Argoen kjøres opp på en liten, bærbar rampe slik at gummihjulene heves opp i lufta. Metallhjulene skrus på utenpå gummihjulene. Når Argo´n rygges ned fra rampa, skal metallhjulene treffe jernbaneskinnene. Hvis det blir bom, klarer brannmannskapene å løfte den på plass. (Bilde: Anne Mette Storvik/Jernbaneverket)

ARGO AVENGER

Denne brannbilen skal redde deg om det begynner å brenne i togtunnelen

Brannbil på skinner.

Med økende tunnellengde øker også faren for at et brennende tog ikke klarer å ta seg ut av jernbanetunnelen.

I den forbindelse arrangerte Vestfold interkommunale brannvesen (VIB) brannøvelse på Fegstad tidligere i år.

– For brannslokking i tunnel er man avhengig av hjelp utenfra for å slokke brannen. For å frakte nødvendig utstyr inn til brannen, og skadede mennesker ut, er man dermed avhengig av et egnet skinnegående kjøretøy, forteller Einar Flogeland, som er sjef for beredskap i VIB.

Lite brann i tunneler

I den forbindelse har Jernbaneverket kjøpt inn en Argo til brannvesenet i Vestfold.

– Argoen er et lite kjøretøy som kan kjøre i terreng fram til skinnegangen, så skrur man fast hjul tilpasset skinnegangen, og får enkelt og raskt et redningsfartøy hvis man må inn i en jernbanetunnel, forklarer Flogeland.

Det er svært sjeldent det oppstår brann i norske jernbanetunneler.

En oversikt fra Jernbaneverket viser at det fra 2001 til 2014 har vært 20 tilfeller av brann eller røykutvikling i persontog, men at det i de aller fleste tilfellene har vært mulig å kjøre togsettet til nærmeste perrong for evakuering av passasjerene.

– Jernbanesektoren er en sektor med ekstremt strenge krav til både rullemateriell til tog, og til hvordan man bygger. Stort fokus på forebygging, og de strengeste materialkravene i verden fører til at vi svært sjeldent opplever brann i jernbanetunneler, forteller sjefingeniør Christopher Schive i Jernbaneverket.

Argo
Jevnlige øvelserArgoen kan frakte skadede mennesker ut av jernbanetunnelen. Anne Mette Storvik/Jernbaneverket

Jevnlige øvelser

Til tross for at faren for at togsett ikke kommer seg ut av lange tunneler ved brann, øker ikke risikoen for brann med lengden på tunnelen.

Faren for utvikling av brann i et togsett er først og fremst en funksjon av driftstid, og ved økt hastighet vil brannrisikoen per togkilometer gå ned, ifølge jernbanekompetanse.no.

Brannvesenet gjennomfører likevel brannøvelser i sine områder med jevne mellomrom.

– Målet med en slik øvelse er å ha alle rutiner inne dersom det faktisk skulle oppstå brann i en av tunnelene i området vårt, og å avdekke feil og mangler som vi kan lære av i etterkant, forteller Flogeland.

Argo
MinibrannbilVed at båren er i selve Argoen, og ikke i tilhengeren, kan hengeren brukes til utstyr av forskjellig slag. Det kan også sitte flere personer der ved en krisesituasjon. Anne Mette Storvik/ Jernbaneverket

Minibrannbil

Om man skulle være i tunnel når det oppstår brann, og ikke klare å komme seg ut er det i Vestfold-området Argoen som vil sendes inn for å hente deg.

– Den har begrenset med kapasitet. Men om noen skulle være skadet fungerer Argoen som en minibrannbil som kan frakte mennesker ut av tunnelen, sier Flogeland.

Og legger til at selv om det sjelden oppstår brann i jernbanetunneler, kan konsekvensene være store.

– Vi må ha en plan for å kunne komme frem til toget og personene i toget inne i tunnelen. Vi har kommet frem til at Argoen er en god måte å gjøre det på. Det finnes andre måter å gjøre det på, men i Norge er det en av de løsningene vi bruker i stor grad, sier han.

Ingen standard

Schive i Jernbaneverket forteller at det ikke finnes noen fasit for beredskap når det brenner i jernbanetunneler i Norge.

– Vi tilpasser sikkerhet og beredskap til den enkelte situasjon og strekning. Både avstand til nærmeste brannvesen og antall reisende på strekningene er med på å avgjøre hvilken løsning vi velger, sier han.

Og understreker at det i utgangspunktet legges opp til selvevakuering dersom det oppstår brann i et tog.

– Det primære er å forebygge og klare seg selv og i liten grad være avhengig av innsats. Derfor vil innsatssystemet være tilpasset området. I Oslo hvor det er mange tunneler og masse tog kan det være fornuftig å ha en annen beredskap enn på den planlagte Ringeriksbanen, sier Schive.