Slik blir første fase av Johan Sverdrup-utbyggingen på Utsirahøyden. (Bilde: Statoil)
Kværner Veral trenger snart nye kontrakter og vil kjempe om å levere stålunderstell til Johan Sverdrup. (Bilde: Statoil)
Bransjedirektør Runar Rugtvedt i Norsk Industri håper Statoil gjør nøye vurdering av norske leverandørers evne til å holde sge til tid, pris og levering av kvalitet.
Aibel i Haugesund. (Bilde: Mona Strande)
Kværner Stord har investert i en kran som kan løfte 800 tonn og er kalr for flere oppdrag. (Bilde: Kværner)
Apply Leirvik har spesialisert seg på boligmoduler i aluminium. (Bilde: Fredrik Drevon)

JOHAN SVERDRUP

Sverdrup-konseptvalget er skreddersydd for norske leverandører

Mener industrien.

Fire plattformer på stålunderstell (jackets) med boligdel, flere dekk og mange moduler passer som hånd i hanske til kompetanse og leveringsevne for de store leverandørene Aibel, Kværner, Aker Egersund og Apply Leirvik.

I fjor gikk de fleste store plattformkontraktene til Asia, både Gina Krogh, Ivar Aasen, Aasta Hansteen og Mariner glapp unna de norske leverandørene. Det førte til en hektisk debatt.

Les også: Slik blir den største utbyggingen i Nordsjøen siden 1980-tallet

Asia-flukt

Oljeselskapene med Statoil i spissen beskyldte norske leverandører for å være altfor dyre.

Industrien slo tilbake og viste til en rekke overskridelser, forsinkelser og kvalitetsproblemer på prosjekter som gikk til utlandet, deriblant Skarv, Goliat, Valhall og Yme. 

En rapport fra Rystad Energy underbygget det industrien mistenkte.

I fjør høst kom en rapport fra et arbeidsutvalg i Konkraft som påpekte at leverandørindustrien hadde et stort forbedringspotensial. En rekke tiltak ble foreslått. Det arbeidet er nå godt i gang, ifølge sekretariatsleder Gunnar Myrvang.  

Skjerpings

En skog av underleverandører har skjerpet konkurranseknivene og vil slipe dem ekstra godt innen de første kontraktene skal tildeles.

Kontraktstildelingene skjer allerede til høsten og ut over i 2015, opplyste innkjøpsdirektør Atle Reinseth i Statoil under Offshore Strategikonferansen i Stavanger i går.

Tidlige kontrakter

Plan for utbygging og produksjon (PUD) skal etter planen leveres inn over nyttår 2015 og behandles i vårsesjonen.

Statoil ønsker å komme raskt i gang. Det kan være en konkurransefordel for de norske aktørene.

Bransjeleder Olje og gass i Norsk Industri, Runar Rugtvedt, sier til Teknisk Ukeblad at leverandørindustrien står klar med bedre konkurranseevne.

Elitelag leverer på tid

– Vi vet at det er en global og tøff konkurranse, men våre leverandører har tatt en del grep. Johan Sverdrup er en gigantutbygging. Som industrien ser fram til. Elitelagene våre kan levere det meste. Vi håper Statoil legger vekt på at leveringsevnene, både på tid, kostnad og kvalitet, sier Rugtvedt.

På Offshore strategikonferansen fortalte Lundin og ConocoPhillips om deres gode erfaringer med norske leverandører. Direktør Erik Sverre Jenssen viste til subsea-leveransene fra Technip og Aker Solutions og arbeidet med Edvard Grieg  hos Kværner.

Prosjektdirektør Tor Inge Hanssen fra ConocoPhillips fortalte om hvordan de norske leverandørene levde opp til forventningene med Eldfisk II og Ekofisk.

Bransjedirektør Rugtvedt trekker fram den «norske leveransen» av Gudrun-plattformen til Statoil. Den ble overlevert en måned før tiden.

Nærhet og kommunikasjon

– Jeg håper at Statoil vil se på sin kontraktsstrategi, evaluering og vurdering av aktuelle kontraktører. I Rystad-rapporten ble det systematisk vist hvordan nærhet til leverandørene, forståelse av Norsok-standarder og enkel kommunikasjon langt på vei kan oppveie en noe høyere utgangspris. Leveringssikkerhet i forhold til pris og tid må være viktig. Forsinket oppstart kan bli svært kostbart, sier Rugtvedt.

Han påpeker også at leverandørbedriftene er opplæringsanstalter. Kompetansen de bygger opp, kommer oljeselskapene til gode under drift, modifikasjoner og oppgraderinger, sier Rugtvedt.

Les også:

NITO frykter at Statoil-kutt rammer leverandører

– Oljebransjen har fundamentale utfordringer på lønnsomhet

– Dårlige kalkyler gjør at plattformkontraktene går til Asia