KRAFT

Løpende informasjon kan redusere kraftforbruket med 11 prosent

Og spare en snau tusenlapp i året per strømkunde.

Øyvind LieØyvind LieJournalist
16. okt. 2014 - 08:18

En gjennomsnittlig strømkunde kan redusere strømforbruket med 11 prosent dersom han eller hun får løpende informasjon om sitt faktiske forbruk.

Det er konklusjonen i en rapport fra rådgivingsselskapet Vaasaett som presenteres på Norges energidager i dag.

Det forutsetter imidlertid optimale feedbackløsninger, ny teknologi og at beste praksis benyttes i Norge.

For en gjennomsnittlig husholdningskunde blir besparelsen nesten 1800 kWh i året, som kan tilsvare en besparelse på 900-950 kroner.

– Men hvis dette knyttes opp mot automasjon og styringssystemer, vil besparensen kunne bli vesentlig større, sa vassdrags- og energidirektør Per Sanderud i sitt innlegg på konferansen.

Innen 1. januar 2019 skal alle norske strømkunder ha installert smart strømmåler.

Begrenset kunnskap

Sanderud mener mange strømkunder har begrenset kunnskap om hvor mye strøm de bruker, og hva husholdningen kan gjøre for å redusere strømforbruket.

– Smarte målere gjør det enkelt å ta i bruk små skjermer eller apper som viser faktisk energiforbruk. Rapporten NVE har fått laget viser at energieffektiviseringspotensialet er stort. Vi håper rapporten bidrar til at markedsaktørene vil tilby løsninger som gjør at strømkundene kan få bedre kontroll over eget energiforbruk, sier NVE-sjefen i en pressemelding.

Som Teknisk Ukeblad omtalte i sommer reduserte kundene sitt forbruk med over 20 prosent da de i vinter fikk testet ut effektbaserte tariffer etter at de hadde fått installert smarte strømmålere.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Rapport: Alle nybygg bør bygges 100 prosent «energifleksible»

Storskala pilotprosjekt

Analysene i rapporten er basert på 91 feedback-prosjekter i andre land. Det er usikkert i hvor stor grad estimatene i rapporten kan overføres til Norge.

For å vite den faktiske effekten av feedback i Norge, må ifølge NVE ulike kommunikasjonsløsninger testes blant norske strømkunder i større skala enn det som har vært gjort tidligere.

Sanderud mener rapporten fra Vaasaett er et godt utgangspunkt for videre arbeid, og vil arbeide for at det gjennomføres et eller flere storskala pilotprosjekter i Norge.

NVE-sjefen kommenterte på konferansen også kritikken, blant annet fra Datatilsynet, om at automatiske strømmålere kan bli en overvåkingsboks.

– Vi skal få en ordning som gjør at Datatilsynet vil være fornøyd, og som vil være laget på en måte som gjør at muligheten for ondsinnede dataangrep blir minimert, sa han.

Les også:

AMS skal redusere forbruket, men uten skjerm bruker kundene mer strøm

Fjernvarmen hadde rekordlav fossilandel i fjor

Verdens mest miljøvennlige kjøpesenter åpner på Fornebu  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.