Holmestrandtunnelen har stått ubrukt i flere år. Nå håper interesseorganisasjonen Holmestrand Skitunnel AS at den om få år vil stå klar som Norges eneste skitunnel. (Bilde: Peter Fiskerstrand/Creative Commons)

HOLMESTRANDTUNNELEN

Dette kan bli Norges første innendørs skianlegg

Vil lage skitunnel av veitunnel.

Holmestrandtunnelen

  • Holmestrandtunnelen er en veitunnel utenfor Holmestrand i Vestfold.
  • Tunnelen er 1.862 meter lang, ni meter bred og 4,75 meter høy.
  • Tunnelen sto ferdig i 1983, og ledet biltrafikken på E18 utenom Holmestrand sentrum.
  • Tunnelen ble stengt for trafikk i 2012.

Mens Sverige, Tyskland og Finland alle har innendørs skianlegg, finnes det så langt ikke noe innendørsanlegg i Norge. Det har blitt gjort et titalls forsøk på etableringer her i landet, men så langt har ingen lykkes.

Kjør deg gjennom svenskenes skitunnel i videoen nederst i artikkelen.

– Med stadig dårligere vintre og alt for lite snø, er det helt nødvendig at det etableres et innendørsanlegg i Norge. Om vi skal fortsette som en av verdens ledende skinasjoner, må barn- og unge få mulighet en til å trene uavhengig av vær og klima i årene fremover, sier Øyvind Kvaal.

Han er styreleder i aksjeselskapet Holmestrand skitunnel AS, og jobber på spreng for å få gjort om den gamle Holmestrandtunnelen til et splitter nytt innendørs skianlegg.

Les også: Nå skal det bygges flere små leiligheter

Fylkeskommunen positiv

I snart tre år har den 1600 meter lange Holmestrandtunnelen vært stengt for normal trafikk. Nye EU-krav gjør at den må gjennomgå store oppgraderinger dersom den skal brukes videre til veiformål.

Oppgraderingsbehovet har fått en prislapp på 135 millioner kroner, og er ifølge fylkeskommunen uaktuelt.

For å likevel få tatt i bruk tunnelen, har Vestfold fylkeskommune derfor invitert interessenter til å komme med forslag om hvordan man kan ta tunnelen i bruk til andre formål enn vei.

–  En innendørs skitunnel er et veldig spennende forslag. Vi har sendt ut en forespørsel om videre utredning og håper det kan være mulig å gjennomføre utbygging av en skitunnel i løpet av noen år, sier fylkesvaraordfører Hans Hilding Hønsvall i Vestfold fylkeskommune.

Og viser til at brukspotensialet til en ny skitunnel er stort.

– Rundt to millioner mennesker kan nå en eventuell skitunnel på under en time med bil eller tog, sier han.

Les også: Sist avdekket de etterslep på 800 milliarder. Nå skal de gjøre det igjen

Et kommersielt prosjekt

Den nærmeste skitunnelen for nordmenn som vil stå på ski utenom sesong i dag ligger i Torsby i Sverige.

Tunnelen, som har halvannen kilometers sløyfe med skispor, kostet 60 millioner kroner å bygge i 2006. Allerede i 2011 ble den lønnsom.

Hvordan en skitunnel i Holmestrandtunnelen skal finansieres er fortsatt uvisst, men Kvaal sier det ikke er tvil om at det må kommersielle krefter til.

– For den riktige samarbeidspartneren er dette et enormt markedspotensial, sier han og viser til Torsbys overskudd de siste årene.

Sammen med samarbeidspartnerne i Botne skiklubb, Hof idrettslag, Idrettslaget Ivrig, Nordre Sande idrettslag, Sande sportsklubb og Skoppum idrettslag, skal han nå sette i gang med et forprosjekt for å se på hva som må bygges, hvor mye en skitunnel vil koste og hvilket inntektspotensial som finnes i tunnelen.

Les også: Dette kan bli verdens første undervannsby

Mulig i Norge

Flere av de norske entreprenørselskapene har tidligere skissert opp forslag til skitunneler, blant annet en foreslått tunnel i Meråker i Trøndelag for åtte år siden.

Karsten Haugen, leder for anbud og prosjektstøtte i NCC anlegg, synes forslaget i Holmestrand høres interessant ut.

– Vi har jobbet med skitunneler før, blant annet den i Torsby i Sverige. Det er ingen grunn til at det ikke skal være mulig å få bygget en tilsvarende tunnel i Norge, sier han.

Og sier det hele bunner i en diskusjon om kostnader og energiforbruk.

Les også: Oslo kan få verdens første pluss-ishall

Flere metoder

Haugen sier det både er fordeler og ulemper ved å bygge om en eksisterende tunnel til skitunnel, kontra å bygge nytt.

– Måten man bygger om tunnelen på kommer helt an på tunnelens stand og gjenværende levetid. På en del eldre tunneler opplever man stor grad av vanninnsig. Om det er tilfellet vil man måtte kjøle ned veggene i hele tunnelen for å danne en iskappe, som forhindrer innsig i tunnelen, forklarer han.

Metoden er ikke uvanlig, og brukes gjerne i store kjølelagre for blant annet fisk på Vestlandet.

– Om du har en rehabilitert tunnel trenger du ikke samme kontinuerlige kjøling, og bruker kun energi på å kjøle ned tunnelen i perioder med varmt vær, sier han.

Les også: 2015 kan bli mørkt: 120.000 lysarmaturer må skiftes ut

Større enn nødvendig

En annen utfordring i eksisterende tunnel er tunnelens dimensjoner.

– I Torsby består skitunnelen av et betongelement som er dimensjonert for å være skitunnel. Da får du et spesialtilpasset tverrsnitt, sier Haugen.

Ved bruk av en eksisterende veitunnel ser han for seg at dimensjonene muligens kan være større enn nødvendig.

– Det vil igjen gi et større energiforbruk enn til en mindre tunnel, sier han.

Les også:

Dette kan bli Helsinkis nye monument-bygg

Nå kan du få teste hvordan det er å bo i et nullhus

Her skal de bygge Stavangers nye knallgrønne bydel