VIL TA NORDEN: Sjefen for HBO i Norden Hervé Payon mener de vil bli en stor innholdaktør når de kommer i midten av oktober. (Bilde: Odd Richard Valmot)

HBO I NORGE

Samsung + HBO = sant

Vil erobre Norden med nytt TV-tilbud.

Den amerikanske innholdsgiganten kommer til Norden.

Så å si i hælene på Netflix som nylig lanserte sin ankomst i markedet, og Apple som vil gjøre mer innhold tilgjengelig på iTunes.

Samsung har benyttet muligheten til å inngå en avtale med HBO, og alle som kjøper nettbrettene Galaxy Tab 10.1 og Galaxy Tab Note 10.1, vil få inkludert en HBO-app med seks måneders gratis innhold.

Det vil nok sukre tilbudet til kunder som lurer på om de skal kjøpe nettbrett fra den koreanske giganten eller Apple.

Les også: TEST: Nye Apple TV

Mer konkurranse om innhold

Det begynner å bli trangt i markedet for TV-innhold i Norge og Norden.

I tillegg til de vanlige distributørene, som tilbyr et vell av kanaler, har vi fått et stort leietilbud av film- og serier både fra distributørene selv og andre som leverer over internett.

Med HBO på banen får alle sammen en konkurrent som kommer til å ruve.

De vil prise tjenesten sin til under 10 euro per måned, og det er ikke mye når kundene får tilgang til hele biblioteket deres.

Kommer i oktober

- Folk vil se serier uten ukesvis av opphold mellom episodene, og de vil se dem overalt, ikke bare på TV-en. Dette er et faktum vi som innholdsleverandører må forholde seg til. Premium betal-TV i dag drives av sport og film og domineres av en spesiell aldersgruppe. Vi retter vårt tilbud mot et yngre publikum, ikke først og fremst mot denne betalingsvillige mannsdominerte gruppen. De yngre ser allerede mer innhold på PC-en enn på TV-en og det vil øke, men det som øker aller mest er innhold via smart-TV-er, nettbrett og mobiler.

- Den store driveren både er og blir serier og her er vi sterke. Vi har allerede et godt merkenavn i Norden fordi vi har solgt gode serier til kringkastere i mange land. Det er faktisk så innarbeidet at mange tror at andres serier kommer fra oss, sier sjefen for HBO i Norden, Hervé Payon.

Les også: Slik får du 1000 gratis tv-kanaler

Masse innhold

HBO vil tilby hele innholdsbiblioteket sitt til kundene, men også innhold fra andre produsenter. De vil også være tidlig ute med filmer i det som kalles DVD-vinduet, det vil si samtidig som filmene kommer ut på DVD.

Og de vil fjerne gapet i tilgjengelighet mellom USA og i Norden.

Fra oppstarten i midten av oktober vil HBO bli tilgjengelig for alle via nettet, men avtalen om seks måneders på kjøpet med Samsung er eksklusiv. Selskapet er åpen for å gjøre avtaler med de tradisjonelle distributørene som Get, Canal Digital og andre. Spørsmålet er hvordan kringkasterne stiller seg til at innholdet de må kjøpe i dag fra HBO, som produserer masse serier og filmer, så å si selges i bakdøra. Det øker ikke akkurat seermengden.

Viseadministrerende direktør Robert Zitter i HBO fløy inn til IFA direkte fra USA for å kaste glans over lanseringen og avtalen med Samsung, og skrøt voldsomt av selskapet sitt.

- Vi når hundre millioner abonnenter i rundt 60 land direkte. Men vi er også kjent for teknologiutviklingen vår i tillegg til innholdet. Vi har vært drivere for å utvikle betal-TV, satellittdistribusjon, digitale TV-nett, on demand-TV og at vil tilbyr innhold på alle slags enheter.

- Det som gjør Norden interessant for oss, er høy nettpenetrasjon og at merket vårt er godt kjent. Samtidig ser vi at Samsung har en ledende rolle, og derfor er det naturlig å samarbeide med dem.

- Vi er størst på både TV, smarttelefoner som kundene bruker til å se på TV med og avtalen med HBO er en fantastisk mulighet for oss, sier Thomas Anderfelt, som er nestkommanderende for Samsung i Norden.

Hva Samsung vil gjøre med alle de andre dingsene de selger vil de ikke ut med, men sier at de jobber med andre tilbud. Det er nok naturlig å tenke seg at det vil finnes en HBO-app i både TV-er og på telefoner i nær fremtid, og at seksmånederstilbudet vil får flere digitale ben å stå på.

Les også:

Her kommer neste generasjons TV-plattform  

- Som å gå fra sorthvitt til farge-TV  

Nå kan du ta med Altibox på tur

LG lanserer fleksible skjermer