Vegvesenet avviser at materialvalget har noen sammenheng med kollapsen av brua på E6 onsdag ettermiddag. (Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpix)

BRUKOLLAPSEN PÅ E6

Vegvesenet: To mulige årsaker til brukollapsen

Vegvesenet avviser materialfeil.

Onsdag ettermiddag kollapset den splitter nye limtrebrua Perkolo bru på E6 på Sjoa. 

Veien, som ikke er åpnet enda, fungerte som anleggsområde da en tømmerbil falt ned under kollapsen. 

Foreløpig er det ikke kjent hva som er årsaken til at brua falt sammen. 

Friskmelder limtre

Det er allerede satt ned en granskningsgruppe for å se på hva som er årsaken til brukollapsen.

Brua, som er en tradisjonell limtrebru,  er en av til sammen seks limtrebruer på den nye E6-strekningen.

Trond Arne Stensby, seniorrådgiver i Statens Vegvesen forteller at bilister ikke må generalisere limtrebruer og sier det ikke er noen grunn til å bekymre seg for kvaliteten på de andre fem bruene. 

– Denne kollapsen skjedde ikke fordi det er en limtrebru. Den kunne like gjerne skjedd om det ble ført opp en betong- eller stålbru, sier han. 

Tegninger av Perkolo bru.
Tegninger av Perkolo bru. Foto: Statens Vegvesen

To alternativer

Stensby regner med det vil ta kort tid før det konkluderes med hva årsaken til kollapsen har vært, og selv om han ikke kan si noe konkret om hva årsaken er, går han langt i å friskmelde byggematerialet. 

– Jeg kan så godt som utelukke at dette har noe med limtreproduksjonen å gjøre. Kvalitetskontrollen under produksjonen av limtre er ekstremt høy, så at materialet er problemet er så og si utenkelig, sier han. 

Og legger til at det kun finnes to alternative feil når denne type kollapser skjer. 

– Det er i prinsippet bare to alternativer. Enten er det en beregningsmessig feil som gjør at brua er underdimensjonert, eller så er det en utføringsfeil når brua har blitt montert sammen, sier han. 

Ingen like bruer

Stensby sier videre at det ikke er noe poeng i å trekke sammenlikninger mellom denne brua og andre limtrebruer i landet. 

– Denne brua har ingen eksakt kopi, den er prosjektert for akkurat denne kryssingen og sier dermed ingenting om kvaliteten på resten av limtrebruene vi har her i landet, sier han. 

Og legger til:

– Norske bilister trenger ikke bekymre seg for å kjøre over limtrebruer noe sted i landet. Denne type hendelser skjer dessverre av og til, men de skjer fordi det er gjort en feil, ikke fordi det er noe feil med brutypen, sier han. 

Håper på raskt svar

Rune Abrahamsen i Moelven limtre, som har levert materialene til brua, har vært på stedet hele dagen. Han ønsker ikke å spekulere i hva som har forårsaket kollapsen. 

– Basert på de observasjonene jeg har gjort i dag på stedet så kan jeg ikke se at det er noen feil i de leveranser som vi har gjort. Men det kan være mange årsaker til en kollaps, så hva årsaken i dette tilfellet har vært  må jeg overlate til granskningskommisjonen Vegvesenet har satt ned å finne ut av, sier han. 

Også Abrahamsen er opptatt av at norske bilister ikke må bli redde for å kjøre over limtrebruer. 

– Det finnes limtrebruer som har stått i over 20 år i all slags klima og værforhold uten å ta noen skade av det. Det som har skjedd nå er et unntakstilfelle som vi håper granskningskommisjonen kommer til bunns i raskt, sier han. 

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)