KAMPKLAR: I august vil KNM Fridtjof Nansen innlemmes i EU-styrken som beskytter sivil skipsfart utenfor kysten av Somalia. (Bilde: Asbjørn Goa)
JOMFRU: KNM Fridtjof Nansen på vei inn mot Oslo på sin jomfrutur i 2006. (Bilde: Asbjørn Goa)
FULL FART: Fridtjof Nansen i god fart på sin første tur fra det spanske verftet til Norge i 2006. (Bilde: Asbjørn Goa)
KNM Fridtjof Nansen Fregatt Forsvaret Skip (Bilde: Mona Sprenger)
ØVELSE: "Kapret skip frigjøres". Bildet viser en italiensk fregatt og et helikopter under en øvelse i frigjøring av et kapret skip. Helikopteret frakter spesialtrente italienske soldater. Øvelsen, som inkluderte flere Nato-land, ble gjennomført i Middelhavet for noen år siden. (Bilde: US Navy)
Pirater border et skip utenfor Somalia i fjor. (Bilde: Shining light)
ØVELSE: Soldat om bord i et "kapret" skip. Bildet er fra en øvelse i Middelhavet for noen år siden. (Bilde: US Navy)
ØVELSE: Italienske soldater lander på helikopterdekket på et "kidnappet skip" under en øvelse i Middelhavet. (Bilde: US Navy)

Nansen på piratjakt

  • Industri

Nansen er imidlertid ikke klar til aksjon før i august.

Fra før har flere EU-land for lengst sendt inn til sammen 10 marinefartøyer til å patruljere og beskytte sivil skipsfart.

Norge er ett av verdens største skipsfartsland. Rederiforbundet har i lengre tid anmodet om norsk deltakelse i beskyttelsen av sivil skipsfart.

1000 norske

Ifølge offisielle tall fra EU ble 293 skip angrepet i fjor, 49 kapret og 889 sjøfolk ble tatt som gisler. 21 av dem ble drept av pirater.

Les også: Fregatter mot pirater

Ifølge den norske regjeringen seiler årlig ca. 1000 norskkontrollerte skip forbi de meste piratutsatte områdene ved Adenbukta.

Mange norske skip er blitt angrepet, men til nå er ingen av dem blitt kapret.

Tryglet og bedt

Rederiforbundet har på vegne av de norske rederiene som seiler forbi Somalia med hjertet i halsen ytret ønske om å bidra.

Med økende bekymring har rederiene sett at piratvirksomheten har hatt en sterk økning det siste året i havområdene rundt Aden-bukten.

Siden i fjor høst har forbundet hatt en rekke møter med norske myndigheter for å diskutere tiltak fra myndighetenes side.

– Rederiforbundet er svært glad for at norske myndigheter nå tar opp kampen mot piratvirksomheten i en sak som har så stor betydning for mannskapenes sikkerhet og våre medlemmer som opererer i disse områdene, sier adm. direktør Sturla Henriksen i Rederiforbundet.

Naturligvis

Militær tilstedeværelse er en viktig del av tiltakene for å bekjempe piratvirksomheten, og flere nasjonale og flernasjonale maritime operasjoner er iverksatt.

Som stor skipsfartsnasjon er det naturlig at Norge deltar i arbeidet med å beskytte internasjonal skipsfart, skriver regjeringen i en pressemelding.

EU har tatt føringen i kampen mot piratene under det de kaller Operasjon ATALANTA. Den består foreløpig av fartøyer og overvåkingsfly fra Hellas, Storbritannia, Frankrike, Spania, Italia og Tyskland.

FN-arbeid

EU-styrken blir fra august ledet av et nederlandsk marinefartøy. Operasjonen ledes fra et britisk oppsatt hovedkvarter.

Regjeringen opplyser at norsk deltakelse i operasjonen innebærer direkte støtte til FNs innsats og supplerer Norges eksisterende politiske og humanitære engasjement i landet.

Flere resolusjoner fra FNs sikkerhetsråd ligger til grunn for anti-piratoperasjonene utenfor Somalia.