Styret i Kufpec består av Sanad H. Al-Sanad, Yousef Al-Yateem, Sheikh Nawaf S.N. Al-Sabah, Khawla H. Al-Jassem, Ahmad M. Al-Rasheed. (Bilde: LC Nøttaasen Flickr CC-lisens/Kufpec)

KUFPEC

Kuwaitisk selskap etablerte seg i Norge - fikk Yme med på kjøpet

Nå nekter de å kommentere både selskapet og Yme-prosjektet.

Da det kuwaitiske selskapet Kufpec ville etablere seg på norsk sokkel, kjøpte de opp hele oljeselskapet Norske AEDC i fjor.

Med på kjøpet fikk de blant annet 10 prosents eierandel i sokkelens store problembarn – Yme-prosjektet.

Fikk med en skandale

Dette betyr at eierskapet i Yme nå består av polske, kuwaitiske, kanadiske og tyske selskaper, gjennom henholdsvis Lotos, Kufpec, Talisman og Wintershall.

– Dette innebærer interesser i fem lisenser på norsk del av Nordsjøen, inkludert 10 prosent i Yme-feltet, het det i pressemeldingen fra Kufpec da oppkjøpet ble kjent i månedsskiftet april/mai 2013.

Kuwaitiske Kufpec – et datterselskap av Kuwait Petroleum Corporation – er foreløpig aktive med 60 lete- og produksjonslisenser in 14 land over hele verden.

– Vår strategi fra 2020 til 2030 er å nå og opprettholde en total produksjon på 200.000 fat olje om dagen, samt reservebase på 650 millioner fat, ifølge Kufpec.

Styret i Kufpec består av Sanad H. Al-Sanad, Yousef Al-Yateem, Sheikh Nawaf S.N. Al-Sabah, Khawla H. Al-Jassem, Ahmad M. Al-Rasheed (alle avbildet i hovedbildet), samt Menahi Saeed Al-Anezi.

Les også: Se video av monsterskipet som er på vei mot Norge

– No comment

Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med daglig leder i den norske avdelingen av selskapet, Nobua Nishikiori, som er basert i Stavanger.

Han bekreftet at han er daglig leder i selskapet, men ønsket ikke å si noe om verken Kufpec som selskap, eller om Yme-prosjektet.

– No comment. Sorry, svarer Nishikiori på samtlige av Teknisk Ukeblads spørsmål.

Fra Kufpec Norways årsregnskap fra 2013 går det frem at det selskapet hadde ti årsverk i 2013, og at de har eierinteresser i Bream, Mackerel/Herring, Yme, Tambar Øst, Gyda, samt lisens 019D.

Les også: Slik kan de FÅ penger for å overta et helt oljeselskap

Usikkerhet og risiko

Yme skal ifølge planen skrotes til sommeren. Da kommer gigantskipet Pieter Schelte for å fjerne anretningen.

I forkant av dette skal partnerskapet ta stilling til hva som skal skje med oljen som ligger i bakken. Som kjent har det fortsatt ikke blitt produsert ett eneste fat fra det nåværende prosjektet.

Ifølge årsregnskapet til Kufpec ble det tatt en avgjørelse i første kvartal 2014 om å gå for en jackup-løsning med prosessmodul. Dette konseptet kom dog ikke igjennom neste steg i april 2014– såkalt Decision Gate 2 – på grunn av kostnadsrisiko, tidsrisiko, og usikkerhet rundt reservene.

Yme-operatør Talisman har foreløpig ikke sagt noe spesifikt om veien videre for en eventuell ny utbygging av feltet.

Men tidligere i høst, da oljeprisen startet fallet og lå på midten av 80-tallet, sa advokat Vidar Nedrebø i selskapet dette:

– Et prosessanlegg på en leterigg ala det Maersk Giant opprinnelig gjorde på Yme, eller det Maersk Inspirer gjør på Volve-feltet til Statoil, er en mulighet. Dette krever uansett at vi finner økonomi i et slikt prosjekt. Vi må ha grundige gjennomganger av reservene, og vi må være sikre på at vi kan produsere volumene som ligger der. Så må vi finne ut hvor mye olje vi kan få ut, til hvilken pris og hva vi vil bli sittende igjen med, sier Nedrebø.

– Og når vi nå opplever et 85-dollars scenario, blir jo denne øvelsen enda mer interessant.

Les også:

Her slepes en teknisk milliardmaskin på over 1000 tonn

Yme har stått forlatt i over to år. Nå skal 100 mann klargjøre skrotingen

Sender Yme-regning på 8 milliarder til forsikrings-selskapene