KONFERANSEHOTELL: Leder i byutviklingskomitéen, Jørn Kallmyr (FrP), vil gjerne ha dette høyhuset på Filipstad. (Bilde: Illustrasjon: Spacegroup)

Krangler om skyskraper på Filipstad

  • Bygg

Debatten om Oslos havneområder beveger seg mot vest. Containerhavnen på Filipstad er forlengst avviklet, men områdets fremtid ligger fortsatt i det blå.

Ønsker handling

Leder i byutviklingskomiteen, Jøran Kallmyr (FrP), sier til Teknisk Ukeblad at det blir feil å sammenligne Filipstad-hotellet med Lambda.

– Et bygg på Hjortnesterminalen vil være i privat regi, og dermed har ikke kommunen noe med finansieringen av bygget å gjøre. Jeg var en av de første som tok til orde for høyhus på Filipstad og dette står jeg for fortsatt.

Nina Bahcke, som er en av APs fire representanter i byutvilkingskomiteen, vil ikke uttale seg om Filipstad før partiet hennes har behandlet saken.

Utålmodig

Bernt Stilluf Karlsen, styreleder i Oslo Havn KF, ønsker handling.

– Vi sa at vi ville starte byggingen på Tjuvholmen før de startet byggingen på Vestbanen. Da lo alle. Nå er Tjuvholmen nesten ferdig og Vestbanen er ikke påbegynt. Det er viktig at det skjer noe. Hva gjør vi med eiendommene vi flytter fra? spør Karlsen lettere oppgitt.

– Det går utrolig sent. I juni 2006 la vi frem en reguleringsplan, og før det hadde vi hatt prosesser, høringer, gruppearbeid, konsekvensutredninger. Plan- og bygningsetaten har gått i sirkel i fem år.





HAVNEMANN: Venstremann, styreleder i Oslo Havn KF og seniorpartner i Procorp AS, Bernt Stilluf Karlsen, foran Kjell Nupen-maleriet i Procorps møterom. - Dette er nødfondet vårt, som vi kan selge hvis vi går konk. Fredrik Drevon

Mektig mann

Karlsen sier at Oslo Havn har levert to detaljreguleringsplaner for Filipstad og Hjortnesterminalen.

Plan- og bygningsetaten holder nå på med sin områdereguleringsplan, som skal ut til høring i februar 2012, og behandles i Oslo bystyre tli våren.

– Hvis det hadde vært opp til meg hadde dette vært avgjort for fem år siden, sier Karlsen.

– I Bjørvika ble det en fornuftig prosess og en avtale. Men de som vet hvordan avtalen kom i stand, det er en annen sak, sier Karlsen gåtefullt.

– Kan hotellet på Hjortnes-kaia bli et nytt Lambda?

– Jeg liker ikke Lambda-innfallsvinkelen din. Jeg tror ikke folk på Skillebekk kommer til å hisse seg opp. Den som kommer til å hisse seg opp og skrive i avisen er arkitekt Niels Torp, som har et fint hus på Bygdøy.

Torps møllpose

Nylig hadde Niels Torp en kronikk i Aftenposten der han skriver at byplansjefen bør legge Filipstad "i en møllpose i 15 år".

– Vår generasjon har gjort nok ugagn, denne store og viktige byutvidelsen behersker vi ikke med det mannskapet som er tilgjengelig. Vi er ikke ydmyke nok, oppgaven er for stor, for viktig, skriver Torp, og går samtidig hardt ut mot "den fremmedgjørende høyhusmuren" i Bjørvika kaller Torp for "Monster-pinne lek."

Les om Statoils nybygg på Fornebu

Se bilder av Barcode-byggeplassen

Torps diametrale motsetning er Bernt Stilluf Karlsen, som banker i bordet etter hver setning når han forteller hvorfor Hjortnes trenger dette høyhuset: – Oslo kommune ønsker seg et konferansesenter for 5000 personer. Store konferanser er det ikke plass til i Oslo i dag. Det er umulig å bygge et stort konferansesenter uten hotell. Man må ha et hotell med minimum 600 senger. Et konferansesenter er i seg selv en tapsmaskin. Telenor Arena går ikke rundt.

– Ren matematikk

Oslo Havns styre har en tverrpolitisk sammensetning og styret står samlet bak Filipstad-planene.

– Vi kan ta bort konferansesenteret, eller vi kan si at vi ikke skal ha så mange boliger. Det er greit. Det er ren matematikk. Prosessen videre er åpen. Modellene er fleksible. Vi har tilrettelagt for 3-4 ulike modeller. Det er ikke sikkert vi trenger å selge: Vi kan eie, bygsle, utvikle eller gå i partnerskap.

– Når tror du byggingen kan starte?

– Jeg har så dårlige erfaringer med Plan- og bygningsetaten at jeg ikke kan svare på dette. Tre år på rad har jeg holdt foredrag og sagt at vi kommer i gang neste år. Hvis man ikke greier å ta beslutningen neste år, kan man begynne og lure. Alle skriker etter boliger og utvikling. Tomta ligger der.

Konkurranse

Karlsen tror at når beslutningen tas av Oslo Bystyre til våren, kan prosessen videre gå fort.

– Da vil vi invitere til en durabelig arkitektkonkurranse. Vi vil gjøre noe à la Tjuvholmen og legge bygg, konferansesenter, arktitekt og penger i samme potten. Da kan vi få opp noen alternativer som vi kan sende til Rådhuset.

– Kan det bli aktuelt å legge motorveien under lokk?

– Ja, det ligger i områdeplanen fra Plan- og bygningsetaten, men spørsmålet er hvem som skal finansiere det.

– Hva skjer med Paulsenkaia nå som Lambda har havarert?

– Det blir vel skateboardbane, sier Karlsen og trekker på skuldrene.

Riksantikvar Jørn Holme: – Føler meg som en rockestjerne

Les om Filipstads underlige historie