Airbus-sjef Fabrice Brégier (fra venstre), Lufthansa-sjef Carsten Spohr og Pratt & Whitney-sjef Robert Leduc under overrekkelsen av det første A320 Neo-flyet onsdag. (Bilde: Airbus)

LUFTHANSA AIRBUS A320 NEO

Dette flyet skal spare Lufthansa for 15 prosent drivstoff

Det første ble overlevert onsdag.

– Flyet er ikke bare det desidert mest effektive på korte- og mellomlange ruter. Det er også det mest stillegående. Derfor har vi bestilt 116 eksemplarer av flytypen som vi er glade for å være første til å kunne ta i bruk.

Det sa Lufthansa-sjef Carsten Spohr da han besøkte Airbus onsdag for å motta den første A320 Neo.

Dette er den remotoriserte og mer effektive utgaven av kort- og mellomdistanseflyet som fløy første gang i 1987.

Nye motorer

A320 Neo («new engine option») har 95 prosent av de samme skrog og strukturdelene som A320 Ceo («current engine option») som har vært i drift i snart 30 år.

Neo-flyene kommer med oppoverbøyde vingetupper (sharklets) som standard og det er også gjort andre mindre synlige aerodynamiske forbedringer. Innvendig er kabinen i stor grad redesignet.

Den viktigste nyvinningen er også den mest synlige, nemlig de nye motorene med langt større vifter.

Under vingene på første A320 Neo henger det PW1100G-JM-motorer med en viftediameter på 206 centimeter, mens senere fly vil få CFM Leap 1A-motorer med en diameter på 198 centimeter.

MSN-6101 fløy første gang 25. september 2014. A320 Neo ble sertifisert for to måneder siden.
Under vingene på første A320 Neo henger det PW1100G-JM-motorer med en viftediameter på 206 centimeter, mens senere fly vil få CFM Leap 1A-motorer med en diameter på 198 centimeter.MSN-6101 fløy første gang 25. september 2014. A320 Neo ble sertifisert for to måneder siden. Airbus

Til sammenligning har flyene i A320-familien i dag motorer med 155-160 cm diameter.

Liten forsinkelse

Motorene er det viktigste bidraget til at Airbus garanterer 15 prosent mindre drivstofforbruk fra dag én på Neo sammenlignet med Ceo.

Med ytterligere utvikling framover skal besparelsen være oppe i 20 prosent innen 2020, lover flyprodusenten.

A320 Neo fløy første gang 25. september 2014 og ble Easa-sertifisert 24. november i fjor.

Leveringen skjer cirka tre måneder forsinket i forhold til tidsskjemaet som ble lagt tidligere i Neo-programmet. Det skyldes særlig noen problemer med den girede turboviftemotoren i fjor sommer og noen utfordringer nå på tampen av mottaksgodkjenningen.

Opprinnelig var det Qatar Airways som skulle være lanseringskunde også på A320 Neo, slik flyselskapet også var på A350 XWB for et år siden.

52 fly på ett år

Lufthansa er inne i en periode med stor utskifting av flåten.

Det første A320 Neo-flyet er ett av 71 bestilte. I tillegg kommer 45 bestilte av den lengre A321 Neo.

Sistnevnte kommer også i en LR-utgave som Airbus selger inn som en erstatter for Boeing 757 på en del mellomlange og tynne ruter, for eksempel transatlantiske.

Bare dette året skal Lufthansa motta hele 52 nye fly, inkludert de første av 25 bestilte A350 XWB.

Den første A320 Neo sammen med to A350-storesøstre på Airbus-anlegget i Toulouse-Blagnac.
Den første A320 Neo sammen med to A350-storesøstre på Airbus-anlegget i Toulouse-Blagnac. RAMADIER Sylvain

De første flyene blir A350-900, men Lufthansa har etter kontrakten mulighet til å konvertere bestillingene over til den større A350-1000 som skal fly for første gang senere i år.

Men Lufthansa er også en god og trofast Boeing-kunde. Selskapet var lanseringskunde på selveste B737, som de tok i bruk for snart 48 år siden, på B747-8I for snart fire år siden og kommer til å bli første selskap som tar imot nye B777X. Lufthansa har bestilt 34 B777-9.

Andre generasjon «triple seven» skal etter planen settes i produksjon neste år.

Har smalbuksfly-ledelsen

Siden den remotoriserte andregenerasjonen av A320-familien ble lansert i 2010 har Airbus landet nærmere 4 500 bestillinger fra et 70-tall forskjellige selskaper, inkludert SAS og Norwegian.

Dermed er markedsandelen i dette segmentet om lag 60 prosent.

Når Airbus har den fjerde sluttmonteringsfabrikken i drift, skal A320-produksjonen skrus opp til 60 i måneden om tre år.

Konkurrenten Boeing er også i ferd med å starte flytesting av sin remotoriserte og mer effektive fjerde generasjon 737.

Den første Boeing 737 Max har vært ferdig i halvannen måned og forberedes for den første flyturen.
Konkurrenten Boeing er også i ferd med å starte flytesting av sin remotoriserte og mer effektive fjerde generasjon 737.Den første Boeing 737 Max har vært ferdig i halvannen måned og forberedes for den første flyturen. JIM ANDERSON/Boeing Photo

«Spirit of Renton» ble rullet ut fra fabrikken utenfor Seattle 8. desember i fjor.

MAX: Her er den nye versjonen av verdens mest produserte passasjerfly

Nye rekorder

Både Boeing og Airbus slo sine egne rekorder i antall leverte passasjerfly i 2015.

Mens den amerikanske flyprodusenten leverte flest fly, kan den europeiske konkurrenten skryte av å kapret flest bestillinger i fjor.

Boeing leverte 762 fly og økte ordreboka med 768 fly netto i 2015, mens Airbus leverte 635 fly og økte ordreboka med 1 036.