Tunnelboremaskinen Jern-Erna stod fast tre kilometer inne i fjellet etter at lageret røyk for en drøy måned siden. (Bilde: Bjørn Grane)
Disse har jobbet for å få på plass det nye lageret til Jern-Erna. (Bilde: LNS)
Her er nisjen som er sprengt ut for å få på plass det nye lageret. (Bilde: LNS)
TBM-lageret. (Bilde: LNS)
Her er det nye lageret på vei inn i tunnelen. (Bilde: LNS)
Her brukes løfeutstyr for å få på plass det nye lageret. (Bilde: LNS)

TUNNELBOREMASKIN

«Jern-Erna» endelig friskmeldt: Slik reparerte de maskinen

Tunnelboremaskinen sto fast i fjellet.

For en måned siden skrev Teknisk Ukeblad at tunnelboremaskinen Jern-Erna hadde havarert.

TBM-en stod fast drøye tre kilometer inne i fjellet etter at lageret røk, og var avhengig av nye deler fra Tyskland for å komme i gang.

Onsdag kunne LNO melde at maskinen er reparert, og klar for drift igjen.

Les også: Tunnelboremaskinene har gravd 4 mil under London. Se resultatet

Klar for drift

– Tirsdag testboret vi fem meter med maskinen. Hun fungerer akkurat som hun skal, sier anleggsleder Tobias Andersson.

Som forteller at de har arbeidet på spreng for å reparere maskinen så raskt som mulig.

Hovedlageret på 22 tonn er skiftet ut med et nytt på et, på det Andersson selv mener er rekordtid.

– En slik operasjon tar normalt mellom to og tre måneder, så vi fryktet et lengre stopp i prosjektet. Vi er veldig fornøyde med å ha skiftet ut lageret på bare seks uker, sier han.

Les også: Enova advarer: Slik må du ikke installere varmepumpen

Jern-Erna
Her er nisjen som er sprengt ut for å få på plass det nye lageret. LNS

Komplisert byttejobb

Vanligvis blir denne type operasjoner gjort ute i friluft og er da ikke så komplisert. Men i og med at maskinen stod fast 3,2 kilometer inni fjellet, ble operasjonen nokså utfordrende.

Andersson forteller at en løsning kunne være å rygge TBM’en ut av fjellet, men at det ville ta alt for lang tid, og derfor var uaktuelt.

Det ble derfor besluttet å sprenge en nisje i tunnelen for å gjøre plass til at arbeidet kunne skje der.

Selve lageret, som er 5,2 meter i diameter og veier nesten 22 tonn ble kjørt inn på en spesiallaget ramme med lastebil og ble heist opp i nisjen før det skulle settes på maskinen.

Les også:

Dette passivhuset leveres flatpakket

Gøteborg får Nordens høyeste boligblokk

Dette kan bli Londons nye superbru n