I STRID: KNM Fridtjof Nansen returnerte til Norge 13. januar i år etter et halvt års innsats mot pirater i Aden-bukta. (Bilde: NAVFOR)
Helikopterdekket på KNM Fridtjof Nansen var besatt av høye herrer med gullstriper og mange stjerner samt politikere og forsvarsvenner da den nærmert seg kaia. (Bilde: Asbjørn Goa)

Overhaler fireåring

  • Industri

Forsvarets Logistikkorganisasjon har tildelt Bergen Group kontrakt for skipsteknisk hovedoverhaling, bare fire år etter overlevering fra det spanske byggeverftet.

Det omfatter planlegging, koordinering og gjennomføring av planlagt vedlikehold, korrektivt vedlikehold og andre tilleggsarbeider, ifølge verftsgruppen.

Mange i arbeid

Arbeidet skal gjennomføres fra desember i år til august 2011. Oppgavene er delt inn i 800 konkrete jobbpakker og vil sysselsette ca. 120 operatører og tekniske funksjonærer i perioder.

I samme periode skal et stort antall utstyrsleverandører føres ombord for å utføre sine oppgaver, opplyser Bergen group i en pressemelding.

Prosjektet vil bli gjennomført både ved kaiene på Laksevåg og på Marinens Hovedbase Haakonsvern like utenfor Bergen.

Lange relasjoner

Bergen Group kan føre samarbeidet med marinen tilbake til 2002 da verftet tok med seg tradisjonene fra et mangeårig samarbeid mellom Marinen, BMV Laksevåg og tidligere Mjellem & Karlsen Verft.

Første av fem

Fegatten F-310 KNM Fritjof Nansen er bygget ved det spanske verftet Navantia. Overleveringen skjedde 5. april 2006, seks måneder forsinket. Forsvaret bestilte i 2000 fem fregatter fra den spanske verftsgruppen. F-310 KNM Fritjof Nansen er den første i Nansen-klassen.

Piratjeger

F-310 KNM Fritjof Nansen var høsten 2009 med i EU-styrken som beskyttet internasjonal skipstrafikk mot pirater i Aden-bukta, utenfor Somalia. Hovedoppgaven var å beskytte skip med mat til Somalia under FNs matvareprogram.

Les også:

Avverget kapring

Norge kjemper mot piratangrep i Asia

Nansen på piratjakt