PRISSAMARBEID? En tidligere distriktsleder i Kolo Veidekke sier Kolo Veidekke og NCC Roads har drevet omfattende prissamarbeid i mange år. Veidekke varslet selv Konkurransetilsynet etter påstander om det samme for et år siden. (Bilde: colourbox.com)

– Mafiatilstander i asfaltbransjen

– Det første som slår meg er mafiavirksomhet, sier tidligere leder av transportkomiteen på Stortinget, Per Sandberg (Frp).

Han sier at at mye falt på plass da tidligere distriktsleder i Kolo Veidekke Region Midt, Odin Kringen, fortalte om omfattende prissamarbeid mellom sin tidligere arbeidsgiver og NCC på NRK tirsdag kveld.

Kringen sa at de to største entreprenørene i asfaltbransjen skal ha samarbeidet ulovlig i Midt-Norge fra 1996 til 2009, og at målet skal ha vært å kontrollere markedet og lure det offentlige for millionbeløp. Dette foregikk ved at Kolo Veidekke og NCC Roads hadde hemmelige møter hvor de delte markedet mellom seg og ble enige om hvilke priser de skulle gi i anbudskonkurransene.

Reagerte på høye priser

– Vi får jo svar på hvorfor vi i Norge i dag sliter med å få på plass samme antall kilometer med asfalt som andre land gjør, sier Per Sandberg.

Da Frp-politikeren satt som leder av transportkomiteen fra 2005-2009 stilte han stadig spørsmål om hvorfor veiprosjektene kostet så mye.

– Vi fikk mindre og mindre kilometer med vei for de pengene vi bevilget. Vi stilte hele tiden spørsmål om hvorfor prisene gikk til værs. Vi fikk til svar at det var press i økonomien, mangel på arbeidskraft, oljepriser og alle mulige årsaker, sier Sandberg, og konstaterer nå at det også kan være en annen grunn.

Nå vil Per Sandberg finne ut om dette har skjedd andre steder enn i Trøndelag, og oppfordrer regjeringen til å granske disse store selskapene.

Veidekke varslet selv

8. februar i fjor ringte Konkurransetilsynet på døra hjemme hos Odin Kringen. De ransaket boligen hans og beslagla en rekke dokumenter og datamaskiner. Samtidig slo de også til mot Kolo Veidekke og NCC Roads sine lokaler flere steder i landet.

Les også:

Kringen har nå fått sparken i Veidekke og det var hans tidligere arbeidsgiver som varslet Konkurransetilsynet for å få etterforsket påstander om ulovligheter ved virksomheten i Trøndelag. Men den tidligere distriktslederen mener selskapet bare forsøker å undra seg skyld.

Han mener ledelsen i Veidekke har visst om hva som har foregått og sier han selv bare handlet på ordre.

– Nulltoleranse for ulovligheter

Terje Venold, konsernsjef i Veidekke
Terje Venold. Joachim Seehusen
Konsernsjef Terje R. Venvold i Veidekke ASA understreker i en pressemelding at det er nulltoleranse i selskapet for ulovligheter.

– Det er helt avgjørende at vi er tydelige på vårt verdigrunnlag, spesielt overfor ansatte i eget selskap, våre kunder og våre samarbeidspartnere. Vi kan ikke være bekjent av at det drives ulovlig aktivitet i Veidekke. Det dreier seg om vår troverdighet som seriøs bedrift. Jeg håper saken får en rask avklaring. Det er alle tjent med, sier Venold.

NCC avventer også Konkurransetilsynets konklusjon.

– NCC tar sterk avstand fra enhver form for konkurransestridig atferd og samarbeider med tilsynet. All dokumentasjon er gjort tilgjengelig, slik at mistanken kan bekreftes eller avkreftes, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Opheim i NCC Roads i en pressemelding.

Stor årvåkenhet

Veidirektør Terje Moe Gustavsen sier han er skuffet og oppgitt. Han tar forbehold om at påstandene er korrekte.

– Men dersom de er riktige, er dette svært alvorlig. Vi er opptatt av konkurranse og har nulltoleranse overfor prissamarbeid. Men vi må avvente undersøkelsene til Konkurransetilsynet og politiet, sier Moe Gustavsen til NRK.

Han understreker at veimyndighetene har stor årvåkenhet overfor alle aktører i bransjen, og at målet er å få mest mulig asfalt for pengene.

Veidirektøren sier at det også er kommet tips om ulovlig samarbeid utenfor region Midt-Norge, og at dette materialet er oversendt Konkurransetilsynet.

Vil ha alle kort på bordet

Knut Arild Hareide (KrF) leder Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.
Bilde tatt under fremlegging av statsbudsjettet 2009.
Knut Arild Hareide. Kjetil Malkenes Hovland
Lederen av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide (KrF), ber politiet og Konkurransetilsynet om å prioritere asfaltsaken høyt.

– Påstandene om ulovlig prissamarbeid i veisektoren er svært alvorlige. Her må alle kort på bordet, sier KrFs påtroppende leder.

Han mener dette er med på å svekke en næring der kostnadsveksten allerede har vært svært stor, og understreker at det er avgjørende å kunne ha tillit til at skattebetalernes penger forvaltes godt.

– Som å stjele penger

Venstres leder Trine Skei Grande betegner det som er avdekket som «usmakelig og totalt uakseptabelt».

– Dette er å stjele penger fra det norske folk. Nødvendige veiforbedringer er blitt hengende igjen på grunn av disse lovbruddene. Og det er ikke første gang det skjer. Det kan virke som om tilsynsmyndighetene svikter. Det burde ha ringt en bjelle når kostnadene stiger så mye, sier Venstres leder.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik i Sør-Trøndelag frykter at flere veiprosjekter kan ha blitt dyrere enn nødvendig. Han viser til at andre viktige veier og trafikksikkerhetstiltak kan ha blitt utsatt på grunn av manglende ressurser.

Sandvik har bedt fylkesrådmannen om en oversikt over mulige konsekvenser av det angivelige prissamarbeidet.