Bjørn Ottar Elseth, Norsk Romsenter (Bilde: Trond Gram)
FULL KONTROLL MED SEATEX: AIS-operasjonssenteret vil til enhver tid ha full oversikt over alle skip i området med opplysninger om posisjon, fart og eventuell farlig last. ILL: SEATEX
AIS støtter eksisterende navigasjonshjelpemidler ved at man kan utstyre forskjellige sjømerker med AIS- sendere (AtoN = Aids to Navigation) og overføre informasjon om operasjonell status. Skip - overvåking navigasjon

Norsk satellitt sikret finansiering

  • Romfart

Med norskutviklet teknologi om bord skal en ny satellitt bistå i overvåkningen av norske havområder, en såkalt AIS-satellitt.

Nå har regjeringen bevilget 12,5 millioner kroner til forsering av arbeidet med utviklingen av det som blir den første norskutviklede satellitt.

Totalt har utviklingen kostet rundt 30 millioner kroner.

Pålagt på alle skip

AIS er et antikollisjonssystem som er pålagt i alle fartøy over 300 bruttotonn. Systemet sender skipets posisjon, fart, kurs, last og navn via VHF til AIS-stasjoner langs kysten. Problemet er at de bare fanger opp signaler som er mindre enn 40 nautiske mil fra land. Derfor testes systemet ut på satellitt.

Satellitten vil overvåke skipstrafikken, hjelpe til med navigasjon og norsk suverenitetshevdelse i et område som dekker alle de norske havområdene nord for Stadt.

Forsvarets forskningsinstitutt og Kongsberg Defence & Aerospace har utviklet teknologien som skal kunne ta imot AIS-signaler i verdensrommet og som Teknisk Ukeblad har skrevet tidligere, har flere andre norske selskaper deltatt i utvilklingen.

Les: Leder oljetrafikk i blinde

Norsk kontroll på europeisk satellitt

Sikrer fremdriften

- Dette sikrer fremdriften av prosjektet nesten fullt ut. Selv om det fremdeles mangler åtte millioner kroner, er det ikke økonomien det står på nå, sier Bjørn T. Narheim, sjefsforsker ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), ifølge romsenter.no.

Planen er at satellitten blir skutt opp i løpet av tredje kvartal 2009. Da skal den i så fall opp med en indisk bærerakett.

- Prosjektet er i rute og det er gledelig at det er slik fokus på videre bygging av AIS-satellitten i 2009-budsjettet, sier Bjørn Ottar Elseth, seniorrådgiver ved Norsk Romsenter.

To nye operatører

Etter at satellitten er plassert i sin polarbane rundt jorda, skal FFI begynne testfasen. Deretter vil instituttet holde kontrollen med den i et års tid for videre testing før Kongsberg Satellite Services (KSAT) tar over kontrollen og Kystverket begynner å bruke dataene.

- Med dette vil vi få to nye satellittoperatører, FFI og KSAT, som får sine første erfaringer med aktiv kontroll av en satellitt, sier Bjørn Ottar Elseth til romsenter.no.