MOTOR

Norwegian med historiens største flyordre i Europa

Slik vil Airbus A320neo se ut i Norwegian-drakt. Selskapet har bestilt 100 stykk.
Slik vil Airbus A320neo se ut i Norwegian-drakt. Selskapet har bestilt 100 stykk. Bilde: Airbus
Stein Jarle Olsen
25. jan. 2012 - 07:40

Norwegian har signert avtaler med både Airbus og Boeing om kjøp av totalt 222 nye fly.

Lanseringskunde

100 av flyene er Boeings nye 737 MAX8, hvor Norwegian blir lanseringskunde i Europa. Flyet skal ha mellom 10 og 12 prosent lavere drivstofforbruk enn dagens 737-800.

I tillegg kommer 22 nye Boeing 737-800, og avtalen inneholder i tillegg en opsjon om ytterligere 100 Boeing 737 MAX8.

Inn hos Airbus

Med Airbus har Norwegian signert en avtale om kjøp av 100 Airbus A320neo, pluss inngått en opsjon om kjøp av ytterligere 50 fly av samme type.

Det er også første gang Norwegian bestiller fly fra Airbus. SAS la inn en bestilling på flyet allerede i fjor sommer.

– Dette er en historisk dag for Norwegian. Ordren er den største noe europeisk flyselskap har inngått og en stor milepæl i selskapets 10-årige historie. Vi har sikret vår flåtefornyelse mange år fremover i tid og er svært godt fornøyd med de avtalene og de betingelsene vi har fått hos både Airbus og Boeing, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian i en pressemelding.

Les mer om MAX: Boeing lager ny 737

Les mer om A320neo: Airbus med forbedret A320

Norwegian har også bestilt 100 Boeing 737 MAX8.
Norwegian har også bestilt 100 Boeing 737 MAX8.

Konkurranse

Ideelt sett skal Norwegian ha en flåte der flyene skiftes ut hvert sjuende år, ifølge Kjos.

– Vi har også god komfort med finansieringen fremover. Norwegian har etter hvert nådd en størrelse der vi med fordel kan ha to leverandører, både for å sikre tilstrekkelig flykapasitet, fleksibilitet og ikke minst for få fordeler av konkurransen mellom to produsenter, sier han.

Venter på Dreamliner

Total verdi på ordren er "ifølge listepris" til sammen 127 milliarder kroner.

Norwegian har nå inne ordrer på 277 uleverte fly, inkludert 55 tidligere kjøpte 737-800. I tillegg venter de på seks langdistansefly av typen 787-8 Dreamliner.

Den største forskjellen mellom A320 og A320neo er større motorer og nye vingetupper, kalt sharklets.
Den største forskjellen mellom A320 og A320neo er større motorer og nye vingetupper, kalt sharklets. Airbus



A320: Verdens raskest selgende fly

Her er første 737 Max-kjøper

Airbus jakter folk

7 000 er tallet for Airbus og Boeing

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.