Goliat ved siden av hurtigruteskipet MS Vesterålen utenfor Hammerfest fredag. Foto: Eirik Helland Urke
Sola presser seg gjennom skylaget idet Dockwise Vanguard og Goliat seiler inn fjorden mot Hammerfest. Foto: Eirik Helland Urke (Bilde: Eirik Helland Urke)
Goliat blir liggende utenfor Hammerfest i flere uker for å få gjennomført de siste justeringene før den skal ut i Barentshavet. Foto: Eirik Helland Urke (Bilde: Eirik Helland Urke)
Hammerfest flagget da Goliat ankom byen. Foto: Eirik Helland Urke
Nysgjerrige tilskuere tar bilder av Goliat utenfor Hammerfest. Foto: Eirik Helland Urke
Goliat ligger rett utenfor Hammerfest. Foto: Eirik Helland Urke
Goliat ligger rett utenfor Hammerfest. Foto: Eirik Helland Urke
Her er flyteren på plass utenfor Hammerfest. Foto: Eirik Helland Urke (Bilde: Eirik Urke)
Den enorme flyteren ankom Hammerfest fredag formiddag. Foto: Eirik Helland Urke (Bilde: Eirik Urke)
Goliat på vei inn fjorden på vei mot Hammerfest. Foto: Eirik Helland Urke (Bilde: Eirik Urke)
Goliat-flyteren er om bord på Dockwise Vanguard på vei inn til Hammerfest fredag. Foto: Eirik Helland Urke (Bilde: Eirik Urke)
Dekket på Goliat-flyteren skal tåle ekstreme værforhold og er spekket med skreddersydd teknologi. Foto: Eirik Helland Urke (Bilde: Eirik Urke)
Goliat på vei inn til Hammerfest fredag formiddag. Foto: Eirik Helland Urke (Bilde: Eirik Urke)
Her lastes Goliat-flyteren på Dockwise Vanguard i Sør-Korea. (Bilde: Eni Norge/News On Request)
Goliat ankom Hammerfest fredag formiddag. (Bilde: Eni Norge/News on Request)
Goliat ankom Hammerfest fredag formiddag. (Bilde: Eni Norge/News on Request)
Goliat ankom Hammerfest fredag formiddag. (Bilde: Eni Norge/News on Request)

GOLIAT

Her kommer Goliat

Se unik bildeserie.

Goliat

  • Goliat-feltet blir det første oljefeltet som kommer i drift i Barentshavet og verdens nordligste offshore oljefelt.
  • Feltet ligger 85 kilometer nordvest for Hammerfest og 50 kilometer sørøst for Snøhvit-feltet.
  • Goliat-plattformen er en sirkulær FPSO (Floating production, storage and offloading), designet av norske Sevan Marine i Arendal og bygget ved Hyundai Heavy Industries offshoreverft i Sør-Korea.
  • Flyteren skal kobles opp mot åtte brønnrammer på havbunnen.
  • Eni venter at den skal være klar for å ta imot første olje innen slutten av juli i år. Opprinnelig plan var å starte opp produksjonen på feltet i slutten av 2013.
  • Da Stortinget godkjente Goliat-planen i 2009, var de totale utbyggingskostnadene beregnet til 31,3 milliarder (2014-kroner). Det nye kostnadsanslaget for Goliat er 46,7 milliarder kroner. Det er en økning på 15,4 milliarder, altså 49 prosent.
  • Det har også vært tre dødsfall knyttet til Goliat, som følge av arbeidsulykker på det koreanske verftet.
  • Goliat har en produksjonskapasitet på 100.000 fat olje per dag, og det er beregnet at feltet kan produsere 174 millioner fat olje og 8 milliarder standard kubikkmeter gass.
  • Rettighetshavere i utvinningstillatelsene som utgjør Goliat-feltet er Eni Norge AS (operatør), med 65 prosent eierandel, og Statoil, med 35 prosent eierandel.

Hammerfest/Oslo: I tett tåke og dårlig vær gled det enorme tungløftfartøyet Dockwise Vanguard inn mot Hammerfest fredag formiddag. Om bord på skipet sto den 64.000 tonn tunge Goliat-flyteren.

Teknisk Ukeblad er i Hammerfest og følger ankomsten. Vi oppdaterer saken med nye bilder og video utover dagen.

At flyteren nå er fremme i Hammerfest er en viktig milepæl for operatøren Eni, som har hatt mye motgang i prosjektet.

Alt om teknologien på flyteren: Dette er unikt med Goliat

Klokken åtte fredag morgen ble to loser heist ned på flyteren om bord på Dockwise Vanguard ved losbordingsfeltet på Fruholmen. Med losene vel på plass tar det omtrent to timer inn til Hammerfest, som venter med flagg og feiring gjennom dagen. Det er nå overskyet og svak vind i området.

Teknisk Ukeblads redaktør slakter kostnader og HMS ved Goliat-byggingen: «Goliat - et skrekkens eksempel».

Lover Goliat-kake

Ifølge den opprinnelige planen skulle egentlig giganten ha produsert olje utenfor Finnmarkskysten i snart halvannet år.

Flyteren skulle vært gjennom to vintre til havs med mørketid, kulde, snø og polare lavtrykk. Produksjonsstart var planlagt til fjerde kvartal 2013 da myndighetene fikk utbyggingsplanen.

Men selv om flyteren kommer på overtid, er det duket for fest i Hammerfest i dag. Flaggene er heist til topps og ordføreren lover Goliat-kake.

– Det betyr veldig mye for Hammerfest, Finnmark og Nord-Norge at Goliat nå kommer. Det er ekstra beleilig i den situasjonen vi er i nå, med lav oljepris. Vi sikrer sysselsetting, sier Hammerfest-ordfører Alf E. Jakobsen (Ap) til Teknisk Ukeblad.

Se bildeserien fra Korea: Her står Goliat-plattformen på verdens største løfteskip

Planen videre

14. februar satte Dockwise Vanguard kursen mot Hammerfest fra Ulsan i Sør-Korea, der FPSOen ble bygget ved Hyundai Heavy Industries.

Nå skal først flyteren eller FPSOen losses av det gigantiske tungløftfartøyet Dockwise Vanguard i fjorden utenfor Hammerfest. Avlastingen fra skipet vil ta flere dager.

Deretter skal flyteren slepes noen få kilometer til Ersvika på Seiland, der den skal ankres opp og gjøres klar til slep ut på Goliat-feltet. Preservering skal fjernes og forskjellige sikkerhets- og hjelpesystemer skal startes opp.

1 uke overtid i Nordsjøen: 1 uke overtid i Nordsjøen: 82.362 kroner

Klar til sommeren

Etter noen uker skal Goliat-flyteren slepes ut til feltet. Der skal flyteren først festes til 14 ankerliner laget av verdens sterkeste tau. Deretter skal kraftkabelen og stigerørene som forbinder plattformen med de åtte brønnrammene på havbunnen kobles til.

På feltet har Eni Norge planlagt å bruke en ekstern boligplattform, Floatel Superior, for å huse 300 arbeidere som skal klargjøre flyteren.

Etter planen skal produksjonen på feltet starte nå i sommer.

Les også: 2-4-ordningen kan bli umulig å bruke i Barentshavet

Vil det lønne seg?

– Nå som flyteren er levert og i Hammerfest er mye av usikkerheten rundt Goliat borte. Nå er de store spørsmålene når de startet opp produksjonen ute på feltet og om de klarer å levere på platåproduksjon, sier analytiker Espen Erlingsen hos Rystad Energy.

Og Eni skulle nok helst sett at oljeprisen var høyere.

I utbyggingsplanen ble balanseprisen oppgitt til å være 300 kroner fatet, altså omtrent 47,7 dollar fatet regnet ut fra snittkursen for dollar samme år.

Det var før alle overskridelsene.

Da Stortinget godkjente Goliat-planen i 2009, var de totale utbyggingskostnadene beregnet til 31,3 milliarder (her i 2014-kroner, red.anm). Kostnadsanslaget for Goliat er nå 46,7 milliarder kroner, slik det ble presentert i Statsbudsjettet for 2015.

Da første overskridelse ble kjent og produksjonsstart ble flyttet fra 2013 til 2014, regnet Rystad Energy med en balansepris på 80 dollar fatet for Goliat. Nå har dette steget ytterligere, og analyseselskapet opererer nå med balansepris på 95 dollar.

Les også:

Derfor sprekker Goliat med minst 15 milliarder

Tre dødsulykker på Goliat-prosjektet