Sundbyveien bru ble stengt mandag kveld etter at konsulenten oppdaget en mulig beregningsfeil. (Bilde: Statens Vegvesen)

PERKOLO BRU

Har samme skjøt som ulykkesbrua - stengt på dagen

Har funnet beregningsfeil.

Fredag formiddag ble det klart at en beregningsfeil var årsaken til brukollapsen på E6 onsdag ettermiddag. 

Etter en gjennomgang av trebruer med samme konstruksjon, ble det klart at også flere offentlige bruer kan ha feil. 

Likner på kollapsbrua

Dermed er nå Sundbyveien bru på fylkesvei 507 i Dal i Akershus stengt på ubestemt tid. 

Brua, som er prosjektert av Sweco, ble ført opp i 2010. Den er i likhet med Perkolo bru en fagverksbru med mellomliggende tverrspent limtredekke, med en lengde på 61,4 meter, og det lengste spennet på 42 meter. 

– Brua har akkurat samme konstruksjon som den som kollapset ved Sjoa, så vi ønsket ikke å ta noen sjanser, sier avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen

Det er Sweco selv som oppdaget den mulige beregningsfeilen.

– Vi fikk en rapport fra konsulenten om at det var gjort en feil i beregningsunderlaget av brua. Brua er skjøtet på samme måte som Perkolo bru, men foreløpig kan vi ikke si konkret hva feilen er, sier Karbø.

Sweco går nå gjennom alle beregninger knyttet opp mot brua for å se om også denne brua har sviktende bæreevne.
Sweco går nå gjennom alle beregninger knyttet opp mot brua for å se om også denne brua har sviktende bæreevne. Foto: Statens Vegvesen

Vil ikke utdype

Årsaken til kollapsen av Perkolo bru viste seg å være underdimensjonering av en skjøt som skjøter sammen to langsgående limtrebjelker i brua. 

Nye beregninger viste at skjøten var så underdimensjonert at den kun tålte 27 prosent av bruas planlagte kapasitet, på 65 tonn. 

Verken Statens Vegvesen eller Sweco ønsker å svare på om det er snakk om feilen i Sundbyveien bru er like betydelig. 

– I forbindelse med en kontrollregning Sweco har gjort ble det oppdaget en potensiell feilberegning. Vi er nå i løpende samarbeid med vegvesenet for å få større klarhet i saken, sier kommunikasjonsjef Peter Hagen i Sweco. 

Usikker på betydning

Hvor stor beregningsfeilen er, og hva konsekvensene av den blir, er for tidlig å si, ifølge Jon Henning Prestegarden, seksjonsleder for bruseksjonen i Statens Vegvesen region øst. 

– Vi vet ikke hva denne beregningsfeilen betyr for bruas bæreevne, men siden brua har samme konstruksjonsprinsipp og de samme tekniske løsningene som den som kollapset på E6 vil det foretaes en intern kontroll av beregningene hos Sweco, samt en ekstern en hos oss, sier han. 

Vegvesenet har i tillegg til å stenge Sundbyveien bru, valgt å stenge to andre bruer i Akershus. 

Prestegarden forteller at disse tre bruene, som i tillegg til Sundbyveien bru er Fjell-Leet bru og Blakkesrud bru, er de eneste bruene i landet som er først opp med akkurat samme konstruksjonsprinsipp og samme tekniske løsninger som Perkolo bru. 

Friskmelder materialet

I tillegg til de tre tilsvarende bruene, som nå er steng, skal Vegvesenet undersøke ytterligere syv andre trebruer på Østlandet. 

Også disse bruene er fagverksbruer i tre, men med en annen teknisk løsning enn den som kollapset. 

– Så langt er det ingen indikasjon på at det er noen feil på disse bruene, sier Prestegarden. 

Og legger til at feilene som er oppdaget ikke har noe med materialvalget i bruene å gjøre. 

– Det er ikke treverket i seg selv som medførte kollapsen på Sjoa, det var en prosjekteringsfeil. En prosjekteringsfeil har ingen sammenheng med det materialet man regner på, sier han. 

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)