Dystert: Kompaktkameraer selger stadig dårligere (Bilde: Canon)

MARKEDET FOR KAMERAER

Kompaktkameraet i fritt fall

Mobiltelefonen har for alvor gjort innhugg i markedet for de minste kameraene.

Markedet for kompaktkamera er ikke som i gamle dager, og gamle dager er ikke lenger siden enn i 2009. Da ble det solgt 410 000 slike her til lands.

I fjor var det bare 210 000 som falt for fristelsen. Det største fallet, på hele 30 prosent, var fra 2011 til 2012.

Dobbeleffekt

Det er to effekter som nå virkelig slår ut. Det ene er at mobilkameraene er blitt svært gode, selv om de fleste er enige i at kompaktkameraet tar bedre bilder. 85 prosent av brukerne oppgir at mobilen alltid er med og at det er hovedgrunnen til at den blir valgt.

Det andre er selvfølgelig at de fleste har kjøpt et kompaktkamera. Da hjelper det ikke at prisene er superlave.

Selskapet RS Consulting har funnet ut at bare 13 prosent av kjøperne er villige til å betale mer enn 2500 kroner for et kompaktkamera.

I den andre enden av skalaen finner vi gruppen på 25 prosent som omtales som «prisfangene». De er ikke villige til å skille seg av med mer enn 999 kroner. Den eneste trøsten bransjen har er at markedet for de dyrere modellene har økt en del det siste året.

Les også: Slik presterer Iphone 5-kameraet i lite lys

Ulik aktivitet

Gjennomsnitteieren tar 84 bilder i måneden med kompaktkameraet. 56 prosent tar mindre enn 49 bilder, mens fire prosent er riktig ivrige og trykker mer enn 500 ganger på utløseren hver måned.

I snitt skriver vi ut 27 prosent av bildene som tas på sin personlige skriver, mens 19 prosent av dem havner i fotobøker. 37 prosent av bildene lagres på nettet og 30 prosent av dem deles på sosiale nettverk.

37 prosent bruker kameraet til å ta video en gang i blant.

Kjøper på nett

Fremdeles er forhandleren det viktigste stedet man kjøper et nytt kamera, men 25 prosent kjøper kamera på nettet.

Hvilket kamera de skal kjøpe er det alskens informasjon på nettet som avgjør. Lite og lett er viktigst for kompaktkamerakjøperne, tett fulgt av bildekvalitet og pris.

Megapiksler og zoom kommer lenger ned på lista.

Les også: – Alle med Android-telefon trenger sikkerhetsprogramvare

EOS 6D: Canons nye speilrefles i mellomsegmeentet har påde WiFi og GPS
Litt bedre: Vi handler flere systemkameraer i høyere prisklasser Canon

Systemkamera faller litt

Markedet for systemkamera er litt lystigere lesning for leverandørene. Det gikk ned med 2 prosent i fjor, men samtidig er det et skifte fra modeller med speil til modeller uten.

Speiløse systemkameraer økte med hele 60 prosent, ikke minst for at både Canon og Nikon har gitt folk et alternativ til speilrefleksen. Til sammen ble det solgt i underkant av 130 000 enheter i de ulike kategoriene som utgjør systemkameramarkedet.

Rike nordmenn kjøpte betydelig færre av de billigste modellene og satset hetter en tusenlapp eller to på dyrere utgaver med litt heftigere spesifikasjoner.

I gjennomsnitt bruker folk systemkameraet sitt i fire år før de kjøper et nytt. Hele 22 prosent er ivrige nok til å handle annethvert år. Ikke uventet er det bildekvalitet som er det fremste kjøpskriteriet for systemkamerakjøperne.

Og her er det merket som kommer som nummer to, der Canon og Nikon ligger godt an.

Les også:

Her er Nikons nye folkekamera

Denne appen kjenner igjen TV-serier

50x zoom fra Canon