INDUSTRIMULIGHETER: Norsk romindustri har store muligheter til å bidra i utviklingen av en europeisk AIS-satellitt, ifølge Bjørn Ottar Elseth ved Norsk Romsenter. (Bilde: Trond Gram)
Bjørn Ottar Elseth, Norsk Romsenter (Bilde: Trond Gram)
Bjørn Ottar Elseth, Norsk Romsenter (Bilde: Trond Gram)
Bjørn Ottar Elseth, Norsk Romsenter (Bilde: Trond Gram)

Norsk kontroll på europeisk satellitt

  • Romfart

Kongsberg-selskapene Seatex og Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) samt Horten-selskapet Norspace er blant selskapene som kan få oppdrag i forbindelse med byggingen av en europeisk satellitt for det maritime antikollisjonssystemet AIS, hvor Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) er prosjektleder.

Båter over 300 bruttotonn er pålagt å ha automatisk identifikasjonssystem, AIS, om bord. Systemet sender skipets posisjon, fart, kurs, last og navn via VHF til AIS-stasjoner langs kysten.

Problemet er at de bare fanger opp signaler som er mindre enn 40 nautiske mil fra land. Derfor testes systemet ut på satellitt.

Testsatellitt til 30 mill.

FFI og KDA har utviklet teknologien som skal kunne ta imot AIS-signaler i verdensrommet.

En norsk demonstrasjonssatellitt er under bygging og skal sendes opp neste år. Utviklingen har kostet rundt 30 millioner kroner.

– Det er en demonstrasjonssatellitt som er laget til lavest mulig kostnader. Vi håper å få et par års levetid ut av den, og vil bruke den til å teste om de beregningene vi har gjort for mulighetene til å ta imot AIS-signalene i rommet er riktige, sier Richard Olsen, FFIs leder for satellittprosjektet.

Som et ledd i arbeidet med et mer omfattende system, har Den europeiske romfartsorganisasjonen (ESA) bestemt at det bør testes ut AIS-teknologi om bord på romstasjonen. Et arbeid som FFI leder.

Testplattform i rommet

– Det må mer avansert elektronikk og programvare til for å behandle signalene til et større system. Vi håper romstasjonen blir en testplattform som vi kan bruke til å utvikle mer avanserte satellitter, sier Olsen.

Romstasjonen går i 340 kilometers høyde, men ikke i polbane. Av norske områder er det derfor bare deler av Nordsjøen samt området rundt Bouvetøya i Sør-Atlanteren som vil kunne dekkes fra romstasjonen.

Ifølge Bjørn Ottar Elseth, seniorrådgiver industrikoordinering ved Norsk Romsenter, bidrar dette prosjektet derfor også til å posisjonere norsk industri for leveranser på et felt der flere aktører nå ser muligheter

Norske firmaer posisjonert

– Det er flere europeiske land som ser på dette. Havovervåking er i vinden for tiden, og norske firmaer er posisjonert for å levere teknologi hvis Europa bestemmer seg for å gå videre med utviklingen av en eller flere europeiske satellitter til AIS-bruk, sier han til Teknisk Ukeblad.

Ved å være tidlig ute med en egen AIS-satellitt, har norsk romindustri nå muligheten til å sikre seg en rolle ved utviklingen av en fremtidig europeisk AIS-satellitt.

I 2008 er det satt av rundt 470 millioner kroner til ESA og Norsk Romsenter. Regjeringens satsing på romvirksomhet utløser en rekke kontrakter og oppdrag for norske høyteknologiske bedrifter, både gjennom ESA-programmene og på det kommersielle markedet.

For hver offentlig krone, får norske leverandører en tilleggsomsetning på 4,60 kroner.