Jernbaneverket og oljeselskapene er enige om hvordan regningen for sikringen av oljelagrene i Ekebergåsen skal deles. Slik vil Follobanen se ut når den blir ferdig. (Bilde: Jernbaneverket/ViaNova.)

FOLLOBANEN

Jernbaneverket får sprenge seg forbi oljelagrene i Ekebergåsen

Enighet med oljeselskapene reduserer risikoen for forsinkelse.

OLJELAGRENE I EKEBERGÅSEN

  • Oljelagrene i Ekebergåsen drives i samarbeid mellom selskapene Statoil Fuel & Retail Norge AS, Smart Fuel AS, Esso Norge AS og Uno-X Energi AS.
  • I fjellet lagres bensin, flydrivstoff, parafin, diesel og fyringsolje som importeres med tankbåt og distribueres med tankbil og tog til store deler av Østlandet.

Kilde: Oljeselskapene

FOLLOBANEPROSJEKTET

  • Follobanen er et 22 kilometer langt nytt dobbeltspor mellom Oslo Sentralstasjon og kollektivknutepunktet Ski. Prosjektet omfatter en totalt 20 kilometer lang jernbanetunnel med to adskilte løp, omfattende arbeid ved Oslo Sentralstasjon, et nytt kollektivknutepunkt i Ski og nødvendig omlegging av Østfoldbanen.
  • Follobanen er planlagt ferdig i desember 2021, og er første del av Intercity-utbyggingen sørøst for Oslo. Jernbaneverket er byggherre for Follobaneprosjektet, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.

Kilde: Jernbaneverket

Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt, har Jernbaneverket og eierne av drivstofflagrene i Ekebergåsen kranglet om hvem som skal ta regningen for de avbøtende tiltakene som må gjøres i forbindelse med byggingen av Follobanen.

For traseen vil gå svært nær noen av sisternene i drivstoffanlegget.

Oljeselskapene har tidligere hevdet at de nødvendige tiltakene hadde en kostnadsramme på 180 millioner kroner, noe Jernbaneverket ikke var villig til å betale.

Får bedre tid

Nå er partene blitt enige om at Jernbaneverket skal betale oljeselskapene opptil 114,3 millioner kroner.

Av dette går maksimalt 86,8 millioner kroner til selve tiltakene, inntil 7,5 millioner kroner til driftsmessige kostnader, mens inntil 20 millioner kroner settes av til merkostnader i forbindelse med nødvendig tømming av enkelte sisterner.

– Jeg synes løsningen er veldig bra for oss. Det er bra at vi har kommet til enighet. Å sprenge seg forbi et oljelager har blant annet sikkerhetsmessige aspekter, og det krever et samarbeid. Det har vi fått til, sier Jernbaneverkets direktør for Follobaneprosjektet, Erik Smith, til Teknisk Ukeblad.

Mer sprengning

Avtalen innebærer at noen strekninger som først var planlagt drevet med mekanisk brytning, nå kan drives med forsiktig sprengning. Det gjør at Jernbaneverket får enda bedre tid enn de trodde.

– Avtalen gir oss faktisk litt slakk i planene våre, siden vi kan drive med forsiktig sprengning i et større område. Dette trygger gjennomføringen av Follobanen, sier han.

En forsinkelse kunne blitt kostbar. Ifølge Jernbaneverkets beregninger ville ett års forsinkelse av prosjektet kunne koste hele 400 millioner kroner.

Mener Barcode har skylda: Krever millionerstatning etter omfattende skader på Oslo S

På sensitive steder der lyd og vibrasjoner kan skape forstyrrelser har man brukt mekanisk bryting for å bygge tunneler.
På sensitive steder der lyd og vibrasjoner kan skape forstyrrelser, har man brukt mekanisk bryting for å bygge tunneler. Det blir mindre av dette i Follobanen enn det som først var planlagt. Powerking

Slipper rettsak

Avtalen gjør også at Jernbaneverket slipper å møte oljelagrenes eiere Statoil Fuel & Retail Norge, Smart Fuel, Esso Norge og Uno-X Energi i Oslo Tingrett i januar.

– Det hadde jeg ikke ønsket meg. Det var satt av fem uker i skjønnsretten, og det hadde nok ikke stoppet der, for dette er ikke en normal prosess. Vi har hatt juridiske rådgivere som sa at det ville ende helt opp i Høyesterett. Det ville bundet opp nøkkelpersoner, så det har vært ønskelig å få en avtale også fra det synspunktet, sier Smith.

Diskusjonen i forkant av enigheten har gått på hvor nedslitt anlegget egentlig var. Oljeselskapene hevdet at det ikke var verre enn at de kunne holde på med lagring i mange år til uten å gjøre tiltak.

Jernbaneverket har argumentert for at anleggets tilstand var nedslitt og at oljeselskapene uansett snart måtte gjøre oppgraderinger.

Avtalen regulerer blant annet hvilke tiltak oljeselskapene skal gjennomføre i oljeanleggene før Jernbaneverket starter byggearbeidene for Follobanen i området ved oljelagrene.

Den beskriver også hvilke rystelser oljeanleggene skal tåle og gir føringer for Jernbaneverkets anleggsarbeid i nærheten av oljelagrene.

Det har tatt 16 år: Det har tatt 16 år. Nå er verdens lengste jernbanetunnel ferdig

Fornøyde oljeselskaper

Også oljeselskapene er fornøyde med løsningen.

– Vi er svært tilfreds med at denne viktige avtalen nå er på plass. Avtalen klargjør ansvarsforholdene mellom partene og legger til rette for et godt samarbeid som opprettholder det høye sikkerhetsnivået i anlegget, sikrer drivstofforsyningen på Østlandet og samtidig legger til rette for Jernbaneverkets byggeprosjekt, sier pressetalsmann Pål Heldaas i en pressemelding på vegne av oljeselskapene.

Oljeselskapene har tidligere i forhandlingene beskyldt Jernbaneverket for «å spekulere i å oppnå fordeler ved å fremtvinge en farlig situasjon», og å ha «en uforsvarlig og aggressiv strategi».

– Hva synes du om oljeselskapenes ordbruk?

– Historie er historie. Vi har hatt to parter som har stått litt på hver sin tue. Det har nok vært en ordbruk av og til som ikke har vært konstruktiv. Men vi har hatt en veldig konstruktiv avslutning på dette, sier Smith.

Avtalens kostnader dekkes innenfor Follobaneprosjektets budsjettrammer. Byggearbeidene i Ekebergåsen starter i høst, og vil ifølge Jernbaneverket ha full aktivitet fra årsskiftet.

Les også: Stad skipstunnel: Slik er status akkurat nå