Åsnes-eier Active Brands vil ha Fischers fjellski med det nye «Easy Skin»-konseptet (skiene i midten) ut av norske sportsbutikker. Om to uker skal Oslo tingrett vurdere påstanden om at Fischer har kopiert oppfinnelsen deres. (Bilde: Roald Ramsdal)

ÅSNES FJELLSKI

Patentstrid: Vil ha disse skiene ut av norske sportsbutikker

Åsnes-eier mener Fischer har kopiert deres oppfinnelse.

Dette patentet strides skimerkene om

  • Åsnes' eiere beskylder Fischer for å ha krenket norsk patent NO318691. Tittel på patentet fra 2003 er «Frasparkfremmende anordning for ski».
  • Anordningen beskrives slik: «Frasparkfremmende anordning for ski, der anordningen innbefatter et bånd eller en remse som på én flate derav er festbar til et parti av skiens såle ved klebing og som på motsatt flate er utstyrt med en fell, et smøringsfritt belegg eller et skismøringsbelegg. I skien er det montert en inngrepskloss som har minst ett inngrepshull for å kunne danne inngrep med et holdestykke som et fremre parti av båndet eller remsen er festet til, idet holdestykket er utstyrt med minst én festelabb for innfesting i nevnte inngrepshull ved innføring fra skiens underside.»
  • Oppfinneren er Erik Hartmann og patentet disponeres av Active Brands.

Om to uker møtes den østerrikske skigiganten Fischer og eierne av det norske skimerket Åsnes i Oslo tingrett. Der vil Åsnes-eierne kreve omsetningsforbud for østerikernes nye fellesystem til fjellski – «Easy Skin».

I praksis betyr det at Fischers nye fjellski må ut av norske sportsbutikker, dersom de vinner frem med kravet.

Østerrikske Fischer og den norske importøren Finor hevder på sin side at de ikke har gjort noe galt, og at deres løsning er en helt annen en Åsnes' patenterte kortfellsystem.

Onsdag ble sluttinnleggene i skikrangelen sendt over til Oslo tingrett.

Les også: Hevder dette er kopiering av norsk skiteknologi

Fischer lanserte i år et nytt konsept for å få feste med fjellski. Eierne av norske Åsnes har i flere år hatt suksess med et liknende konsept og har nå saksøkt den østerriske sportsgiganten.
Fischer lanserte i år et nytt konsept for å få feste med fjellski. Eierne av norske Åsnes har i flere år hatt suksess med et liknende konsept og har nå saksøkt den østerrikske sportsgiganten. Fischer Sports

«En direkte utnyttelse»

Bak søksmålet står milliardær Kjetil Holtas sportsutstyrsselskap Active Brands, som eier Åsnes-varemerket. Først og fremst mener Åsnes-eierne at Fischers nye system er «en direkte utnyttelse» av Åsnes-patentet fra 2003 (se faktaboks).

Stridens kjerne er festeanordningen til kortfellen, ifølge sluttinnlegget de nylig sendte retten.

De mener Fischers festeanordning er lik to av patentkravene i Åsnes-patentet, altså angivelsene av hva patentet beskytter.

Fischer har lansert den populære E99 fjellskien med fellesystemet, samt den bredere E109-skien. Begge modellene har vært i norske sportsbutikker siden før jul.

Les også: Patentstyret ber amerikansk oljegigant saksøke norske gründere

– En annen løsning

Fisher og den norske importøren Finor mener de må frifinnes, fordi deres løsning skiller seg klart fra Åsnes-patentet.

«Den tekniske løsningen som beskyttes av patentet (Åsnes-patentet, red. anm.), er en annen enn den patentsøkte løsningen som utnyttes i Easy Skin», skriver advokat Steinar Lie i i advokatfirmaet Bryn Aarflot i sluttinnlegget.

I retten vil de legge frem en rekke tyske, sveitsiske og franske skifellepatenter for å opplyse saken.

– Vi er igang med å gjøre de siste saksforberedelser, vi ser blant annet på det aktuelle patentet og sammenlikner det med våre klienters produkt. Så vil saken få sin behandling i tingretten om to uker, sier Lie til Teknisk Ukeblad.

Han ønsker ikke å kommentere påstandene i motpartens sluttinnlegg eller gå inn på argumentasjonen på hvorfor de mener fellepatentet ikke er krenket.

Les også: Skrur fra hverandre BMW – selger kunnskapen til Kina

Åsnes' kortfellsystem som ble lansert i 2003.
Åsnes' kortfellsystem som ble lansert i 2003. Åsnes

Krever fortjenesten i erstatning

Subsidiært hevder Åsnes-eierne at Fischer har utnyttet Åsnes-patentet, selv om løsningen skulle bli vurdert til å være noe forskjellig.

«Eventuelle forskjeller i 'Fischer Easy Skin' gir tilsvarende virkning og teknisk effekt som løsningene i saksøkers patent (Åsnes-patentet, red. anm.) og er kun foretatt for å omgå patentet», skriver Active Brands advokat Thomas Rukin i sluttinnlegget.

Active Brands krever også erstatning. De begrunner dette blant annet med at Fischer har vært godt kjent med Åsnes' kortfell-oppfinnelse, før «Easy Skin»-konseptet ble lansert.

Thomas Rukin i Zacco Advokater er prosessfullmektig for Active Brands som eier Åsnes. Han ønsker ikke å kommentere saken nå.

– Det viktigste for oss er å få en avklaring på om dette er en patentkonflikt eller ikke, sier Frank Juklestad, daglig leder i Åsnes Sport til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Dette kan bli Norges første innendørs skianlegg

Disse 20 oppstartsbedriftene bør du følge med på i 2015

Toyota gir bort 5.680 patenter