BYGG

NCC risikerer gigantbot – Veidekke går fri

Selskapet NCC risikerer en bot på 165 millioner kroner for å ha inngått prissamarbeid med Veidekke i den såkalte asfaltsaken. Veidekke ligger an til å slippe bot. ILLUSTRASJON.
Selskapet NCC risikerer en bot på 165 millioner kroner for å ha inngått prissamarbeid med Veidekke i den såkalte asfaltsaken. Veidekke ligger an til å slippe bot. ILLUSTRASJON. Bilde: Anders Haakonsen
18. okt. 2011 - 08:06

Selskapet NCC risikerer en bot på 165 millioner kroner for å ha inngått prissamarbeid med Veidekke i den såkalte asfaltsaken. Veidekke ligger an til å slippe bot.

Les også: Lettelse i Veidekke

Tilsto først

Bakgrunnen er at Veidekke selv varslet Konkurransetilsynet om at det hadde inngått avtale med NCC om å dele markedet for asfaltkontrakter i Midt-Norge.

Selskaper som legger kortene på bordet for Konkurransetilsynet, kan etter en lovbestemmelse fra 2005 få slippe å betale inntil hele boten.

Men for å oppnå full ettergivelse av boten, er det ikke tilstrekkelig at et selskap som har brutt konkurranseloven selv oppsøker Konkurransetilsynet og bekjenner sin brøde. Selskapet må i tillegg komme samarbeidspartnerne i forkjøpet og tilstå før samarbeidspartnerne gjør det.

Les også: Veidekke slipper millionbot

Rabatt til alle som tilstår

Også selskaper som nøler og bruker lenger tid på å bekjenne eventuell lovstridig virksomhet, kan oppnå rabatt. Men de slipper ikke å betale all bot, opplyste Konkurransetilsynet direktør Christine Meyer på en pressekonferanse mandag.

Siden Veidekke selv oppsøkte tilsynet og la kortene på bordet gjelder lovbestemmelsen om såkalt lempning. Konkurransetilsynet har innstilt på at Veidekke skal slippe hele straffegebyret på 270 millioner kroner, som selskapet ellers kunne ha risikert å måtte betale. Forutsetningen er at selskapet fortsatt samarbeider med Konkurransetilsynet og ikke har gitt feilaktig informasjon.

Les også: – Mafiatilstander i asfaltbransjen

Seks ukers frist

NCC, som inngikk avtaler med Veidekke om å dele markedet for asfaltkontrakter i Midt-Norge utlyst av stat og kommune, risikerer derimot en bot på 165 millioner kroner.

I sin foreløpige konklusjon i den pågående asfaltsaken har Konkurransetilsynet lagt opp til at NCC skal betale 165 millioner kroner for brudd på konkurranseloven. Bruddene gjelder asfaltarbeid i Trøndelag og Møre og Romsdal.

NCC har nå seks ukers frist til å gi Konkurransetilsynet en tilbakemelding. Deretter treffer Konkurransetilsynet en endelig avgjørelse i saken. Avgjørelsen kan prøves rettslig.

Les også: – Kan være grov uaktsomhet

Veidekkesjefen innrømmer samarbeid

– Ikke i Møre og Romsdal

Konkurransetilsynets påstand om ulovlig samarbeid i Møre og Romsdal tilbakevises helt av NCC.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

I Trøndelag har Konkurransetilsynet avdekket ulovlig samarbeid mellom NCC Roads og Veidekke i årene 2005 – 2008. NCC er enig i omstendighetene i Trøndelag, men mener gebyret er altfor høyt.

– NCCs interne gransking bekrefter at det har foregått uregelmessigheter i dette området. Det er en enkelt tidligere ansatt som helt bevisst har handlet i strid med NCCs verdigrunnlag og etiske retningslinjer, skriver selskapet i en pressemelding.

– Det er sterkt beklagelig at en tidligere medarbeider helt bevisst har handlet i strid med selskapets verdier og regelverk. Handlingene risikerer å skade selskapet og hele bransjen på en alvorlig måte, sier Peter Gjørup, landansvarlig for NCC i Norge.

Risikerer søksmål

Asfaltselskapene risikerer i tillegg søksmål etter at det mandag ble kjent at Statens vegvesen vurderer å saksøke både Veidekke og NCC for tap knyttet til selskapenes ulovlig prissamarbeid.

Les også: Vegvesenet ber om asfalthjelp

Vegvesenet kan ha blitt lurt for store penger ettersom asfalten i stor grad er bestilt av Statens vegvesen.

– Hvis vi kommer fram til at vi har tapt penger på dette er det en form for berikelse på samfunnets bekostning som ikke er akseptabelt, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen til NRK.

Han sier at veimyndighetene foreløpig ikke har regnet på hvor mye penger de kan ha tapt som følge av prissamarbeidet.

– Vi må se om vi kan dokumentere tap, og så vil vi vurdere erstatningssøksmål, sier Gustavsen.

Veidekkesjefen:– Det har vært en tøff belastning

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.