Losbåt i sjøen utenfor Bergen. (Bilde: Helge Skodvin / KYSTVERKET / NTB Scanpix)

LOSTJENESTEN

Lostjenesten privatiseres, 115 loser står uten jobb

Privatiseres for å spare penger.

Fredag 11. april la regjeringen fram en lovproposisjon om losordningen som innbefatter at tjenesten trekkes ut av Kystverkets nåværende regioner og legges direkte under Kystverkets hovedkontor i Ålesund. Samtidig ønsker regjeringen å konkurranseutsette tilbringertjenesten.

Tirsdag redegjorde kystdirektør Kirsti Slotsvik for proposisjonen på et pressemøte i Oslo. Der kom det blant annet fram at tjenesten som bringer losene ut på skip, skal ut på anbud.

Det betyr at i alt 24 losbåter kan bli overflødige og 115 losbåtførere kan miste sin ansettelse.

– Det er klart at mange blir usikre når jobben deres blir satt ut på anbud, men dette er et politisk vedtak, sier Slotsvik til Nynorsk pressekontor.

Kystverket er bedt om å gjennomføre omorganiseringen innen 1. januar 2015.

Les også: Dette har folk prøvd å få til i 150 år

Pålagt å spare penger

Tjenestens budsjett på 720 millioner kroner kuttes i første omgang med 22,5 millioner kroner.

Losvirksomheten blir i dag finansiert gjennom gebyrer rederiene betaler. Det har lenge vært et ønske fra skipsfarten å få ned kostnadene tilknyttet lostjenestene, ifølge Sunnmørsposten.

Kystverket har fem døgnbemannede trafikksentraler, mens lostjenesten har tre sentraler som formidler lostjenestene til skipstrafikken.

Den operative lostjenesten skal trekkes ut av Kystverkets nåværende regioner, og organiseres som en egen enhet direkte underlagt hovedkontoret i Ålesund.

Slotsvik sier at Kystverket og den nye losenheten må vurdere om det er behov for dagens sju sjøtrafikkavdelinger og 24 losstasjoner.

Les også: Denne påhengeren har 557 hestekrefter

Åpner for farledsbevis

Statssekretær Jon Georg Dale (Frp) i Samferdselsdepartementet understreker at det er tilbringertjenesten som skal ut på anbud.

– Vi har gjort et skille mellom lostjenesten og lostilbringertjenesten. Dette har vært gjennom en bred prosess i NHOs losutvalg. Disse forslagene er en oppfølging av utvalgets innstilling. Hvordan dette blir gjenstår å se etter Stortingets behandling, sier Dale til NTB.

Statssekretæren sier at lovforslaget åpner for at flere båter får bruke farledsbevis. Bevisene innebærer at rederiene har loskompetanse og kan gå i bestemte farvann uten los.

– Ambisjonen er at lavere kostnad skal sørge for større godsoverføring. Hvor langt dette kommer, er opp til Stortinget.

Dale sier at besparelsen på 22,5 millioner er et første nøkternt anslag.

– Vi skal nå se på lostjenesten i Oslofjorden. Det kan innebære ytterligere effekter. Så skal vi utrede hvordan vi kan effektivisere sjøtrafikksentralene. Samtidig vil regjeringen vurdere sammensetningen av losavgiftene med tanke på reduksjon.

Departementet har varslet større grep enn det som foreløpig er kommet til Stortinget.

– Men siden utvalget har jobbet nå, syntes vi det var bedre å lande det som var ferdig utredet, enn å holde igjen alt, sier statssekretær Jon Georg Dale.

Les også:

Prisbelønnet radar plukkes ned etter få år  

Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler

Offshoreskipenes far får hederspris