Gulfargen på subseautstyret er karakteristisk. Men mangelen på standardisering gjorde at FMC hadde 27 forskjellige gulfarger på lager for å tilfredsstille de forskjellige kundenes krav. (Foto: FMC Subsea)

KOSTNADER I OLJEBRANSJEN

Mens oljekostnadene eksploderte hadde FMC 27 forskjellige gulmalinger på lager

Heldigvis er bransjen i endring, sier FMC.

Allerede før oljeprisen kollapset og havnet på om lag 45 dollar fatet, der den er i dag, har kostnadsutfordringene på norsk sokkel vært et hett tema i bransjen.

Spørsmålet om hvorfor det har blitt så dyrt i oljebransjen – både på norsk sokkel, men også globalt – har hatt mange svar: Dyrt å bore, mindre effektive ingeniørtimer og gedigne dokumentasjonskrav har vært blant svarene.

Et annet sentralt element har vært mangelen på standardisering: Forskjellige kunder har forskjellige krav på elementene som skal leveres. Det førte blant annet til at subsealeverandøren FMC Technologies til og med var nødt til å ha flere titalls forskjellige gulmalinger på lager.

27 forskjellige typer

Det var Petoro-direktør Grethe Moen som fortalte den noe kuriøse historien fra scenen på OG21-konferansen som ble holdt i Oslo denne uken.

– Alle snakker om hvor mange meter med dokumentasjon man har vært nødt til å ha. Men visste dere at FMC har 27 forskjellige typer gulmaling på lager? Alle er gule, alle er laget for å stå på havbunnen i saltvann. Men de er laget for 27 forskjellige prosjektledere, sa Moen.

Hun syntes antallet gulmalinger var interessant og spøkte om FMCs arsenal av gulmaling.

– Jeg foreslo at de kunne lage et hefte som het «27 shades of yellow». Det ville de ikke. Men jeg synes det ville vært kult. 27 forskjellige gulmalinger… Hva skal man med det, da, spurte Moen.

Petoro-sjef Grethe Moen undres på hvorfor FMC måtte ha 27 forskjellige gulmalinger til subseautstyret. Bjørn H. Stuedal

FMC: En illustrasjon

FMC Technologies bekrefter for Teknisk Ukeblad at de har hatt et uvanlig høyt utvalg av gulmaling på lager. Selskapet presiserer at det ikke var for 27 forskjellige prosjektledere, men som følge av 27 ulike kundespesifikasjoner.

– Vår historie om de forskjellige gulmalingene er en illustrasjon på hvordan vår bransje kompliserer og driver opp kostnader, sier pressetalsmann Andreas Helgesen i FMC Technologies.

Han forklarer at årsaken til dette er små nyanser i kundespesifikasjoner.

– På grunn av dette må vi og andre kontraktører levere et produkt – i dette tilfellet gulmalingen av våre havbunnssystemer – som avviker litt fra hverandre. Selv om funksjonen til produktet – at det er gult og skal stå i saltvann – er identisk, er ikke funksjonskravet det eneste som spesifiseres, ifølge Helgesen.

Kompliserer og fordyrer

Han sier at på grunn av at det defineres spesielle krav utover funksjon, vil det som i mange tilfeller er identiske produkter med samme funksjonalitet få forskjellige betegnelser hos leverandørene.

– Dette kompliserer og fordyrer. Økte dokumentasjonskrav og testkrav, økt varelager og logistikk, fordyrende service og vedlikehold, lengre leveringstider og så videre.

– Heldigvis er bransjen i endring. Oljeselskapene og leverandørselskapene jobber aktivt for å standardisere og forenkle. Dette gjorde bransjen også for mange år siden ved etableringen av Norsok. Nå gjør vi det igjen, sier han.