Lufthansa A320 neo

Lufthansa først til Oslo med sitt nye «økofly» fra Airbus

Utrolig lavt drivstofforbruk, sier flygeren.

Åtte måneder etter at lanseringskunden Lufthansa mottok sitt første A320 neo, har selskapet nå startet utenriksruter med denne flytypen fra Frankfurt.

Først ut: Paris, Milano og Oslo.

Snart jubileum

A320 neo er den remotoriserte og mer effektive utgaven av kort- og mellomdistanseflyet som fløy første gang i 1987 og som både Norwegian og SAS også har bestilt.

Lufthansa mottok sitt første av 116 bestilte eksemplarer i januar.

Nå har selskapet fire fly i drift, og ruta mellom Oslo og Frankfurt er fast oppsatt med nyflyet som Airbus så langt kun har levert 10-20 av.

Lufthansas nye A320 neo gjør klar for å fly til Frankfurt fra Oslo.
Lufthansas nye A320 neo gjør klar for å fly til Frankfurt fra Oslo. Foto: Eirik Helland Urke

– Det er flere årsaker til at vi starter opp med Oslo. Vi har en god vedlikeholdsorganisasjon på plass og dette er den eneste flyplassen med tilgjengelig biodrivstoff. I tillegg er det bare et par måneder til vi feirer 50-årsdagen for vår første flyrute Frankfurt-Hamburg-Oslo, forteller Gabriel Leupold, som er salgsdirektør for Norden og Baltikum i Lufthansa Group.

Større motorer

A320 neo («new engine option») har 95 prosent av de samme skrog- og strukturdelene som A320 ceo («current engine option»).

Neo-flyene kommer med oppoverbøyde vingetupper («sharklets») som standard og det er også gjort andre mindre synlige aerodynamiske forbedringer. Innvendig er kabinen i stor grad redesignet.

Motorene er den mest synlige endringen på A320 Neo.
Motorene er den mest synlige endringen på A320 Neo. Foto: Eirik Helland Urke

Den viktigste nyvinningen er også den mest synlige, nemlig de nye motorene med langt større vifter.

Under vingene på Lufthansas A320 neo henger det PW1100G-JM-motorer med en viftediameter på 206 centimeter.

Dagens A320 ceo har motorer med 155-160 cm diameter.

Cirka 17 prosent besparelse

Flyprodusenten Airbus har lovet 15 prosent forbedret effektivitet på den oppgraderte versjonen.

Dette er ikke bare brosjyreskryt, ifølge mannen som var fartøysjef på flyet som kom fra Frankfurt til Oslo fredag formiddag.

Peter Ostwald har 26 års erfaring med A320.
Peter Ostwald har 26 års erfaring med A320. Bilde: Eirik Helland Urke

Han heter Peter Ostwald og er en av Lufthansas mest erfarne flygere. Han har så langt brukt flytypen innenriks i Tyskland.

– Ut fra mine beregninger har vi gjerne et forbruk som ligger rundt 17 prosent lavere enn ceo med sammenlignbare ruter og last. Vi sparer også drivstoff på å klatre raskere ut slik at vi får mer effektive ruter mellom flyplassene, forklarer han.

Cockpiten er den samme i neo som i ceo.
Cockpiten er den samme i neo som i ceo. Foto: Eirik Helland Urke

Ostwald har fløyet A320 siden 1990, altså nesten like lenge som flytypen har eksistert, og har vært kaptein siden 2000. Han har med andre ord godt grunnlag for å sammenligne ny og gammel modell.

– I cockpit er det lett å merke forskjell. Det handler om forbedret ytelse, mindre støy og hvor utrolig lite drivstoff neo bruker, sier Peter Ostwald.

Flyet er det fjerde og hittil siste A320 neo som Lufthansa har fått levert, og hadde kun 190 flytimer ved landing på Oslo lufthavn. Et femte neo er ventet i løpet av noen uker. 

Motormodifikasjon

A320 neo fløy første gang 25. september 2014 og ble Easa-sertifisert 24. november 2015.

Som så ofte skjer under utviklingen av et nytt fly, oppstår det uforutsette problemer som tar noe tid å løse.

Det første neo-flyet ble levert til Lufthansa i januar i år, tre måneder forsinket etter at Qatar Airways trakk seg som lanseringskunde. Blant annet som følge av lang oppstartstid på de nye girede turboviftemotorene.

I løpet av sommeren er det gjort modifikasjoner på akslinger og kompressorer på PW-motorene.

De to siste flyene Lufthansa har fått levert er med motormodifikasjonen og oppstarttiden er nå på linje med dagens A320-fly (ceo), opplyser selskapet til Teknisk Ukeblad.

For øvrig har flyselskapet splittet bestillingen med halvparten Pratt&Whitney-motorer og halvparten CFM-motorer.

Lufthansa Group har bestilt 116 fly: 71 A320 Neo og 45 A321 Neo. Femten av flyene skal til Swiss.

De nye flyene brukes så langt til å erstatte eldre Boeing 737. Lufthansa skal i løpet av oktober ha faset ut samtlige av flytypen de var lanseringskunde på for snart 49 år siden.

Deretter skal de eldste A320-ene ut av flåten. Dette er en prosess som vil pågå til 2025.

SAS og Norwegian

SAS har bestilt sine 30 A320 Neo med CFM Leap-1A-motorer  - en kombinasjon som ble Easa-sertifisert 31. mai.

Den første A320 Neo med CFM-motorer ble levert til tyrkiske Pegasus i juli.

Norwegian bestilte 100 A320 Neo for fire år siden. De første flyene er i ferd med å leveres, men disse skal leies videre.

I juli gjorde Norwegian om på bestillingen og konverterte 30 av flyene til den nye versjonen A321LR som har den største passasjerkapasiteten og rekkevidden. 

Disse skal selskapet bruke selv når de blir blant de første til å motta flytypen i 2019.

Airbus lanserte LR-utgaven som en erstatter for Boeing 757. Den får en maksimal avgangsvekt (mtow) på 97 tonn og blir i stand til å frakte 206 passasjerer 4.000 nautiske mil.

COCKPIT: 360-bilde fra cockpiten i A320 NEO.

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)