Tesla-gründer Elon Musk mener menneskestyrte biler vil lide samme skjebne som heisvaktene. (Foto: Tesla)

Musk: – Kan ikke la en person styre en to-tonns dødsmaskin

Altfor farlig å la mennesker kjøre bilen selv, mener Elon Musk.

Tesla-gründer Elon Musk er overbevist om at biler som du kjører selv vil bli forbudt i framtiden.

På ett tidspunkt vil selvkjørende biler gjøre en langt bedre og tryggere jobb på veiene enn vi kan.

Det sa Musk på Nvidias årlige konferanse for utviklere denne uken, ifølge The Verge.

Les også: Lynkjapp Tesla blir enda kjappere

Elon Musk mener elbiler er tryggere enn bensinbiler i forbindelse med brannsikkerhet.
Elon Musk mener menneskestyrte biler vil lide samme skjebne som heisvaktene. Scanpix

Spår bilførerens død

Musk sammenlikner den kommende utviklingen for biler med heisvaktenes skjebne.

Tidligere ble heiser styrt av en heisvakt som styrte heisen til ønsket etasje. Så ble det utviklet enkle, funksjonelle elektriske kretser som sørget for at heisen selv kom til etasjen passasjeren stod i.

Den samme utviklingen vil skje for bilen, spår Musk. 

– Du kan ikke la en person styre en to-tonns dødsmaskin, sa Musk på konferansen, ifølge nettstedet.

Tesla har allerede innebygget enkelte autonome funksjoner. Teslas Model S får en autopilot-modus som kan endre hastighet, bremse og holde bilen på rett plass i veibanen ved bruk av innebygde sensorer.

Det neste logiske steget vil være å kombinere dette med landeveiskjøring og navigasjons-funksjoner.

Les også: Denne sørger for ny elbilrekord

Seig utvikling

Det er imidlertid lenge til selvkjørende biler vil bli tillatt på veiene, eller bli normalen, sier Tesla-gründeren.

Overgangen fra passasjerstyrte biler til autonome kjøretøy kan ta så mye som 20 år, i all hovedsak på grunn av den store mengden passasjerstyrte biler på veiene i dag, og fordi produksjonen av selvkjørende biler vil ta seg opp svært sakte. 

Det harmonerer med en ny rapport fra McKinsey & Company, som forutser tre utviklingstrinn før selvkjørende biler får sitt gjennombrudd.

– Det er viktig å anerkjenne størrelsen på bilindustriens base. Det er 2 milliarder av dem, sa Musk, og viste til antall biler i verden i dag.

Les også: Her sprenges en norsk panservogn

Krevende bykjøring

Den største utfordringen er å gjøre bilen i stand til å kjøre seg selv i hastigheter mellom 30 og 80 kilometer i timen.

Det er i denne hastigheten det skjer en rekke uventede ting, som det er avgjørende at et autopilotsystem klarer å håndtere.

Omdirigering og veisperringer som følge av veiarbeider, lekende barn og syklister,  er omstendigheter som en selvkjørende bil brutalt kan kjøre rett inn i uten evnen til å forstå medmenneskelige hensyn.

Les også: Derfor er Tesla Model X så forsinket

System for bykjøring

Musk deltok på Nvidia-konferansen for å kaste glans over Nvidias Drive PX, som ifølge Nvidia er det mest avanserte, digitale autopilot-systemet i verden, laget for selvkjørende biler.

Drive PX skal kunne prosessere bilder fra opp til et dusin ulike kameraer i sanntid, og hjelpe bilen å skjønne hva som skjer i omgivelsene når de kjører gjennom byer - den største utfordringen for autonome biler.

I etterkant av konferansen gikk Elon Musk for øvrig ut på Twitter og presiserte at han ikke ønsker å forby folk å kjøre, men at det kan bli slik når selvkjørende biler er sikrere enn motparten.

Les også: Disse skal føre til langt færre biler på veiene