T2

Denne appen kjenner igjen TV-serier

Skal få TV-titterne til å surfe og hente bonusmateriale.

Appen skal gi tilgang til bonusmateriale, twitterstrømmer og andre nyheter som er relevant for programmet.
Appen skal gi tilgang til bonusmateriale, twitterstrømmer og andre nyheter som er relevant for programmet. Bilde: Shazam
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
20. sep. 2012 - 18:43

Appen Shazam er velkjent for å kjenne igjen musikk, men nå er den utvidet til også å kjenne igjen TV-serier, skriver techcrunch.

Noen sekunders opptak av lyden blir sammenliknet med en sentral database, og appen kan svare på hvilken låt du hører på radioen.

På samme måte kan appen bruke lyden fra TV-programmet til å identifisere hva du ser på.

Les også: Sony med 84-tommers 4K-TV

Bonusmateriale

Shazam regner imidlertid ikke med at seerne er så fjerne at de ikke aner hvilket TV-program de ser på.

Poenget med appen er å få TV-titterne til å surfe samtidig som de ser TV. Appen skal gi tilgang til bonusmateriale, twitterstrømmer og andre nyheter som er relevant for programmet.

Algoritmene som brukes for å matche opptak med databasen, er tidligere beskrevet av NRKbeta. De spør om lyd er den nye QR-koden?

Les også: Denne gjør TV-en til overvåkningssentral

Samarbeid med American Idol

Selskapet bak Shazam har inngått et samarbeid med programmer som American Idol. Også Superbowl, en av de store amerikanske sportsbegivenhetene, har inngått et samarbeid med Shazam, ifølge techcruch.

Appen skal blant annet gi TV-titterne tilgang til annonsørers konkurranser under kampen.

Funksjonen med gjenkjenning av TV-lyd skal allerede ligge i applikasjonen, men selskapet har ventet til nå med å annonsere den, ifølge techcrunch.

Appen skal kunne tagge innholdet fra 160 amerikanske TV-kanaler.

Les også: Her kommer neste generasjons TV-plattform

Vil konkurere

Lydgjenkjenning av TV-innhold er imidlertid ikke nytt. Appen IntoNow har vært på markedet en stund og kan sammelikne lyden fra TV-serier med en database med 266 år med lyddata, skriver ipod1.no.

Selskapet bak Shazam regner imidlertid med å ta opp konkurransen, fordi så mange allerede bruker applikasjonen for å kjenne igjen musikk. Shazam skal allerede ha 250 millioner brukere, ifølge selskapet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også:

Super-wifi rekker mange kilometer

Slik påvirker mobilen flyets sikkerhet

Samsung + HBO = sant

Denne maskinen lager middagen selv  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.