Eurofighter Typhoon med MBDA Meteor-missiler under vingene - to områder hvor EADS og BAE Systems allerede har et tett samarbeid i dag. (Bilde: Bryan Walsh)
Torbjørn Svensgård, administrerende direktør i FSi, Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

EADS OG BAE SYSTEMS VURDERER FUSJON

Nå oppstår en ny forsvarsgigant

Verdens største luftfarts- og forsvarsindustriselskap er i støpeskjeen.

EADS og BAE Systems diskuterer sammenslåing av de to selskapene.

De varsler partene i diverse meldinger onsdag.

Omsetning: 540 mrd.

De to industrigigantene har fra før et langt samarbeid på flere prosjekter. De største og mest kjente er Eurofighter tar opp kampen med Saab og MBDA-missilene.

BAE har også tidligere vært inne på eiersida i Airbus.

BAE Systems omsatte for 19,1 milliarder pund i fjor, mens EADS omsatte for 49,1 milliarder euro.

Samlet solgte de to forsvarsgigantene altså for rundt 540 milliarder kroner i fjor.

– Dersom dette går gjennom, er det starten på en omfattende restrukturering av europeisk forsvarsindustri, sier direktør Torbjørn Svensgård i Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening (FSi) til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Denne gir tryggere berging i krig

NH90-forsinkelsen tyner levetida på Lynx-helikoptrene  

Transatlantisk

EADS ble etablert i 2000 som en sammenslåing av franske Aerospatiale Matra SA, spanske CASA (Construcciones Aeronaúticas) og tyske DaimlerChrysler Aerospace.

Dette skjedde etter en konsolidering av luftfartsindustrien på 1980- og 90-tallet på begge sider av Atlanteren.

Dersom EADS og BAE Systems nå slås sammen, regnes det som den største sammenslåingen siden Boeing og McDonnell Douglas gikk sammen i 1997, to år etter at Lockheed Martin oppsto.

BAE Systems har eksistert siden 1999 da British Aerospace (BAe) og Marconi Electronic Systems fusjonerte. Og BAe har med seg arven av de fleste store og kjente britiske fly- og forsvarsindustriselskaper. For eksempel British Aircraft Corporation (BAC, som også var et resultat av flere sammenslåinger) og Hawker Siddeley.

– Begge disse selskapene er veldig store i det europeiske markedet. Men i tillegg er BAE en av de aller største amerikanske leverandørene etter en rekke oppkjøp de siste årene. Her vil man altså etablere et transatlantisk forsvarsindustriselskap. Hva konsekvensene av det blir, er for tidlig for noen å spå, sier Svensgård.

Les også:

Her er Norges nye superkanon

Flygende spion veier 16 gram  

Airbus og Eurocopter

EADS er i dag inndelt i fire divisjoner: Airbus/Airbus Military, Eurocopter, Astrium og Cassidian (tidligere EADS Defense & Security).

Begge selskapene har naturlig nok forbindelser i Norge. EADS etablerte et norgeskontor i Oslo for to og et halvt år siden.

Les også: EADS skal overvåke norsk industri

I sommer signerte Forsvaret en kontrakt med BAE Systems Hägglunds om nye og oppgraderte Forsvaret vil ha nye panservogner til ti milliarder . Med en verdi på ti milliarder kroner er dette en av Hærens største investeringer noen gang.

– Norsk forsvarsindustri er i partnerskap med begge disse aktørene. I utgangspunktet ser jeg ingen dramatiske konsekvenser av en eventuell fusjon, men på lengre sikt vil det selvsagt ha betydning, sier FSi-direktøren.

Fikk du med deg disse sakene?

Dette er Norges nye storselger

USA tester norsk F-35-missil  

Her er Forsvarets nye panserbil

Dette kan bli Norges nye stridsvogn