjonskostnader, skal ved bruk av Invelox-systemet beløpe seg til drøye fire tusen kroner per kilowatt (kW). Det er sammenlignbart med energikostnader fra naturgass og vannkraft.

I tillegg til å skulle være seks ganger så effektiv som dagens løsninger, hevder pressemeldingen nemlig at Invelox-systemet fungerer ved vindhastigheter så lave som 0.45 meter per sekund.

Som et eksempel har de fanget vind med hastighet på 4.5 meter per sekund og denne skal ha blitt akselerert til 17.9 meter per sekund før den har entret turbinen. Deretter ble vinden i dette eksempelet blåst tilbake i fri luft med en hastighet på 6.7 meter per sekund.

– Vi prøver å ha en form for teknologiovervåkning, og det som virker interessant holder vi oss oppdatert på. Dette er nok ikke noe vi umiddelbart vil følge opp på, sier Tande.

Les også:

Japansk gjennombrudd i jakten på ny energikilde

Her er vindkraft nå billigere enn kull

Slik skal de løse is-problemene