Sture oljeterminal stureterminalen oljeutskiping utskipning oljetransport (Bilde: HELGE HANSEN/HYDRO)
SVIKT: Operativ leder Terje Alling sliter med ustabile radarsystemer når Fedje trafikksentral skal lede oljetrafikken ved Mongstad og Sture. (Bilde: Espen Zachariassen)
SVIKT: Operativ leder Terje Alling (t.v.) og maritim trafikkleder Runar Kleppe ved Fedje trafikksentral sliter med ustabile radarsystemer når de skal lede oljetrafikken ved Mongstad og Sture. (Bilde: Espen Zachariassen)
GAMMELT: Radaranleggene ved Fedje er gått ut på dato og svikter ofte. (Bilde: Espen Zachariassen)
BLAKK: Kystdirektør Kirsti Slotsvik har ikke penger til nye radarer. (Bilde: Espen Zachariassen)
HASTER: Fremskrittspartiets fiskeri- og kystpolitiske talsmann Øyvind Korsberg mener det haster med ny radar før det skjer en miljøkatasrofe. (Bilde: Frp)

Leder oljetrafikk i blinde

  • IT

Fedje: I forrige uke fikk et internasjonalt korps av kystmyndigheter og utstyrsleverandører en demonstrasjon av det nye overvåkingssystemet ved Fedje trafikksentral i Nord-Hordaland.

IT-støtte

Operativ leder Terje Alling viste hvordan løsningen C-Skope fra Kongsberg Norcontrol IT samler informasjon fra radar og automatisk identifikasjonssystem (AIS) på ett kart.

Fagfolkene fikk se hvordan Ergo Group har sydd sammen et operatørstøttesystem med informasjon i en meldingssentral om alle skipene i området, deres posisjon, kurs, fart, bestemmelsessted og last, i tillegg til historiske opplysninger om fartøyene fra et utall databaser.

Miljøkatastrofe

Fedje trafikksentral overvåker i hovedsak skipstrafikken inn og ut fra oljeanleggene på Mongstad og Sture.

Formålet med de nye systemene er å gi de maritime trafikklederne en bedre oversikt over trafikkbildet og redusere faren for ulykker og dermed avverge miljøkatastrofer.

Bryter sammen

Det Alling ikke fortalte, er at hele dette avanserte IT-systemet hviler på en infrastruktur som er i ferd med å bryte sammen. Det røper han for Teknisk Ukeblad.

– Våre tre radarer er 12 år gamle og utslitt når det gjelder stabilitet. Vi får stadig oftere stans, og nedetiden for reparasjoner tar lengre tid for hver gang. Det blir stadig vanskeligere og mer kostbart å få tak i reservedeler. For et par år siden måtte vi få spesiallaget deler til høy kostnad, sier Terje Alling.

– Gjør oss blinde

Når det gamle utstyret svikter, må trafikklederne stole på oversikten som AIS gir. Her sender skipene ut signaler med informasjon om identitet, posisjon og kurs.

– Det gjør oss blinde for fartøy som ikke har AIS, og uten radar får vi ikke bekreftet de opplysningene som vi får på AIS-systemet. Ikke alle radarene faller ut samtidig, men med færre sensorer i drift, blir vi sårbare for feil i AIS-systemet, sier sjefen på Fedje.

Redusert evne

Han frykter for hva som kan skje en uværsdag.

– På høylys dag med god sikt har vi grei kontroll på farvannet. Derimot reduseres vår overvåkingsevne når sikten er dårlig, sier Alling.

Les også:

Budsjettvalg

– Hvorfor ble ikke moderniseringen av dataløsningene og radar planlagt samtidig?

– Det ble planlagt i sammenheng, men er ikke utført samtidig. Årsaken er at sentrale myndigheter gjorde andre prioriteringer i budsjettene, svarer han.

Les også:

Billig data

Etter det Teknisk Ukeblad forstår ble Fedje oppgradert kun på datafronten fordi det lot seg gjøre for en rimelig penge etter at nye Vardø trafikksentral ble etablert i fjor. Det var her de største kostnadene ble lagt inn i utvikling av IT-løsninger, som Fedje senere kunne gjenbruke.