IT

Trenger vi egentlig noe annet enn mobilkameraet?

Eirik Helland UrkeEirik Helland UrkeJournalist / foto
21. sep. 2014 - 17:01

Markedet treffer oss hardt, medgir administrerende direktør Erik Mikalsen i Canon Norge til TU.

Denne uka samlet alle de store aktørene seg på verdens største fotomesse, Photokina i Köln. Sammen ga de et ganske klart bilde på hvilken vei kamerautviklingen nå går.

Først og fremst: Et salgbart kamera må være vesentlig bedre enn mobilen.

Canon G7X.
Canon G7X.

Farvel til kompaktkameraet

Det betyr at de enkle kompaktkameraene som kategori er i ferd med å dø ut. Det er bare ekstra drass, de er mer upraktiske i bruk enn mobilen - og ikke har de særlig bedre kvalitet heller.

Igjen står de såkalte «premium» kompaktkameraene, med større bildesensor, manuelle muligheter, høy kvalitet og muligheter for nettdeling.

1"-sensor gir et godt kompromiss mellom størrelse og kvalitet. Her er for eksempel Sony RX-100 I/II/III og den nylanserte Canon G7X.

Les også: Canon oppdaterer EOS 7D

Video

Samme utvikling ser vi for øvrig på videomarkedet - det enkle videokameraet taper stort i forhold til mobiltelefonen, som gjør jobben bra nok for de fleste.

Her finnes det likevel en stor markedsvinner, og det er action-kameraet. GoPro er blitt en enorm aktør på kort tid, og troner fortsatt øverst på salgslistene med stor margin. Men Sony og andre har luktet pengene og kommer etter.



Hva så med speilrefleksen, som plutselig selger så dårlig?

Uten speil

Her lekker salgene i alle ender. Mobilen og et premium kompaktkamera dekker de fleste hverdagsbehovene for mange, men den største utfordreren kan også matche speilrefleksen på bildekvalitet: Nemlig det speilløse systemkameraet. Og her står den store bransjekampen akkurat nå.



I 2014 er det blitt ganske tydelig at speilrefleksens popularitet synker, mens det speilløse kameraet er den nye stjerna.

Den oppdaterte salgsstatistikken fra bransjeorganisasjonen CIPA viser dette med krystallklare tall. Nå i juli var salget av speilløse systemkameraer i Europa 39 prosent høyere enn i fjor. Samtidig gikk speilreflekssalget ned med hele 59 prosent siden juli 2013.



Salg av systemkameraer i Europa hittil i år:







Hvert fjerde solgte systemkamera i Europa er nå uten speil, og andelen øker fra måned til måned. Tendensen er ikke til å ta feil av.

Utfordrer

Fra et forbrukerståsted er dette høyst forståelig. De speilløse kameraene er først og fremst mindre enn speilrefleksene, samtidig som funksjonalitet og kvalitet er fullt på høyde.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Samtidig ser vi tegn på at speilløs-aktørene begynner å yppe seg kraftig når det kommer til teknologi og funksjonalitet sett opp mot de tradisjonelle aktørene.



De viktigste aktørene på speilløse systemkameraer er nå Sony, Samsung, Panasonic, Fujifilm, Olympus og Leica.



– De tradisjonelle aktørene har vært treige med å utvikle seg i takt med teknologien, sa kamerasjef Myoungsup Han i Samsung, minutter før han presenterte Samsung NX1 på Photokina-messen.

Og da fikk ordene hans stor tyngde. Dette kameraet har ikke speil, men lover likevel lynrask autofokus, knallgod bildekvalitet, gode nettfunksjoner, 4K-video og en bildetakt på hele 15 bilder i sekundet.



Myoungsup Han i Samsung. Foto: Eirik Helland Urke
Kontrasten ble tydelig for alle da Canon en time senere presenterte sitt 7D Mark II, et tradisjonelt speilreflekskamera med vanlig video, ingen wifi og 10 bilder i sekundet. Imponerende som speilrefleks, men som systemkamera grundig slått på spesifikasjoner av NX1.



Så skal det sies at bildet er mye mer nyansert enn spesifikasjonene og skrytelistene tilsier.

 En optisk søker er fortsatt gull verdt når ting går fort, og de fleste sportsfotografer vil fortsatt foretrekke 7D II framfor NX1 når det kommer til stykket. Men hva med de andre fotografene?

Optikk

Canon og Nikon har fortsatt en stor fordel framfor konkurrentene i systemkameramarkedet: Optikken.

Ikke bare har de langt større utvalg av objektiver enn konkurrentene, men optikk generelt har også lengre levetid enn kameraene de sitter på.

Det skal mye til å bytte system når skapet er fullt av Canon- eller Nikon-objektiver, spart opp gjennom flere år.



Sony er veldig klar over dette, og har motstrategien klar.



Sony FE 16-35 f/4 på Sony A7.
Først og fremst har de lansert Sony A7-serien, lette fullformatkameraer med solide spesifikasjoner, egnet til å friste både entusiaster og profesjonelle.



Men det hjelper altså ikke hvis du har investert mye penger i Canon- eller Nikon-optikk.

Det interessante er at det finnes en hel rekke adaptere, som gjør det mulig å sette på nesten hva som helst av annen optikk på et Sony A7-kamera.

Les også: Leica lanserer helmekanisk M-kamera for film

Adaptere

Rent teknisk er dette relativt enkelt å lage uten nevneverdig kvalitetstap, fordi adaptere kan bruke plassen mellom sensor og objektiv der speilet normalt ville vært på et speilreflekskamera. I praksis mister du gjerne litt hastighet på autofokusen, og får varierende grad av andre mindre begrensninger.

Sony produserer ikke selv slike adaptere, det gjør for eksempel Metabones, men Sony oppforderer brukere som har gammel optikk til å bruke slike adaptere når det er hensiktsmessig. Dermed forsvinner mye av argumentasjonen til dem som måtte ha gammel optikk stående.



Det siste tiltaket fra Sony er å produsere egen optikk i høyt tempo. De lovte først å produsere 15 FE-objektiver til A7-serien innen 2015, på Photokina lanserte de en enda mer offensiv framdriftsplan.

13 objektiver er allerede klare, og det nye målet er nå 20 i løpet av neste år - inkludert konvertere.



For de profesjonelle kommer dessuten et eget service-program, slik Canon og Nikon allerede har på plass. Dette rulles først ut i Tyskland, og så videre internasjonalt.

Sony utgjør altså en høyst reell trussel mot Nikon og Canon i kameramarkedet, selv om markedsandelene fortsatt er i sistnevntes favør.

Hva fotografer ønsker seg

Og der står vi nå. Vi har teknologiselskaper som Sony og Samsung på den ene siden, som nå er i ferd med å forstå hva fotografene ønsker seg. På den andre siden står Canon og Nikon som har skjønt det i mange år, men nå krever plutselig fotografene mer teknologi i mindre innpakning.



Og for å være ærlig: Akkurat nå synes det veldig tydelig at Sony og Samsung er på et mer framtidsrettet spor enn Nikon og Canon.



Det betyr ikke at løpet er kjørt for de tradisjonelle aktørene, begge har overrasket tidligere og vil helt sikkert gjøre det igjen. Men nå haster det å komme på markedet med gode speilløse modeller, som har spesifikasjonene et mobil- og nettvant publikum forventer.

Les også:

Her er høydepunktene fra verdens største fotomesse

Nikon frir til entusiastene

Gjør klart for kinesisk TV-invasjon  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.