STATOILS ÅSGARD GASSKOMPRESJON

Fem ingeniører har forberedt dette løftet i to år

– Helt på grensen av kranens kapasitet.

VERDENS FØRSTE UNDERVANNS GASSKOMPRESJONS- ANLEGG

  • Prosjekt som tar sikte på å øke gassproduksjonen i Åsgard-feltet ved hjelp av en havbunnsstruktur med tørrgasskompressorer. 
  • Systemet kommer i form av en havbunnsstruktur med to tørrgasskompressorer, to pumper, to væskeutskillere og fire kjølere som plasseres nær brønnhodene på Midgard.
  • Flere deler er allerede installert. Produksjonen skal starte i løpet av 2015.
  • Aker Solutions levere subseautstyret. technip har kontrakt på marine operasjoner, det vil si installasjon av ustyret.

GASSKOMPRESJON

  • Kompresjonsprosessen er nødvendig for å øke trykket før gassen kan sendes inn i rørledningen til Åsgard B.
  • Kompresjonsenheten består av gasskjøler, væskeutskiller og kompressor.
  • Kompressoren får strøm fra Åsgard A, og denne energien omformes til mekanisk energi i en motor som driver en kompressorenhet bestående av et antall løpehjul rundt en aksling. Gassen føres inn i kompressoren ved lavt trykk og vil gradvis komprimeres gjennom kompressoren og strømmer ut med betydelig høyere trykk.
  • Ved å installere kompressor mellom reservoaret og mottakende plattform vil trykket bli lavere der gassen kommer inn til kompressoren, og det vil resultere i større produksjon fra feltet siden trykkforskjellen mellom reservoaret og mottaksinstallasjonen på havbunnen blir større. Gjennom kompresjonsprosessen får gassen nok trykk til transporten videre til plattformen.

Kilde: Statoil

North Sea Atlantic

  • Rederi: North Sea Offshore
  • Verft: NorYards BMV (tidligere Bergen Group), levert i juli 2014.
  • Oppdrag: Seks års charter til Technip
  • Design: Skipsteknisk
  • Lengde: 144 meter
  • Bredde: 27 meter
  • Tonnasje: 15.701 bruttotonn
  • Lugarplasser: 120 personer
  • Hovedmotorer: 4 x Wärtsilä 8L32, hver på 4.400 kW
  • Subseakran: 550 tonn v. 15 meters arm, National Oilwell Varco
  • Offshorekran: 50 tonn, National Oilwell Varco

Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. I to år har et team på fem ingeniører i Technip forberedt tungløftet.

Et tilsvarende løft ble gjort i fjor høst med det da flunkende nye konstruksjonsskipet North Sea Atlantic.

Megaløft

Skipet er utstyrt med en av de råeste kranene i markedet, en NOV-kran med løftekapasitet på 550 tonn med 15 meters arm.

Men armen må strekkes lenger ut for å svinge den 430 tonn tunge, 30 meter lange og 15 meter brede brønnrammen ut over skipssiden og senke den ned kontrollert ned på havbunnen.

På kanten

– Vi er helt på grensen av kranens kapasitet. Vi har beregnet og simulert dette i 3D før vi gjør det i virkeligheten, sier Frédéric Cazeneuve, assisterende prosjektleder i Åsgard Gas Compression Marine Operations, i Technip.

For å bevare skipets stabilitet når den tunge modulen løftes, må det ballasteres – det vil si at sjøvann fylles i tanker på motsatt side av kranen.

Enda vanskeligere blir det når 430 tonn henger og svinges. Da må mange tonn vann flyttes jevnt og pent mellom ballasttanker.

– Løfteoperasjonen kjøres ikke dersom bølgene er over 1,5 meter eller det er over 3 knop vind, sier Cazeneuve.

Les også: Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger

åsgård
Bunnramme til Åsgard subsea gas compression settes ned på feltet. Bildet er fra 2014. Oyvind Hagen

Trener i lun fjord

I fjor høst ble den første av to bunnrammer, CBF-er (cassette base frame), for gasskompresjonsmodulene til Åsgard satt ned.

Videoen øverst i artikkelen viser North Sea Atlantic som kommer inn til Aker Solutions i Egersund og laster om bord en CBF.

Skipet seiler deretter litt lenger inn i fjorden og øver på å sette rammen på bunnen.

– Det er viktig å ha trent godt før vi gjør operasjonen ute til havs, sier Cazeneuvce.

Venter på værvindu

Neste uke skal North Sea Atlantic gjenta øvelsen med den siste av CBF-ene før seilasen går nordover til Åsgard-feltet.

– Nøyaktig tidspunkt for løfteoperasjonen avgjøres av været. Når vi har ideelle forhold, tar operasjonen mindre enn et døgn, sier Cazeneuve.

Når den er gjennomført, blir 5-mannsteamet oppløst og frigitt til nye prosjekter.

Om noen måneder overtar et annet skip fra North Sea Shipping, North Sea Giant.

Skipet er nå i Danmark hvor det utstyres med et skreddersydd løftearrangement for å plassere gasskompresjonsmodulen i CBF-ene. Det er AXTech i Molde som har utviklet løftearrangementet.

De løfteoperasjonene er enda mer kritiske.

Les også: Statoil velger «subsea-dödare» på Oseberg

Nortjh SeaAtlantic ble levert fra Noryards i Bergen i juli i fjor.Skipet har en 550 tonns-kran fra NOV og er leid ut til Technip på seksårskontrakt.
North Sea Atlantic ble levert fra Noryards i Bergen i juli i fjor. Skipet har en 550 tonns kran fra NOV og er leid ut til Technip på seksårskontrakt. Noryards

Store oppgaver

Technip fikk kontrakten på 1,2 milliarder kroner for marine operasjoner i forbindelse med Åsgard Gas Compression-prosjektet.

Kontrakten omfatter blant annet installasjon av kontroll- og strømkabler, strukturer og dykkerløse oppkoblinger og tilknytning av gasskompresjonssystemet til eksisterende infrastruktur.

De marine operasjonene vil bli utført i løpet av 2013 - 2015.

Les også:

Ymes 23 meter høye boretårn kan havne på Jæren  

Se maskinen kutte 84 millimeter kjetting på ett sekund

Denne gigantplattformen tåler jordskjelv, 44 minus og 18 meter bølger