Konkurransedirektør Christine B. Meyer under pressekonferansen i asfaltsaken 17. oktober der hun kunngjør at Veidekke vil slippe å betale et gebyr på 270 millioner kroner mens NCC må betale et gebyr på 165 millioner. (Bilde: Marit Hommedal)

NCC kunne sluppet billigere

  • Bygg

Dette er saken

I perioden 2005 - 2008 har selskapene Veidekke og NCC samarbeidet om asfaltkontrakter i byene Trondheim, Molde og Kristiansund.

Da Veidekkes ledelse oppdaget hva som foregikk meldte selskapet fra til Konkurransetilsynet.

Nå er Veidekke varslet om et gebyr på 270 millioner kroner som de vil slippe å betale mens NCC er ilagt to gebyrer, et på 25 millioner og et på 165 millioner kroner.

Endelig avgjørelse faller sannsynligvis rundt årsskiftet.

Det sier konkurransedirektør Christine Meyer i Konkurransetilsynet. Dette er første gang Konkurransetilsynet har gått ut med varslet avgjørelse før den er endelig.

– Vi valgte å gjøre det fordi denne saken har vakt så stor oppmerksomhet. Vanligvis blir slike varsler kun sendt til partene, som så får anledning til å svare før endelig beslutning blir tatt. Dette er uvanlig fra vår side, sier Meyer.

Les også: Lettelse i Veidekke

Endring lite sannsynlig

Frem til nå har Konkurransetilsynet stått for etterforskningen alene. I tiden som står igjen før endelig beslutning blir tatt får partene, NCC og Veidekke, større medvirkning. Til Teknisk Ukeblad sier Christine Meyer at muligheten for at Veidekke ikke kommer til å få full rabatt er liten.

– Full rabatt betinger fortsatt fullt samarbeid med Konkurransetilsynet frem mot endelig vedtak. Men noen lettelse som følge av lempning for NCC er ikke aktuelt fordi de ikke søkte i tide. For å få lempning måtte NCC ha kommet opplysninger som styrket Konkurransetilsynets muligheter til å fastslå et brudd på Konkurranseloven. Men vi har i utmåling av gebyret tatt hensyn til at NCC har samarbeidet med Konkurransetilsynet.

Ut over at lettelsene for NCC kunne vært "betydelig" vil ikke Meyer gi noen antydning om hvor mye billigere det svenskeide selskapet kunne sluppet unna.

Bakgrunn: NCC risikerer gigantbot – Veidekke går fri

Lite kjent

Hun forteller at det ble åpnet for lempning etter en lovendring i 2004 og at det kom inn i forskrift i 2005.

– Jeg tror nok at denne ordningen ikke er så godt kjent i næringslivet. Fullt fritak, slik Veidekke nå ser ut til å få kunne ikke NCC fått fordi det kun kan gis til det selskapet som melder fra først, det gjorde Veidekke. Lempning har kun vært brukt en gang tidligere.

Les også: – Mafiatilstander i asfaltbransjen

NCC søker nå

Peter Gjørup, administrerende direktør i NCC vil søke om lettelse i gebyret selv om Christine Meyer sier at fristen er ute. Han vil ikke svare på hvorfor selskapet ikke har søkt tidligere.

– Vi har jobbet tett med Konkurransetilsynet siden dette ble kjent og vi har søkt råd fra dem. Vi kommer til å søke om nedsetting av gebyret nå.

– Betyr det at Konkurransetisynet ikke har gjort dere oppmerksom på muligheten til å søke om lettelser i gebyret?

– Vi har hatt et godt samarbeid, vi skal fortsatt ha et godt samarbeid med Konkurransetilsynet, sier Gjørup.

Les også: Vegvesenet ber om asfalthjelp

Illojal

Som Terje Venold i Veidekke sier også Gjørup at det er vanskelig for et selskap å gardere seg mot bevisst illojale handlinger.

– Vi har et etisk regelverk som er godt kjent blant våre ansatte. Alle lederne har vært gjennom kurs. Den aktuelle personen har erkjent at han kjente regelverket. Når en person bevisst vil bryte regelverket er det ikke mulig å tette alle skott. Vi har gjort mye, men vi må se om vi kan gjøre enda mer, sier Gjørup.

Mer om saken:

Veidekke kan slippe utestenging

– Kan være grov uaktsomhet

Skanska og Mesta forlater Asfaltforeningen