Skadet: Den ene pilaren under Skjeggestad-brua står skjevt etter at grunnen under skled ut tirsdag. (Bilde: Larsen, Håkon Mosvold/NTB Scanpix)

SKJEGGESTAD BRU

Kan bli aktuelt å rive brua

Ingenting som tyder på feil i konstruksjonen.

Statens vegvesen vet ikke når Skjeggestad bru kan åpnes igjen. De utelukker ikke at det kan bli aktuelt å rive brua.

– Vi snakker i alle fall uker og måneder, sier Statens vegvesens avdelingsdirektør Ingunn Foss på spørsmål fra NTB om hvor lang tid det kan ta før brua eventuelt kan tas i bruk igjen.

Vegvesenet mener det ikke er noe som tyder på at det er noe feil med brua som kollapset mandag ettermiddag.

– Det er ingen indikasjoner på at det er noe galt med brua eller brukonstruksjonen, men at det er grunnen rundt fundamentet til brua som har sklidd ut, sa Foss under et pressemøte ved ulykkesstedet tirsdag.

På spørsmål om det er aktuelt å rive brua, svarer hun:

– Det er et alternativ.

Det er imidlertid for tidlig å konkludere hva som vil skje med brua, opplyser avdelingsdirektøren.

Les også: Kvikkleirefare nær skadet bru på E18

Ikke tillatelse

Ingen hadde søkt om tillatelse til å bruke bulldoseren som ble tatt av raset ved Skjeggestadbrua i Holmestrand.

– Vi har gått gjennom våre arkiver, og det er ikke registrert noen søknad eller tillatelser til noen inngrep i området, sier plan- og bygningssjef Svend Bergan Grane i Holmestrand kommune til tb.no.

Heller ikke landbrukskontoret, som også må gi tillatelse til arbeid under brua på grunn av sjøørreten som lever i bekken, har fått noen søknad om å utføre arbeider ved brua.

Grunneier Bjørn Hunstad leide bulldoseren fra firmaet Machine Partner, skriver Tønsbergs Blad. Hunstad innrømmer overfor VG at han ikke visste at han måtte søke om tillatelse til å bruke bulldoser under bruområdet.

– Vi leide inn samme entreprenørfirma som jeg har brukt til forskjellig arbeid i 5-6 år. I desember begynte de med å jevne ut en skrå helling for at en løypemaskin som lager skiløyper i området, skulle kunne kjøre der. Det er også et utslagssted for et golfhull. Vi skulle fylle opp inntil to meter. Derfor var bulldoseren der for å rette ut massen firmaet hadde kjørt opp tidligere, sier Hunstad.

Undersøkelser

En borerigg skal i løpet av tirsdag undersøke grunnen under brua og bore for å finne dybden i fjellet og sjekke ut materialegenskapene der.

– Vi skal finne årsaken til løsmasseutglidningen, opplyser Foss.

Hun beskriver kollapsen mandag som stor og alvorlig.

– Vi er veldig glad for at det ikke har gått menneskeliv, sier hun.

Tirsdag ettermiddag reiser samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) på befaring til bruområdet i Holmestrand for å få en orientering fra Vegvesenet om skadene og kollapsen.

Les også: Her forberedes Norges største samferdselsprosjekt

– Vis hensyn

Vegvesenet står overfor store utfordringer når tusenvis av biler nå hvert døgn må ta omveier som følge av at Skjeggestadbrua er stengt.

– Det vil være vesentlig mer trafikk på sideveiene, så det vi jobber med nå, er skilting og informasjon. Vi oppfordrer bilistene til å vise hensyn og være oppmerksomme på at man kjører på en helt annen vei, i et annet gateveinett og det er også myke trafikanter i området, sier Foss til NTB.

Vegvesenet har avtalt et møte med Holmestrand og Re kommune i forbindelse med at trafikk som skulle gå over brua, nå er omdirigert.

– Det er viktig å sørge for at det er trafikksikkert, sier Foss.

Les også: Her er de fire alternativene til ny kollektivløsning i Oslo

Kjøretøy på brua

Bilene som ble stående på Skjeggestadbrua etter kollapsen, står der fortsatt. Statens vegvesen og Vegdirektoratet undersøkte tirsdag når bilene kan trekkes tilbake.

– Det driver vi og undersøker. Det er ikke gitt klarsignal fra Vegdirektoratet til å ferdes ute på brua. Det må foretas noen beregninger, så vi avventer svar på det, sier byggeleder i Statens vegvesen Odd Tandberg til NTB.

Han håper at kjøretøyene vil kunne bli trukket tilbake i løpet av dagen.

Det var like før klokka 15 mandag ettermiddag at bilister oppdaget at en del av den 230 meter lange brua over Mofjellbekken like før avkjøringen til Holmestrand, hadde sviktet. Et jordras under brua hadde ført til at pilarene som holder brua oppe, ga etter.

Tre vogntog, en minibuss og et antall personbiler ble stående igjen på brua, og rundt 45 personer ble evakuert.

Les også:

Slik vil de bygge bruer som lager strøm

Blir digital motorvei: Deler av autobahn settes av til førerløse biler

Hardangerbrua åpnet for 18 måneder siden. Nå vil Vegvesenet bygge ny