Statens Vegvesen foreslår en ny hengebru over Hardangerfjorden, men denne gangen ved Jondal. (Bilde: Statens vegvesen)

HARDANGERBRU

Hardangerbrua åpnet for 18 måneder siden. Nå vil Vegvesenet bygge ny

Åpnet for 18 måneder siden.

Statens Vegvesen anbefalte i en utredning som ble lagt frem onsdag denne uken, at E134 over Haukelifjell blir en av to nye hovedveier mellom Østlandet og Vestlandet.

For å få til det må du bygge en helt ny Hardangerbru til milliarder av kroner. Bare 42 kilometer unna ligger den «gamle» – halvannet år gammel og med prislapp på 2,3 milliarder kroner.

– Det blir lite trafikk på den gamle, og mye på den nye brua. Det tar jo noen år før dette skjer, og den nåværende Hardangerbrua kommer jo fortsatt til å ha en funksjon for riksvei 7 over Hardangervidda. På sommertid er jo dette en veldig attraktiv turistvei, sier utredningsleder Hans Silborn i Statens Vegvesen.

Prestisjeprosjekt

Den 1380 meter lange Hardangerbrua er et av de mest spektakulære bruprosjektene i Norgeshistorien.

Den er ikke bare landets lengste hengebru, men også den åttende lengste av denne brutypen i hele verden. Hovedspennet er 30 meter lenger enn den berømte Golden Gate-brua i San Fransisco.

Brutårnene ruver 200 meter over fjorden, og seilingshøyden er 55 meter. Byggverket kostet 2,3 milliarder kroner, og skulle forbedre reisetiden mellom øst og vest.

– Dette er en fantastisk dag i Hardanger, og en stor dag for hardinger. Denne brua er inngangen til en ny tid i hardangerregionen, sa daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete under åpningen, ifølge NRK Hordaland.

Les også: Hardangerbrua blir første norske bru med støtdemper

Statens Vegvesen foreslår at denne traseen blir ny hovedvei mellom Oslo og Bergen.
Statens Vegvesen foreslår at denne traseen blir ny hovedvei mellom Oslo og Bergen. Statens Vegvesen

Satset på rv 7

Den første hovedplanen for dagens bru ble lagt frem i 1988. Så skulle det ta 20 år før bruprosjektet ble lagt ut på anbud. Hundrevis av stolte hardinger hadde møtt frem under åpningen sommeren 2013.

Kritikere hadde imidlertid lenge påpekt at trafikken ville bli mindre enn antatt fordi det fantes så mange andre veier enn riksvei 7 å velge over fjellet. Nå har altså Statens Vegvesen bestemt seg for at to andre veier er bedre alternativer som hovedveier.

– En slik bru har jo en levetid på 60 år. Man hadde vel tenkt at man skulle ha det som en hovedferdselsåre i den tiden?

– Den kommer fortsatt til å være der. Vi skal ikke legge ned noen veier, understreker Silborn.

Les også: Helgeland kan få Norges lengste bru

Støtte fra ministeren

På denne ukens pressekonferanse støttet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen Statens Vegvesens tanker om å droppe riksvei 7 som hovedferdselsåre mellom øst og vest.

I stedet skal det altså satses på E134 over Haukeli og riksvei 52 over Hemsedalsfjellet.

Det er imidlertid en lang vei å gå før eventuelle nye hovedveier over fjellet skulle bli en realitet. Det er i dag et stortingsvedtak om at E16 skal være hovedveien. Og forslagene om de nye veiene må først inn i Nasjonal transportplan, eventuelt inn i en egen stortingsmelding.

– Dagens Hardangerbru var et spesielt prosjekt. Hvordan skal dere overgå denne, for den kommende brua må vel være enda mer spektakulær?

– Det har vi ikke tenkt mye på. Den som har gjort kostnadsberegningene har sett litt på det, men jeg kan dessverre ikke si så mye mer, sier utredningsleder Hans Silborn.

Les også:

Derfor velger de den dyreste løsningen over Oslofjorden

Staten tar styringen i storprosjekt for første gang siden Gardermoen

Slik skal Vegvesenet bygge bru i 25 meter kvikkleire