LUFTKAMP: Meningene er fortsatt sterke og delte over hvorvidt amerikanske Joint Strike Fighter (til venstre) eller svenske JAS Gripen bør bli Forsvarets nye jagerfly.

– Nye jagerfly må holde i 50 år

Jagerflykjøpet

*Norge skal kjøpe inntil 48 kampfly til erstatning for dagens F-16-flåte. Etter at Eurofighter trakk seg, står to konkurrenter tilbake: Svenske JAS Gripen og amerikanske F-35 Lightning II (JSF).

*Ved siden av flyets egenskaper, vil pris og industrielt samarbeid være avgjørende. Mens svenskene opererer med gjenkjøpsordninger, gir Lockheed Martin kontrakter basert på «best value-prinsippet», en kombinasjon av pris og kvalitet. Det er ikke offentlig kjent hva de to flyene totalt vil koste.

*Regjeringen har lagt en maksramme på innkjøpene på 20 milliarder kroner.

*Regjeringen skal treffe en endelig beslutning om hvilken flytype som Forsvaret skal kjøpe 19. desember.

Tidligere generalmajor Olav Aamoth argumenterer sterkt for kjøp av amerikanske F-35-fly framfor svenskenes jagerfly, JAS Gripen.

– Det svenske flyet er flikking på en gammel konstruksjon, sier han.

Den nå pensjonerte generalmajoren og tidligere generalinspektør for Luftforsvaret, Olav Aamoth, har fløyet amerikanske F-16 og F-104-fly i over 40 år.

Les også:

- Generasjonsforskjell

Han mener amerikanerne nå tilbyr et fremtidsrettet og teknisk sterkt fly i Joint Strike Fighter – kalt F35.

– Hovedsakelig dreier dette seg om to generasjoner fly, en tidligere og en ny. Vi må være oppmerksomme på at flyene skal vare til 2050, da må vi se på flyenes fremtidsutsikter. Den svenske modellen er en eksisterende konstruksjon som har vært med oss siden 1980-tallet. Mens den amerikanske er ny teknologi, sier Aamoth til NTB.

Les også:

Generalmajoren mener det svenske flyet er for gammelt.

– Svenskene har vært veldig flinke til å bygge fly. Men JAS Gripen-modellen som tilbys er flikking på en gammel konstruksjon, gjentar han.

Les også:

Hvilken flytype som skal satses på, blir bestemt 19. desember.

Flyskole i USA

Norge har hatt et årelangt samarbeid med amerikanerne. Våre piloter blir i stor grad utdannet i USA.

– Vi har vært integrert med amerikanere i 50 år og bygget sterke relasjoner. Det tar lang tid å etablere et slikt samarbeid. Våre piloter går på flyskole i USA og samarbeider med amerikanerne i hele sin karriere, påpeker Aamoth.

Les også:

I tillegg er Norge integrert med USA gjennom sitt samarbeid i NATO. Generalmajoren fremhever viktigheten av at pilotene bruker like modeller.

Les også: Jagerpilot advarer mot Gripen

– Når vi skal samarbeide ute i verden i et slikt spesialisert yrke forlanges det at man er «på nett». Det går på rutiner, trening og prosedyrer, sier han.

Industrien vil ha svenskene

Til tross for samarbeidsargumentene er det mange som vil ha de svenske jagerflyene. En rapport fra Forsvars- og Sikkerhetsindustriens forening (FSI), LO og Norges Ingeniør- og Teknologiorganisasjon (NITO) anbefaler JAS Gripen.

Les også: Rapport: Kjøp jagerfly fra Sverige

Evalueringsrapporten som organisasjonene har utarbeidet, mener at jagerflykjøp fra Sverige vil ivareta bredden i norsk forsvarsindustri.

JSF-programmet vil bare være attraktivt for noen få utvalgte bedrifter i motsetning til Gripen-prosjektene som vil bli spredt over hele landet

– Gripen er det klart beste alternativet sett fra et industrielt ståsted, har administrerende direktør Torbjørn Svensgård i FSI sagt til Dagsavisen.

- I annen rekke

Dette er et argument Aamoth mener er av mindre betydning.

– Regjeringen har sagt at punkt én i vurderingen er hva Forsvaret trenger i operative rom, industrien kommer i andre rekke, sier han.

Tirsdag avholdes et debattmøte hos Polyteknisk forening hvor teknologiske og industrielle aspekter ved flyene skal diskuteres. Forsvarssjef Sverre Diesen og administrerende direktør Charles T. Burbage i Lockheed Martin er blant debattantene.

20 milliarder

Regjeringen har lagt en maksgrense på kredittkortet på 20 milliarder kroner til kjøp av fly.

Aftenposten har tidligere skrevet at Israel i gjennomsnitt må betale 1,2 milliarder kroner hvert JSF-fly. Det er tre ganger så mye som JAS Gripen-flyene koster Ungarn.

Les også:

Men JSF-sjef Tom Burbage i flyprodusenten Lockheed Martin, mente under et salgsbesøk i Oslo at regnestykket ikke holdt vann. Han påpekte at totalprisen på 48 fly ikke vil overstige maksgrensen på 20 milliarder kroner.

Les også:

Generalmajor Aamoth mener at valget heller ikke er et spørsmål om penger.

– Begge tilbudene som er på bordet må behandles innenfor rammen som regjeringen har satt, sier han og føyer til: – Jeg konsentrer meg om hva som er bra fly og heller mot kjøp av den amerikanske modellen.

Les også: Nye Gripen i lufta

JSF på norsk jord - på lastebil