Leder 23.500 ansatte: – Det er her verdiene skapes

I litt over 100 dager har Egil Hogna har vært sjef for 23.500 Sapa-ansatte. Om fem år regner han med at det er enda flere.

EKSTRUDERING

 

  • Prosess for plastisk formgivning av materialer til stenger, tråd, bånd, folier, rør, slanger og andre profiler.
  • Aluminiumsbolt varmes til ca. 500 grader og presses gjennom et verktøy med ønsket profil.
  • Ekstruderte profiler i aluminium har hatt betydning for utvikling av sveisete aluminiumskonstruksjoner, der norske konstruktører og norske verksteder har hatt en lederrolle i bygging av boligseksjoner, helikopterdekk og andre offshoreenheter.

Kilde: SNL

MAGNOR: Konsernsjef Egil Hogna har brukt de tre og et halvt første månedene til å reise rundt og hilse på så mange som mulig av de ansatte og besøke flest mulig produksjonssteder.

– Det er i våre produksjonsbedrifter verdier skapes. Jeg har derfor prioritert å besøke så mange som mulig, sier Hogna på turneens siste stoppested før jul: Magnor på Hedmark.

Bedriften er kroneksempel på hvordan Hogna ser vekstpotensial.

– Bare i løpet av 2015 har bedriften skaffet seg 30 nye kunder, og det er bra! Her omstilles det og skapes nye produkter, sier han.

Hemmelig I

På vei rundt i anlegget viser fabrikksjef Henrik Futtrup et område under ombygging. En av robotene som før ble brukt til å lage solcellerammer, skal «omskoleres» og brukes i produksjonen til en av de nye kundene.

– Det er foreløpig hemmelig hvem kunden er og hva vi skal produsere, sier Futtrup.

Hogna verker etter å si noe mer, men kan ikke.

– Det som er fantastisk er at kunden dropper Kina og tar produktet hjem til Norge. Vår kvalitet, fleksibilitet og evne til å levere til riktig tid kan kompensere for noe høyere pris, sier Hogna. Han kommer ikke utenom mantraet som alle toppsjefer messer om: Kostnadsreduksjoner og effektivitet.

– For å være lønnsomme må vi få ned kostnader. Men aluminium er et fantastisk materiale med et enormt potensial. Jeg ser for meg at vi skal vokse i årene framover, både av egen kraft og ved noen oppkjøp, sier Hogna. På oppkjøpsfronten vil han ikke navngi noen kandidater.

– Det er mange mindre, enkeltstående bedrifter med sine nisjer, og det er noen store aluminiumsprodusenter som også leverer bearbeidete produkter.

Hogna har rukket å besøke om lag 20 av 100 bedrifter og vært innom fabrikker og kontorer fra Suzhou, vest for Shanghai, til Tønder i Danmark, øst- og vestkysten i USA, City of Industry i LA og FoU-senteret i Finspång Sverige.

I USA ble det tidligere i høst avdekket en ukultur ved en av datterbedriftene. Juks med testresultater. Det er en ukultur Sapa-ledelsen ikke finner seg i.

Uten blygsel hevder selskapet å være verdensledende produsent av ekstruderte aluminiumsprodukter til alt fra bilindustrien, bygg, skip- og offshore til designmøbler, tog og elektronikk. Markedsandelen var ved utgangen av 2014 ca. 25 % i Europa og 30 % i Nord-Amerika

Hemmelig II

Sapa er en av Norges «hemmelige» juveler. Selskapet eies 50/50 av Hydro og Orkla og produserer alle tenkelige aluminiumsprodukter, i stor grad basert på pressboltaluminium fra Hydro.

Dagens Sapa er resultat av fusjonen i 2013 mellom Hydros divisjon for aluminiumsprodukter og opprinnelig svenske Sapa, som Orkla kjøpte i 2009. Nå er hovedkontoret i Oslo, mens de aller fleste ansatte befinner seg i Europa og andre verdensdeler.

Ett unntak: Fabrikken på Magnor. Den har 110 ansatte og er eneste produksjonsanlegg i Norge. Hovedproduktet er vindusrammer og annet for bygningsindustrien, samt produkter for offshore og maritim.  

Fabrikken ekstruderer aluminiumsprofiler og kan sette sammen deler til større paneler og deler med friksjonssveising.

– I disse juletider kan vi sammenligne ekstrudering med å pynte julekaker med glasursprøyte, sier Hogna.

Produksjonssjef Olav Schulstad forklarer det litt mer teknisk.

– Vi kapper pressbolter i passende lengder, avhengig av hva vi skal lage, varmer til 500 grader ved induksjon og presser materialet gjennom et verktøy. Ferdig profil kommer ut i enden og blir strukket mens det fortsatt er varmt. Deretter går profilene over i en ovn og herdes for å bevare styrke og andre egenskaper, forklarer Schulstad.

Snuoperasjon

Da danske Henrik Futtrup overtok som fabrikksjef på Magnor sommeren 2014, gikk bedriften med store tap. I 2015 går det i et ørlite pluss, mens det for 2016 skal gå med overskudd.

Det var mye å ta tak i for Futtrup da han overtok.

– Det har vært en omfattende snuoperasjon på Magnor siden fusjonen, men nå går det riktig vei, sier Futtrup. Konsernsjef Egil Hogna lener seg ivrig over bordet. Han har forberedt seg godt til besøket og gått gjennom tallene.

– Det er en oppsiktsvekkende forbedring de har fått til her på Magnor. Det står respekt av den innsatsen de ansatte legger for dagen. Det er en voldsom sosial «drive» i organisasjonen her. Det må til på alle steder, sier Hogna.

Han får ivrige støtteerklæringer fra Futtrup når han sier at suksessen til Sapa er bredden i kompetanse og spesialiteter, ulike verktøy.

– Våre selgere skal aldri si «nei» til en krevende kunde. Ved å kombinere ulike spesialområder, kan vi alltid løse en oppgave. Om vi ikke produserer det her, kan vi gjøre det et annet sted, sier Hogna.

En av spesialitetene til Magnor er overflatebehandling, anodisering, som gir profilene farge og tekstur. I tillegg er det kompetanse til å lage nye verktøy for å produsere små og tynne profiler.

Grensetøying

– Det å lage verktøy er ikke noe man lærer på skolebenken. Det krever mange års lang erfaring, sier Futtrup.

For en ekstruderingsbedrift er verktøyet nøkkelen.

Futtrup ser store utviklingsmuligheter på Magnor, som ble etablert av Norsk Hydro i 1972, beleilig lagt nær svenskegrensen og markedet der.

 – Vi skal tenke annerledes, tøye grensene og automatisere. Vi ser en trend i at flere kunder vil produsere komplekse produkter her. Det skal vi hjelpe dem med, sier Futtrup.

En av dem som er ute og skaffer nye kunder er Svein Erik Brenna. Selv om oljeindustrien er ned ei en bølgedal, merker Brenna økt interesse for aluminium.

– Det er naturlig. De må se på alle muligheter for å spare vekt og dermed penger. Vi får flere henvendelser fra underleverandører til oljeselskapene, sier Brenna.

Batteriferger er også blant vekstområdene.

– Vi ser på muligheter for å prefabrikkere større deler av for eksempel ferger. Vi kan lage paneler på 2,6 meters bredde og 14 meters lengde. Det kan egne seg til alt fra dekker til tak og vegger, sier Brenna. Oppdrettsnæring, subsea og utstyr for arktiske forhold er også i fokus på Magnor og i Sapa for øvrig.

Spådom

Hogna og Futtrup funderer litt på spørsmålet om hvor Sapa er om fem år.

Futtrup: – Det er vanskelig å si nå hva vi kommer til å lage mest av i 2020. For fem år siden snudde alle seg rundt og laget solcellerammer. Det markedet er borte for oss nå. Vi er nødt til å gå etter de lønnsomme og komplekse produktene.

Det er ikke om å gjøre å fylle kapasiteten til pressa hele døgnet hvis vi ikke tjener penger på det vi lager, sier fabrikksjefen.

Konsernsjefen kan heller ikke gi noen klar spådom, annet enn at det er vekstpotensial for et miljøvennlig materiale som aluminium.

– Det er 100 prosent gjenvinnbart og da bruker man bare fem prosent av energien sammenlignet med primærmetall. Det er lettere og sparer dermed vekt når det erstatter stål. Om fem år vil vi se bruksområder for aluminium som vi ikke har tenkt på hittil. Hvem kunne i 2010 spådd at vi skulle ha el-biler og batteriferger i aluminium?, spør Hogna retorisk.