Norweigan skal motta åtte A321LR i 2019. (Bilde: Norwegian)

Norwegian A321LR

Norwegian bestiller ny flytype fra Airbus

30 eksemplarer av «B757-erstatteren».

Norwegian er en stor Boeing-kunde, og blir snart Europas første 737 Max-operatør, og nå gjør flyselskapet seg stadig mer bemerket også hos konkurrenten Airbus.

Norwegian har bestilt 30 eksemplarer av Airbus A321LR og blir blant de aller første til å ta i bruk den nye versjonen som kommer i 2019.

Dette blir smalbuksflyet, altså med én midtgang, med størst rekkevidde.

Gjør om på 2012-ordren

Det er ikke snakk om en nybestilling, men en omgjøring av bestillingen som ble gjort i juni 2012 på 100 A320 Neo.

Nå skal 30 av disse flyene i stedet konverteres til A321LR med større passasjerkapasitet og rekkevidde.

Det er datterselskapet Arctic Aviation Assets (AAA) som har inngått avtalen, og det er Norwegian selv som har tenkt å benytte flyene, i motsetning til de første A320 Neo som leveres i år og som leies ut.

De første åtte A321-flyene kommer i 2019.

A321 er den lengste versjonen i A320-serien, og kan på det meste presse inn 240 seter. 

A320 Neo, som altså er den remotoriserte versjonen av serien, ble tatt i bruk på starten av dette året.

LR-utgaven, som altså står for forlenget rekkevidde, har ikke eksistert tidligere. Den får en maksimal avgangsvekt (mtow) på 97 tonn og blir i stand til å frakte 206 passasjerer 4.000 nautiske mil.

I Norwegians énklassekonfigurasjon blir det plass til om lag 220 passasjerer.

– A321LR er det eneste mellomdistanseflyet av denne størrelsen på markedet og flytypen passer svært godt inn i vår fremtidige flåte, både med tanke på størrelse, rekkevidde og lavt drivstofforbruk. Vi vil kunne få en betydelig kostnadsfordel og økt konkurransekraft fremover, heter det fra Norwegian-sjef Bjørn Kjos i en pressemelding

Norwegian blir blant de første til å ta i bruk denne versjonen av A320 Neo-serien.

Air Lease Corporation (ALC) er første kunde på A321 i LR-versjon, også dette i 2019.

Overtar for Boeing 757

A321LR ble lansert i forbindelse med Airbus' årlige nyttårspressekonferanse i januar 2015.

Denne versjonen er ment å kunne erstatte Boeing 757, som har vært enerådende på en del mellomlange og tynne ruter, men som så langt ikke har noen soleklar arvtaker.

– Her jakter vi på markedet alle har snakket om, nemlig det som Boeing 757-200 etterlot seg. Et veldig flott fly, dog kanskje litt overmotorisert, sa operativ sjef John Leahy i Airbus da LR-versjonen ble presentert.

Han pekte ut visse ruter på tvers av Atlanteren, mellom Nord- og Sør-Amerika og en del ruter rundt om i Asia.

– Vi kan plukke 500 fly bare på disse rutene og ytterligere 500 fly som vekst i nye markeder med vårt fly som brenner 25-30 prosent mindre drivstoff, sa Leahy.

Og det er nettopp det som nå skjer:

Norwegian skriver i dag at rekkevidden åpner opp for ruter eksempelvis fra østkysten av USA til en rekke flyplasser i Skandinavia og Europa forøvrig.

Flytypen vil også kunne operere mellom Skandinavia og deler av Asia, samt fly til nye markeder som Sør-Amerika fra en rekke andre europeiske destinasjoner.

Gode tall

Norwegian Air Shuttle fikk et overskudd før skatt i andre kvartal i år på 930 millioner kroner – mer enn dobbelt så mye som i andre kvartal i fjor.

Omsetningen på 6,6 milliarder kroner er 13 prosent høyere enn andre kvartal 2015.

Fyllingsgraden i andre kvartal var 88 prosent, som er tre prosentpoeng mer enn i samme periode i fjor.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)