FISK OG FOU: Christina E er både fiskebåt og flerbruksfartøy. Utrustet for å kunne brueks til forskning, oljevernberedskap og oljeservice. (Bilde: Ervik & Sævik)
LUFTIG FISK: Christian E. har et nyutviklet trykkluftbasert system for skånsom pumping av fisk. Systemet gir sikker måling av hvor mye fisk som pumpes. (Bilde: Ervik & Sævik)

NOR-FISHING MILJØ- OG INNOVASJONSPRISER

Her er årets fiskeri-innovasjoner

Se hvem som fikk miljø- og innovasjonsprisene under Nor-Fishing.

Fiskeridirektoratets miljøpris for 2012 gikk til Fosnavåg-rederiet Ervik & Sævik.

I fjor sommer fikk de overlevert nybygget Christina E som er bygget med tanke på skånsom fiskehåndtering, miljø og flerbruksmuligheter.

Utdelingen fant sted under Nor-Fishing i Trondheim, hvor fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen delte ut prisen til daglig leder Rita Christina Sævik, på vegne av rederiet.

Les også: Gir fisk og fiskere bedre forhold

Innovasjon

Statsråden delte også ut Innovasjonsprisen. Den gikk til Optimar Giske AS, Valderøy sammen med H.P. Holmeseth AS (reder) og SINTEF Fiskeri og Havbruk AS.

De har sammen utviklet et avansert lasthåndteringssystem fra fangst til innfrysing, sortering bl.a. etter fiskeslag, lagring og lossing av fartøyet.

Systemet gir en betydelig besparelse for mannskapet om bord i lasthåndtering, og er installert om bord på autolinefartøyet ”Geir II”.

HMS

Fiskeridirektør Liv Holmefjord sa ved tildelingen at Ervik & Sævik har vist et stort miljøansvar ved å installere utstyr som reduserer drivstoffbruken og utslipp av NOx betydelig.

– Det er i tillegg lagt vekt på miljøvennlig design, skånsom behandling av fangsten og sikkerhet for mannskapet ved utforming av rederiets nye fartøy Christina E, sa Holmefjord.

Fartøyet ble utrustet i Danmark ved Karstensen Skibsværft. Skroget kom fra Litauen. Det 80,4 meter lange og 16,6 meter brede skipet er designet av Wärtsilä Ship Design.

Les også: Gammel gassmotor kan løse miljøproblem

Flerbruksfartøy

Fiskebåten er bygget slik at den i tillegg til ordinært fiskeri som snurping og tråling, også kan brukes til offshore-oppdrag, ROV-operasjoner, oljevernberedskap og forskningsoppdrag.

Fartøyet er utrustet med blant annet hydraulisk styrt senkekjøl, dynamisk posisjonering og hybrid framdriftsmaskineri.

Høy kapasitet

Skipet har også et nyutviklet trykkluftbasert system for skånsom pumping av fisk.

Målet sies å være å levere bedre kvalitet og få høyere pris. Pumpekapasiteten er opp til 1.000 tonn per time. Systemet gir sikker måling av hvor mye fisk som pumpes inn uten manuell peiling.

Det er automatisk vaskesystem for tankene etter bruk.

Lastekapasiteten er 2000 m3, og motoreffekten er oppgitt til 7000 kW med toppfart 17 knop. Prisen skal ha vært rundt 300 millioner kroner.

Fikk du med deg disse sakene?

CO2 fra Mongstad kan bli fiskefôr

Sikrer merder med strøm

Ny teknologi skal gi friskere fisk

Norske fiskere vil selge teknologi til Japan