Gotthard-Basetunnelen er drøyt 57 kilometer lang og skal knytte sammen Nord- og Sør-Europa. (Bilde: Alptransit Gotthard Ltd)

Verdens lengste jernbanetunnel

Åpnet verdens lengste jernbanetunnel

Har tatt 17 år og kostet 100 milliarder kroner.

Onsdag åpnet verdens lengste jernbanetunnel under de sveitsiske alper. 

Tunnelen, som ble planlagt allerede i 1947, ble påbegynt for 17 år siden. Og har til sammen kostet 100 milliarder kroner å bygge ferdig. 

Verdens lengste

Gotthard-Basetunnelen, som tunnelen heter, er drøyt 57 kilometer lang og skal knytte sammen Nord- og Sør-Europa.

Tunnelen er omtrent fire kilometer lenger enn den japanske Seikan-tunnelen, som har hatt tittelen verdens lengste jernbanetunnel frem til i dag.

Den vil forkorte dagens reisetid betraktelig, og vil blant annet kutte reisetiden med tog fra Zürich til Milano med rundt en time.

Etter 17 års byggetid er tunnelen endelig klar for trafikk.
Etter 17 års byggetid er tunnelen endelig klar for trafikk. Foto: Alptransit Gotthard Ltd

240 kilometer i timen

Tunnelen består av to separate løp som ligger omtrent 40 meter fra hverandre.

Hver 325. meter er løpene koblet sammen med passasjer.

Hvis man tar med alle passasjene, adkomstunnelene og sjaktene er totallengden på hele jernbanesystemet 152 kilometer langt, kommer det fram på prosjektets hjemmeside

Sporet er helt flatt og tillater hastigheter opp til 240 kilometer i timen.

På det meste ligger sporet 2300 meter under fjelltoppene, noe som også gjør den til den dypeste jernbanetunnelen som noen gang har blitt bygget.

Toget kan holde hastigheter opp til 240 kilometer i timen inne i tunnelen. Innløpet sees til venstre.
Toget kan holde hastigheter opp til 240 kilometer i timen inne i tunnelen. Innløpet sees til venstre. Foto: Alptransit Gotthard Ltd

Fire tunnelboremaskiner

Helt siden 1999 har over 2000 arbeidere bidratt til å bygge den enorme tunnelen. 

I løpet av perioden har den kostet åtte mennesker livet. 

Omtrent 80 prosent av tunneldrivingen har blitt gjort av fire tyske tunnelboremaskiner. Resten av tunnelen er drevet med konvensjonell boring og sprengning.

Til sammen har tunnelboremaskinene fjernet 28,2 millioner tonn med stein fra tunnelen.

Kommentarer (9)

Kommentarer (9)