BYGG

Mannen som designet brannventilasjonen på skandaleflyplassen i Berlin var ikke egentlig ingeniør

Hit, men ikke lenger: Berlin Brandenburg flyplass skulle vært åpnet i 2012, men er fremdeles ikke ferdig.
Hit, men ikke lenger: Berlin Brandenburg flyplass skulle vært åpnet i 2012, men er fremdeles ikke ferdig. Bilde: DPA
2. juli 2014 - 10:43

Under byggingen av Berlin Brandenburg lufthavn har mye gått galt.

Flyplassen som egentlig skulle vært åpnet i 2012 er fremdeles ikke ferdig.

Kostnadene for flyplassen ser nå ut til å bli 40 milliarder kroner høyere enn planlagt, og åpningen av flyplassen er nå satt til 2016.

I tillegg til dette, viser det seg nå at hovedingeniøren som ble leid inn for å designe brannventilasjonsanlegget slett ikke er ingeniør. Det skriver Jyllandsposten.

Gardermoen: Slik kan de bygge ny pir samtidig som flyplassen går for fullt

Fikk sparken

Flyplassen viser nå til den falske ingeniøren og brannventilasjonsanlegget som årsaken til at flyplassen nå er ytterligere forsinket.

Mannen ved navn Alfredo Di Mauro har vært ansatt i Berlin Brandenburg-prosjektet siden 2006. Han fikk sparken i mai, da arbeidsgiveren oppdaget at han jobbet under falsk tittel.

– Jeg hadde et visittkort hvor det stod at jeg var ingeniør. Det er en feil, og noe alle har trodd på fordi jeg aldri sa at jeg ikke var det, sier han i en offisiell uttalelse.

Ledelsen for prosjektet har ikke uttalt seg om feilen, så det er ikke bekreftet om misforståelsen er årsaken til at De Mauro fikk sparken.

Brannventilasjonen var for øvrig en av tingene som sto på den "hemmelige" mangellisten etter at åpningen ble utsatt på en pressekonferanse i mai 2012.

Les TUs reportasje fra Brandenburg: Den store flyplassfiaskoen

Har løyet tidligere

Det viser seg at det ikke er første gangen De Mauro har unnlatt å fortelle sannheten i jobbsammenheng.

I 2002 introduserte han seg som arkitekt under oppføringen av et legekontor i Tyskland.

Etter at De Mauro hadde utført arbeidet på legekontoret viste det seg at det manglet drenering, noe som førte til full oversvømmelse kort tid etter ferdigstillelse.

Les også:

SAS får verdens lengste 737-rute

Så mye betyr én ekstra tomme for baken

Her lander verdens største fly på Gardermoen  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.