TESTET: Lasteskipet Michael A har testet ut Skysails over lang tid. Det har medført flere justeringer og forbedringer av teknologien og utstyret. (Bilde: Skysails)

Skysails fikk fart i seilene

  • Industri

Skysails:

  • Grunnlagt: 2001
  • Ansatte: 80
  • Hovedkontor: Hamburg
  • Patentert drage/seilsystem for store skip
  • Ny modell: SKS 320 – med en trekkraft på ca. 2 MW. Kan sparer opp mot 10 tonn bunkers per dag
  • Eiere/investorer: Jan Luiken Oltmann Gruppe GmbH & Co., Zeppelin Power Systems GmbH & Co., Dutch Life Sciences and Materials Sciences Company Royal DSM N.V.


Seilsystemet:

  • Skysails består av et drageseil (kite) som er festet til et spesielt sterkt tau laget av Dyneema.
  • En hydraulisk arm er med på å sette opp seilet. Seilene til Skysails er beregnet for bruk mellom 100 og 500 meter over havet, der det er kraftigere og mer stabile vinder.
  • Seilet beveger seg i en 8-tallsform. Denne dynamiske bevegelsen medfører at det genereres fem – 25 prosent mer kraft ut fra hver kvadratmeter seilareal.
  • Systemet er automatisert og styres ved hjelp av et eget program for å øke utnyttelsen av vindkreftene.


Finanskrisen kom ikke så gunstig på det tyske selskapet Skysails.

Konseptet om å sette en stor drage, eller et lite seil, i baugen på et lasteskip, ble mottatt med stormende jubel for en del år siden.

Les mer: Full fart med dragens pust

Har hatt trøbbel

Skysails patenterte drageseil ble montert på et skip og testet. Finanskrisen satte en brems på det meste.

– De siste tre årene har vært vanskelige, innrømmer administrerende direktør Stephan Wrage i Skysails.

Selskapet har fått inn mer kapital og sterke eiere med tro på den patenterte drageseilløsningen.





SEILER: Adm. dir Stephan Wrage i SkySail.
SEILER: Adm. dir Stephan Wrage i SkySail. Tore Stensvold

Fornøyd testrederi

Rederiet Wessel, som også var med på de første testene av systemet fra 2007, har bestilt tre drageseil.

Rederiet har en flåte på rundt 40 tørrlastskip. De har testet Skysails på skip på rundt 4.000 dødvekttonn.

– Fullskalatestene viste oss at det var komponenter og utstyr som ikke helt holdt mål. De problemene er løst, men vi fortsetter å utvikle systemet. Blant annet jobber vi med å få sterkere og større drageseil, sier Wrage til Teknisk Ukeblad.

Skysails-sjefen har merket at nye drivkrefter jobber for å gjøre skipsfarten grønnere.





Nye pådrivere

Det er i mindre grad rederiene og i større grad lasteierne som kommer inn og krever lavere utslipp og redusert drivstoffbruk, hevder Wrage.

– Vi har fått bestilling fra Cargill. De krever nå at noen av skipene de har leid inn skal ta i bruk Skysails, sier Wrage.

Første trinn

Cargill er en av verdens største transportører av varer. Selskapet eier ikke ett eget skip, men chartrer inn.

Selskapet står bak transport av ca. 185 millioner tonn varer årlig.

– Vi har en stund lett etter et prosjekt som kan være et eksempel og pådriver i miljøretning. Vi ser Skysails som et riktig første trinn på denne stigen, sier G.J. van den Akker, sjef for Cargills havgående transport.





LETT: Det tar mannskapet ca. 15 minutter å få drageseilet opp og like lang tid å ta ned.
Installerer større LETT: Det tar mannskapet ca. 15 minutter å få drageseilet opp og like lang tid å ta ned. Skysails

Installerer større

I desember skal Cargill installere 320 m² drage på et lasteskip på mellom 25.000 og 35.000 dødvekttonn. Cargill har skipet på langtidscharter. Dette blir det største fartøyet som får et Skysails. Installasjonen og testing skal være klar over nyttår slik at skipet i løpet av første kvartal skal bruke seilet i full drift.

Den entusiastiske seilsjefen hevder at Skysails er perfekt for norsk kysttrafikk.

– Det er et potensial på 10–35 prosent drivstoffkutt, avhengig av vindforhold og seilingsmønster, sier Wrage.





Fjordvinder

Han er imidlertid usikker på hvordan norske fjorder påvirker vindforholdene.

– Seilet fungerer best 100–500 meter over havflaten, der vindene er sterke og stabile. Hvordan det blir i fjordene, har vi ikke kunnskap om. Noen får prøve det ut, sier Wrage med et smil.

Selskapet, som ble etablert i 2001 med flere patenter, har nå lansert en ny modell, kalt SKS C 320. Det skal ha en maksimal framdriftseffekt på 2 MW, tilsvarende ca. 2.700 hk. Den har en trekkraft på tauet på over 320 kilonewton (kN).

For et normalt tørrlastskip eller bulker i europeisk nærskipsfart, anslår Wrage at bruk av drageseil kan spare opp til 10 tonn olje og dermed 30 tonn CO2 per dag per år.





Kjapt nedbetalt

Skip med over 200 seilingsdøgn er perfekte. I løpet av tre-fem år er investeringen nedbetalt.

– Skipene har lang levetid. Men en investering i Skysails-drage vil være nedbetalt i løpet av noen få år, og vil ha spart miljøet for mye utslipp av både NOx, SOx, partikler og CO2, sier Wrage.

Han mener Skysails er like lett å ettermontere på skip som å bygge det inn i nye fartøy.

SPARER: Skipet MV Theseus med drageseilet oppe. Ifølge Skysails vil et typisk lasteskip spare mellom 20 og 35 prosent drivstoff og dermed tilsvarende reduserte utslipp, ved bruk av drageseil.
Han mener Skysails er like lett å ettermontere på skip som å bygge det inn i nye fartøy. SPARER: Skipet MV Theseus med drageseilet oppe. Ifølge Skysails vil et typisk lasteskip spare mellom 20 og 35 prosent drivstoff og dermed tilsvarende reduserte utslipp, ved bruk av drageseil. Skysails