(Foto: Statens Vegvesen)

DRIVABRUA

Her flyttes den 800 tonn tunge brua ved hjelp av fjernstyrte vogner

Gjort på kun fire timer.

Denne uken ble den splitter nye Drivabrua flyttet på plass over elven Driva på fylkesvei 62 på Sundalsøra. 

Brua skal erstatte to to eksisterende bruene over elva, som er henholdsvis 102 og 32 år gamle. 

Fjernstyrt bil

Den nye brua er en nettverksbuebru med ett spenn. Brua er 111 meter lang, 17 meter høy, 15 meter bred og har en vekt på 800 tonn.

Å flytte en bru med disse dimensjonene er ikke bare enkelt. Under hvert hjørne av brua ble det plassert motoriserte vogner som kalles «multiwheelere» før flyttingen.

Brua kjøres på plass ved hjelp av "multiwheelere" under hvert hjørne.
Brua kjøres på plass ved hjelp av "multiwheelere" under hvert hjørne. Foto: Statens Vegvesen

–  Disse har hydraulisk drift på alle hjul, og kommuniserer med hverandre. I praksis er det som å kjøre en avansert fjernstyrt bil, forklarer prosjektleder Per Bjørn Gjelsten i Statens Vegvesen.

Men til tross for fjernstyring, er flytting av en konstruksjon av disse dimensjonene komplisert.

Portene den enorme brukonstruksjonen skulle kjøre gjennom hadde nemlig bare femten centimeter klaring på hver side av multiwheelerne.

– Men det gikk veldig fint, og etter drøyt fire timer var brua plassert over elva, sier Gjelsten.

Skal flyttes 

binary-1210811-1092985.
binary-1210811-1092985. Foto: Statens Vegvesen

Før brua ble løftet på plass ble det laget en fylling over elva så det skulle være mulig å plassere den. 

Brua ble så jekket opp på midlertidige landkar på begge sider.

– Brua skal fungere som en midlertidig bru mens de gamle bruene rives. Deretter skal det støpes permanente landkar på begge sider før den nye brua kan skubbes på sin permanente plass, der de gamle bruene stod, forklarer Gjelsten.

Ikke dyrere likevel

Brua er i utgangspunktet dyrere enn den hadde trengt å være. Men da Vegvesenet begynte å regne på kostnadene ved å sette opp en annen midlertidlig bru til trafikkavvikling, viste det seg at det lønte seg med dyr bru. 

– Vi kunne bygget en billigere konstruksjon men om vi skulle gjort det hadde vi måtte rigge opp og laget en midlertidig bru for å avvikle trafikken. Vi så ganske tidlig at kostnaden med det blir det samme som det vi gjør nå med å benytte denne brua, forteller Gjelsten.

Siden brua bare har ett spenn er det mulig å sideforskyve den når de to gamle bruene er revet.

– Det hadde ikke vært mulig med to spenn. Da hadde vi måtte hatt fundament midt på, og da er det ikke så enkelt å sideforskyve, forklarer Gjelsten.

Ferdig til vinteren

Etter planen skal de første bilene over brua kunne passere i juni. 

binary-1210808-1092980.
binary-1210808-1092980. Foto: Statens Vegvesen

– Målet er å få lagt betongdekket før påske, sier Gjelsten.

Men helt ferdig regner han ikke med at brua vil være før i november. 

– Den mest tidkrevende armeringen er montert, men på grunn av tyngden vi kan belaste de gamle bruene med, må mesteparten monteres når brua er kjørt over, forteller Gjelsten.

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)