«Spirit of Renton» ble rullet ut på et internt arrangement for Boeing-ansatte. (Bilde: Craig Larsen)

BOEING 737 MAX

Her er den nye versjonen av verdens mest produserte passasjerfly

Lanseringskunden Norwegian har planer om å fly 737-en transatlantisk.

Tirsdag ble første eksemplar av den remotoriserte og mer effektive fjerde generasjon Boeing 737 rullet ut fra fabrikken i Renton.

«Spirit of Renton» heter det første flyet i Boeing 737 Max-familien, oppkalt etter fabrikkens tilholdssted like utenfor Seattle.

Flyet er ikke bare viktig for produsenten. Men også Norwegian, som er europeisk lanseringskunde, som har planer om å utnytte den økte rekkevidden til blant annet nye transatlantiske ruter.

Nye motorer og vinger

Boeing lover at 737 Max vil være 14 prosent mer effektivt enn 737–800-en som produseres i dag og 20 prosent mer effektiv enn da nåværende generasjon 737 ble satt i drift i 1998.

Det er den nye generasjonen motorer som i all hovedsak skal ha æren for effektivitetsforbedringen.

I tillegg til CFM Leap 1B-motorer med større vifte (176 cm) er den mest iøynefallende endringen på 737 Max de nye vingetuppene som er kløvd i to, med en oppoverbøyd og en nedoverbøyd del.

«Advanced Technology-winglets» kaller Boeing det som er en miks av tilbakestrøkede («rake tip») og oppoverbøyde vingetupper.

Dette såkalte «dual feather winglet»-konseptet gir et større effektivt vingespenn og skal gi ytterligere opp til 1,8 prosent effektivitet.

Transatlantiske tynne ruter

Rekkevidden på 737 Max 8 vil være cirka 3.600 nautiske mil.

Offisielle Boeing-tall sier at dette er en økning på 405 til 580 nautiske mil avhengig av hvilken NG-modell, som kom i 1997, det sammenlignes med.

Norwegian oppgir rekkevidden på sine 737–800 til rundt 2.800 nautiske mil, som tilsvarer distansen mellom Oslo og Dubai.

Boeing 737 Max leveres med CFMs nye Leap 1B-motorer. Viftediameteren har økt med 20 cm sammenlignet med CFM56.
Norwegian oppgir rekkevidden på sine 737–800 til rundt 2.800 nautiske mil, som tilsvarer distansen mellom Oslo og Dubai.Boeing 737 Max leveres med CFMs nye Leap 1B-motorer. Viftediameteren har økt med 20 cm sammenlignet med CFM56. JIM ANDERSON

Med 737 Max vil det for eksempel være mulig å sette opp ei rute mellom New York og Oslo (3.200 nautiske mil) og selvsagt en haug med andre transatlantiske ruter.

Hittil har Boeing 757 vært standardmaskinen på mellomlange og tynne ruter. Men også Airbus ønsker å knive om kundene i markedet for smalbuksfly, altså med én midtgang, som kan operere transatlantiske ruter:

I løpet av tre år skal Airbus lage A321 Neo i LR-utgave, forlenget rekkevidde.

Nytt haleparti og nye vingetupper på B737 Max.
I løpet av tre år skal Airbus lage A321 Neo i LR-utgave, forlenget rekkevidde.Nytt haleparti og nye vingetupper på B737 Max. Bob Ferguson

Følger timeplanen

I en bransje der forsinkelser er en del av gamet, er Boeing nøye med å understreke at det første ferdigbygde flyet ble trillet fra sluttmonteringslinja og inn i lakkeringshangaren 30. november.

Det er eksakt samme dato som ble notert i tidsskjemaet for Max-utviklingen for mer enn fire år siden.

Ifølge Boeing er flyet i rute til å gjennomføre sin første flygning rett over nyttår.

De tre andre maskinene som skal brukes til flytesting befinner seg også i sluttmontering.

Lanseringskunden Southwest Airlines skal etter planen motta første fly i tredje kvartal 2017. Det er en framskyndelse med et par måneder sammenlignet med da flyet ble lansert.

Samme år skal Norwegian motta sitt første av minst 100 fly.

13 000 bestillinger

Boeing 737 er verdens desidert mest produserte passasjerfly.

Teller man med alle varianter, fra Lufthansa overtok den første 737-100 i 1968 og fram til i dag, har Boeing akkumulert mer enn 13.000 bestillinger på flytypen og produsert nærmere 9.000 eksemplarer.

Renton-fabrikken er rustet opp for Max-produksjon i parallell med 737 NG en periode og en produksjonstakt på hele 52 fly per måned i 2018.

Det amerikanske selskapet har nå rundt 3 000 bestillinger fra 60 kunder på Max.

A320 Neo straks klar

Boeing er cirka halvannet år etter erkekonkurrenten Airbus i løypa når det gjelder å remotorisere smalbuksflyene.

A320 Neo fløy første gang i september i fjor og etter 14 måneders testing ble versjonen med PW1100G-motorer FAA/Easa-sertifisert i november.

A320-versjonen med CFM Leap 1A-motorer skal sertifiseres de kommende månedene. Deretter følger A319 Neo og A321 Neo med begge motoralternativene.

Første fly skal etter planen leveres til lanseringskunden Qatar Airways i løpet av året.

Airbus har planer om å produsere 60 A320-fly i måneden på sine fire fabrikker i løpet av 2019.